4358
Sök

SAAB 9-5 2004/5? frågor kring stereo

5 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
Hej alla SAAB fantaster.
Första gången man är ägare till en saab överhuvudtaget
Fordonsår: 2004
Fordonet tillverkat: 2004-11

Har läst runt lite angående med byte av spelare.
Är denna som sitter där:
http://l.yimg.com/dv/izp/saab_9_5_sport … tpanel.jpg

Dom rattknapparna jag vill använda för byte av låt/höja,sänka musik, alla orginalfunktioner skall alltså fungera.
Tror jag läste något om att någon display inte visas eller visar inte alla funktioner om man byter, det är då om jag förstått rätt, den som är ovanför cdspelaren?

Har dock ingen aning om vad det är för sorts ljudpaket i bilen, eller om det är deras egna slutsteg och andra gömda grejor i bilen.

Men om jag nu har deras slutsteg i bilen och diverse högtalare.
Kan man då inte ta bort det slutsteget, byta ut alla högtalare och ta bort cdspelaren?

Men har inte hittat något speciellt om man skulle sätta in en egen spelare, med egna slutsteg och inte använda sig överhuvudtaget av deras egna?

Hur skall man gå tillväga och vad bör man tänka på?
Något speciellt som behövs? dvs rätt spelare? omkopplare från ratten till cdspelaren?(tror jag läste de nånstanns?) någon typ av "chassi" till spelare?

Tänker inte köra med att löda på nån AUX då det låter bara skit.

Tack på förhand!
Bloody

414 Inlägg
2 augusti 2014
har du kollat hur många högtalare du har ?

finns 3st olika ljud system , AS1 , AS2 , AS3.

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

5 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
Det finns plats för 7 högtalare i bilen iallafall, men jag tror ej det sitter någon subwoofer, om de nu finns en sån, så är den då jävligt bra gömd

Ser förövrigt inge svårigheter i vilka hur många dom är, tänker byta alla högtalare och inte använda mig utav orginalslutsteg ändåså...
Senast redigerat av bwbloody (2 augusti 2014)

280 Inlägg
2 augusti 2014
bwbloody skrev:
Hur skall man gå tillväga och vad bör man tänka på?
Något speciellt som behövs? dvs rätt spelare? omkopplare från ratten till cdspelaren?(tror jag läste de nånstanns?) någon typ av "chassi" till spelare?

Tänker inte köra med att löda på nån AUX då det låter bara skit.

Tack på förhand!
Bloody

Du kommer väldigt långt med en bra huvudenhet, nya 3,5" på brädan, nya 6,5" i framdörrarna. Högtalarna driver du med ett fyrkanalssteg. Resterande högtalare kan du bara koppla ur.

Jag föreslår följande:

1 st http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-cd … nyhet.html

1 par http://byggdinbas.jetshopfree.se/peerle … c-168.aspx

2 st http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-refer … 6-bas.html

1 st http://www.brl.se/sv/artiklar/ca41-4x70-watt.html

Dämpa dörrarna med:

http://www.brl.se/sv/artiklar/silent-co … matta.html

Du kommer också att behöva kablar, säkring, ett interface till huvudenheten för att få rattknapparna att fungera, en antennadapter och en monteringsram. Troligtvis fungerar denna: http://www.brl.se/sv/artiklar/adapterram-saab-9-5.html

Adapter för kablarna till huvudenheten hade jag avstått ifrån. Det är lika enkelt och bättre att dra nya kablar. Plus och jord till batteriet. ACC kan du ta från DICE/TWICE i säkringsboxen.

Kabelgenomföring med plats för minst 50 mm2 hittar du bakom mattan ovanför pedalstället.
Senast redigerat av BengtK (2 augusti 2014)

5 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
Tack tack smile

Vad är det för slags "interface till huvudenheten" som behövs?
Det är ingenting mellan den lilla displayen ovanför spelaren som påverkas på något sätt av ett spelarbyte?
Vad är det man ska tänka på angående den eftersom jag vill ha alla orginala funktioner fungerande.

Då som alldeles nybliven saabägare så har jag då inte koll på alla funktioner smile

Så det jag behöver är:
Såklart ny spelare antar jag (har en 1½ år gammal spelare redan men kan den fungera med rattknappar?)
Nya högtalare runtom som skall ersätta orginala högtalare.
Dörrdämpningsmatta
En monteringsram så att det passar utan att det blir alldeles för fult
Antennadapter så man får in radio?
Och interface till huvudenheten.

Sen resten är kablage/säkring som vilken vanlig bil som helst (hade 850 innan å då köpte jag ett kablagekit, drog å kopplade in så spelade alla högtalare)

280 Inlägg
2 augusti 2014
bwbloody skrev:
Tack tack smile

Vad är det för slags "interface till huvudenheten" som behövs?
Det är ingenting mellan den lilla displayen ovanför spelaren som påverkas på något sätt av ett spelarbyte?
Vad är det man ska tänka på angående den eftersom jag vill ha alla orginala funktioner fungerande.

Vilket interface du behöver beror på vilken huvudenhet du väljer.

Den lilla displayen kan jag tyvärr inte svara på. Min 9-5:a är nyare så jag har ingen sådan. För att få ett säkert svar bör du nog ta reda på exakt vilket ljudpaket du har.

bwbloody skrev:
Då som alldeles nybliven saabägare så har jag då inte koll på alla funktioner smile

Så det jag behöver är:
Såklart ny spelare antar jag (har en 1½ år gammal spelare redan men kan den fungera med rattknappar?)
Nya högtalare runtom som skall ersätta orginala högtalare.
Dörrdämpningsmatta
En monteringsram så att det passar utan att det blir alldeles för fult
Antennadapter så man får in radio?
Och interface till huvudenheten.

Huvudenheten är den viktigaste komponenten i systemet. Att försöka spara genom att välja en billigare huvudenhet är bara korkat. Vad är det för huvudenhet du har liggande?

Nya högtalare runt om blir inte bättre än att bara använda de fyra jag föreslog tidigare. Snarare tvärt om.

bwbloody skrev:
Sen resten är kablage/säkring som vilken vanlig bil som helst (hade 850 innan å då köpte jag ett kablagekit, drog å kopplade in så spelade alla högtalare)

Kabelkit fungerar men man får oftast bättre komponenter om man köper lösa delar.

5 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
BengtK skrev:
bwbloody skrev:
Huvudenheten är den viktigaste komponenten i systemet. Att försöka spara genom att välja en billigare huvudenhet är bara korkat. Vad är det för huvudenhet du har liggande?

Det ser ut som en
http://nardik.se/produkt/KENWOOD-KMM-100RY
Men den som jag hittade ser annorlunda ut, men något liknande.
Men en ny spelare kommer fixas då jag vill ha nyare å antagligen bättre än den jag har från andra bilen smile

Nya högtalare runt om blir inte bättre än att bara använda de fyra jag föreslog tidigare. Snarare tvärt om.

Okej, men annars blir det lite trial and error med vilka högtalare som skall vara på och vilka som skall vara urkopplad, det måste va lite sånt kul också wink

bwbloody skrev:

Kabelkit fungerar men man får oftast bättre komponenter om man köper lösa delar.

Jag menade kabelkit som typ http://nardik.se/produkt/CAR-KIT11 åt slutsteg, högtalarkablar för och dra till diverse högtalare jag tänker proppa in i bilen smile

Hur tar man reda på vilket  ljudpaket man har?
kollade lite:

Förmodligen

MY 1998 - 2005     AS2 / Premium    Radio, CD and tape

7 locations
Instrument panel, L & R
Instrument panel, Center
Front doors, L & R
Rear doors, L & R
Senast redigerat av bwbloody (2 augusti 2014)

79 Inlägg
2 augusti 2014
Räkna med att du har lite pyssel framför dig. Börja med att gå igenom den här guiden:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=275844

7 Inlägg
2 augusti 2014
Den guiden är ju för 9-3. Du förlorar typ inget i displayen. Med original stereon ser du ju radiostation och lite sånt men det försvinner givetvis om du bytar stereo. Jag hade oxå AS2 I min 9-5a. Men jag gjorde så att jag Bytade till AS3 Harman Kardon. 9 högtalare i sedan versionen. Fixade aux I originalstereon och kompletterade med en baslåda smile

5 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
Majkey skrev:
Den guiden är ju för 9-3. Du förlorar typ inget i displayen. Med original stereon ser du ju radiostation och lite sånt men det försvinner givetvis om du bytar stereo. Jag hade oxå AS2 I min 9-5a. Men jag gjorde så att jag Bytade till AS3 Harman Kardon. 9 högtalare i sedan versionen. Fixade aux I originalstereon och kompletterade med en baslåda smile

Alltså så bara radiostationen försvinner då?
eller hur mycket annat försvinner?

På länken som du "Perb67" länkade så stod det
"Hur får jag ljud till slutseget?

Det finns lika olika ljudpaket i våra fina SAAB 9-3ss/sc. 3 olika för att vara exakt. Det är olika lätta att jobba med.
För att göra det enkelt så kan man säga så här:

1. AMP1 & AMP2
Har du 6x9 högtalare monterade i hatthyllan så kan du enkelt koppla in dig på högtalarkablarna direkt bak i bakluckan och installera en hög nivå till låg nivå adapter (eller köp ett slutsteg som klarar av högnivå in direkt) och ta ljudet därifrån.

2. AMP1
Du har inga 6x9 högtalare i hatthyllan, MEN har en förstärkare monterad under förarstolen även kallad AMP1.
Antingen tar du loss hela förstärkaren och löder på en högnivå till lågnivå adapter direkt i det slutsteget. Så gjorde jag! Det är bara att skruva isär slutsteget och löda fast adapterns kablar där de främre dörrhögtalarnas kablar kopplas på.
Eller så skarvar du in dig på dörrhögtalarnas kablar.

3. Ej AMP1 eller AMP2
Har du inget slutsteg under stolen. Synd, då måste du köpa ett, och följa steg 2. "

V a r f ö r, ska jag ha ett slutsteg under stolen där?
Jag tänker hiva ut det slutsteget som sitter där, tänker hiva ut dem orginala högtalarna som sitter där.

Sen tänker jag ha nya mkt bättre slutsteg i bagageutrymmet som kommer driva det tunga.
Sedan får stereon driva nya insatta högtalare i dörrarna.

Nya kablar från varje högtalare så inget ska gå till något "orginalslutsteg"

Har fungerat i min andra bil med att sätta in en spelare, så den tog 4 högtalare, dra till slutsteg osv.
Men iomed att denna har rattkontroller, den dära lilla displayen ovanför kasett/cdspelaren så därför undrar jag lite mer hur man går tillväga för att funktionen på rattkontroll och den lilla displayen fungerar till 99%

25 Inlägg
3 augusti 2014
Majkey skrev:

Fanns original kontakterna för de nya i hatthyllan ? För AS2 har inga högtalare där för jag fick sätta i nya 6x9 och ha ett eget steg för dessa nämligen, och nu har min far kommit på att han inga har heller i hyllan bak, så alltså finns sladdarna där nere i hålet någonstans ? Har AS3 i min Griffin och den har alla 9 högtalarna och dessa två i hyllan ska också bytas i min så farsan vill gärna använda dessa i sin men jag sa att man nog inte bara kan kasta i dem för AS2 inte har alla kablar som finns till en AS3.

7 Inlägg
3 augusti 2014
GiSS skrev:
Majkey skrev:

Fanns original kontakterna för de nya i hatthyllan ? För AS2 har inga högtalare där för jag fick sätta i nya 6x9 och ha ett eget steg för dessa nämligen, och nu har min far kommit på att han inga har heller i hyllan bak, så alltså finns sladdarna där nere i hålet någonstans ? Har AS3 i min Griffin och den har alla 9 högtalarna och dessa två i hyllan ska också bytas i min så farsan vill gärna använda dessa i sin men jag sa att man nog inte bara kan kasta i dem för AS2 inte har alla kablar som finns till en AS3.

Nej det fanns dessvärre inga kablar draget till dom. Har man haft as2 tidigare så saknas det 4 stift i handsken till slutsteget. Det är dessa som går bak till 6x9orna. Jag tog kontakten från en bil med as3 och pilla ut dom 4 stiften och satte i min. Drog sedan kablar bak till 6x9orna.

Till trådskaparen. Det är bara radio infon som försvinner i siden. För att rattknapparna ska funka måste du köpa en adapter till den stereon du väljer att använda.. till min Kenwood fanns det Kenwood adapter till saab 9-5

79 Inlägg
3 augusti 2014
Majkey skrev:

Sorry, jag som var trött där. :-/

Sök