Mitt bland alla låga gatbilar här så kör jag en tråd med mitt senaste offroadprojekt...
Utgångsobjektet är detta, en just ny ganska ynklig liten S10 pickup -96.
Målet är att dessa ska passa...
Denna stackaren ska få donera motorpaket och axlar med däck.
Lite om planerna då. Jag har under ett antal år åkt cheva blazer i skogen, vilken varit lite av ett rullande projekt. Gillat av många inkl mig själv... Men jag har nu kommit till ett stadie där bilen kräver ganska omfattande renoveringarbete, tidens tand har skapat en hel del rostskador och dom senaste åren i skogen har gett gott om bulor. Under tiden har jag även kommit fram till att till den avancerade körning jag håller på med så är blazern för stor, den är helt enkelt klumpig. Att dom jag åker ihop med även har betydligt mindre bilar än mig påverkar med...
Så efter att ha pratat med sfro och fått godkänt (gäller främst motorvalet då det var mest tveksamt) fanns det ingen återvändo.
S10:an ska plockas isär, motorpaket och hjulupphängning både fram och bak ska bort och hytten ska rostlagas. Ny hjulupphängning ska byggas och paras ihop med axlarna från blazern. Motorpaketet från blazern ska passas in och när karossen kommit på igen ska den kläs med utvändig skyddsbur och offroadanpassade kofångare med vinschar.
Kaross: Front från 1998+, utvändig bur, stadiga kofångare och tröskelskydd på sidorna. Nån form av egenkonstruerat flak där motorkylare, batterier och tryckluftstank ska sitta.
Drivlina: 350 tbi v8, th700 automat och np203/205 doubler fördelningslåda.
Framaxel: Dana 60 med hi-steer, hydroassist och 4-länk hjulupphängning.
Bakaxel: GM 14BFF, skivbromskonverterad och k-länk hjulupphängning.
När den är klar kommer den i stort (fast annat flak) att likna denna: