3642
Sök

Honda Accord -95, märkliga fel på bromsarna

Santa's little helper
245 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
Hej,
Min far har nyrenoverade bromsar på sin Honda och dom går väldigt varma så du t.om bränner dig på vissa fälgar och det har även börjat ryka någon gång.
Kolvarna har jag redan kollat och dom satt fast men fungerar nu som dom ska.

Men nu har jag upptäckt att "anti block system (namnet enligt handboken)" delen läcker bromsvätska (kan fixa bild om ni vill se vilken del jag menar) den finns på vänstra sidan av motorrummet vid torpedväggen, har själv ingen aning om vad den gör då jag är van med att man bara har en bromscylinder vid motorrummet.

för att sammanfatta så funderar jag om "anti block system" delen kan orsaka broms problemen vi har pga. läckaget? det stog i handboken att den kan påvärka abs systemet.

MVH
Tomas

Santa's little helper
245 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
PS: ifall de hjälper har han 2,0l 16v maskin i den. Motorbenämningen borde vara någon av
- F20B I4 (CD4)
- F20B3 I4 (CD9)
.. enligt wikipedia iaf om man kollar årtalen dom fanns.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2014
Täta läckan och byt bromsvätska.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Santa's little helper
245 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
Vet någon vad som händer om jag tar bort hela delen och rengör den och sätter tillbaka för att få syn var det läcker eftersom nu är hela klottig så kan ej se varifrån de kmr? Alltså måste bromsarna lyftas eller vad?

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2014
Är det modellen med skivan innanför hubben? Det var en ganska dum lösning som några av dessa hade vilket gjorde jobbet svårt för amatören då det krävde press. Kanske har det kommit ihop snett och går hett pga det? För det handlar om ett hjul? Och bilen rullar "bra" så det är inte anliggande bromsar?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Santa's little helper
245 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
Högrem har gått varmast, och innan det blev ihoplagt senast kunde man röra kolvarna men 2 fingrar. Mycket konstigt.

Nu dock funderar jag om någon vet vad som händer om vi lämnar ovan nämnda delen (anti block system) utan vätska och kör bara? För hittar inget läckage fast vi putsat rent och kört nu. Men under den ser man ju att allt är riktigt vått från före putsningen så läcker gör den och måste fylla den en gång varannan vecka (påfyllnings kärlet på bromscylindern har aldrig behövts någon påfyllning)
Men så funderar nu då det bara är en brukis ifall man bara får låta den gå tom? Vad påvärkas? Om t.ex bara abs slutar funka gör det inte något!

Santa's little helper
245 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
Höger fram*

Sök