12 augusti 2014
Trådstartare
Ursäkta att jag inte har svarat, och tack så mycket för inläggen!
Nu till något som jag verkligen blev förvånad över; bilen har ett alarm som är kopplat till en startspärr.
När jag köpte bilen fick jag med en centraldosa med 4 knappar som var utslitna. Vad jag trodde var det till centrallåset och tänkte sedan inte så mycket på dem resterande 2 knapparna. Efter lite mer Google sökning så fick jag reda på att vissa modeller har en "Immobolizer" som man kan stänga av. Sagt och gjort gick jag ut till bilen, och mycket riktigt så var det en väldigt liten röd lampa som lysten ovanför instrumentpanelen.
Jag började med att klicka på knapp nr 1, då låste sig bilen. Klickade jag igen hände inget. Jag gick vidare med att klicka på knapp nr 2, då låste han upp sig. Jag klickade sedan på knapp nr 1 igen för att låsa den, och knapp nr 2 för att låsa upp den. Nu skulle jag då klicka på knapp nr 3 och hade ett getöga mot lampan. Jag klickade, och lampan slutade lysa. Jag satte då i nyckeln och vred om, och se på fan vad han startade.
Glad som jag var åkte jag ner till affären utan minsta problem. När jag skulle åka därifrån så satte jag i nyckeln, vred om, men ingenting hände. Då såg jag att lampan lös igen. Jag klickade på nr 3 igen, den slocknade har jag för mig, och vred om igen, men ingenting hände. Då gick jag vidare och klickade på knapp nr 4. Då var det ett "gurglande" som lät bak i bagaget. 5-10 sekunder efter STARTAR BILEN AV SIG SJÄLV. Paniken flödade i mina ådror så jag satte i nyckeln fort som fan för att stänga av bilen. Därefter klickade jag på knapp 3, röda lampan var av, satte i nyckeln och han startade.
Dagen därefter skulle jag åka till jobbet. Bilen startade utan problem. På lunchen skulle jag och ett par kollegor iväg och luncha tillsammans. Jag minns att jag berättade för dem att jag kan starta bilen utan att ha nyckeln i, till och med utan att sitta i bil-fan. Självklart trodde dem mig inte. Vi gick ut till parkeringen och så jag kunde bevisa detta mästerverk.
Jag låste först upp bilen med knapp nr 2. Tryckte sedan på knapp nr 3 utan att något hände. Knapp nr 4 hörde man det gurglandet gå igång, och efter några sekunder så lät det precis som att bilen skulle gå igång men den bara stannade. Det lät precis som att du sätter in nyckeln i tändningslåset, vrider om och "halvstartar", innan du vrider tillbaka.
Jaja tänkte jag, dåligt batteri eller något. Vi sätter oss i bilen, ser till att lampan inte lyser, sätter i nyckeln och ska starta, då går det inte. Vi fick putta igång bilen och då startade den fint, SOM DEN INTE GJORT INNAN. Åkte sedan till jobbet utan problem.
Efter jobbet skulle jag åka till frisören, ut och putta igång bilen igen, med hjälp då förstås. Jag planerade det bra när jag väl kom fram efter ca 6 min körning, så jag parkerade i en nedförsbacke för att kunna få igång bilen själv.
När jag väl var klar och skulle åka därifrån, så startar den inte igen, trots att lampan var av. Jag lägger då ur växeln, ser till att tändningen är på, börjar rulla och lägger i 2an. Bilen gick igång men gick jävligt dåligt. Svarade knappt på gasen, och jag blev ståendes längre ner. Det enda som händer nu när jag ska starta är att det klickar ur instrumentpanelen. Dock så fungerade starthjälp som jag fick av en vän som körde förbi! Då startade han utan minsta bekymmer, så jag åkte iväg igen efter det. Denna gången han jag köra 5-6min innan han plötsligt börja gå orent och slutade svara på gasen. Snabbt som fan svängde jag in på en väg som hade en nedförsbacke vid sig.
Jag lät bilen stå 5-10 minuter innan jag rulla igång han igen. Då gick han aldrig igång ordentligt och svarade inte på gasen. Ännu en vän kom förbi och gav mig starthjälp. Därefter såg jag till att ligga på 2-3000varv hem, växlade så snabbt som möjligt för att han inte skulle gå ner i varv och dö.
SÅ, om ni orkat läsa allt detta, kan det verkligen bero på ett dåligt batteri? Vad jag vet så laddas batteriet upp när man kör? Jag åkte trots allt från Dals-Ed till Strömstad men bilen uppförde sig likadant, med ett undantag att jag inte visste om det med "Immobolizern".
Uppskattar alla svar verkligen, tack på förhand! Fråga gärna om det är något som är oklart!