Renovering av min fars gamla Volvo P1800 1961. Påbörjat 2014. Ska bli så likt originalskick som möjligt, med lite extra detaljer. Avställd sedan 1986 och samma ägare sedan 1979.
Hittade ett utskjutbart lastgolv till min saab på en skrot. Monterade det direkt och tog en premiärtur och körde iväg motorn till en väns garage. Nu sätter vi igång våra motorbyggen! 2 st B20 ska renoveras samtidigt! Vi kom ganska långt på 3.5 tim.
Båda motorerna verkar vara i gott skick! Köpte denna motor utan att veta någonting. Funderar på vad jag vill uppnå med detta bygge, endast en renovering eller lite trim? Borrning kanske?
Idag blev det en tvätt och vaxning! Nu är den redo för 1:a maj! Körde 20 mil igår, jag som bara skulle tanka
Bjuder även på en bild på ena motorn som jag och min vän renoverar! På tisdag ska vi fortsätta byggandet. Båda blocken är honade och ser bra ut, har beslutat att jag behålla blocket original och inte borra. Sedan kanske jag ska plocka ned nuvarande motorn igen och pilla vidare.
Strokerveiv er langt å foretrekke om du vil ha større volum. En blokk som er i orden er bare dumt å borre. Liten effektforskjell uansett. Det ligger mest i topp, kam og gassere.
Strokerveiv er langt å foretrekke om du vil ha større volum. En blokk som er i orden er bare dumt å borre. Liten effektforskjell uansett. Det ligger mest i topp, kam og gassere.
Helt rätt! Skulle vilja ha tag i en marinvev! Toppen ska eventuellt modifieras lite, ska även försöka hitta en renoveringsats till Weber 48:or. Måste hitta grenrör för detta också
Det kommer helt an på hvilken effekt du er ute etter, men snakker vi om 150-170 hk, så er 45'ere store nok, og de er lettere å få tak i deler til.. Disse kombinert med en god kam fra f.eks KG, er bra grenrør, og en ellers frisk motor med litt friserte ventiler og kanaler (og gjerne nye ventilfjærer..) så er du fort over 150 med en motor som fortsatt er sterk og fint kjørbar i daglig drift.
Hej Ska man ändå gå ifrån original, då är nog ett modernt insprut föredra, ihop med ett tune bart tändsystem, kan man styra bränsle o tändning är man hemma, stora förgasare har en del nackdelarar med, Borra ju min motor, den blev bra mycket starkare märkte man, nästan synd o ha kvar originl utväxlingen //Johan
Forsåvidt enig. Det finnes spjeldhus som er ganske look-alike med gassere, og med et "original" R-sport luftfilter hadde det blir en diskret men effektiv metode. Vips 170 gamp..
Har läst på lite nu. Verkar som 48:orna blir för stort som ni säger, även med halsar... Vill att bilen går bra vid lugn körning utan att behöva ha lite varv utan att den skuttar runt, men något bättre än original.
Budgeten är inte riktigt bestämd, men toppen ska iaf piffas till lite, resten kanske blir original. Man behöver inte göra allt på en gång, men ska ha en riktigt bra grund att jobba med!
Stod några timmar och slipade ned mitt motorblock idag. Färgen satt hårt så det tog ett tag. Blev riktigt nöjd med resultatet! Snart är det dags för lackering.
Inspekterade även toppen. Avgasventilerna har slitit ganska hårt på den, men det ska nog inte vara några problem att få det här bra!
Kamaxeln var rejält sliten! Det här är insug på 4:e cylinder. Skjutmåttet inställt på 3:e insugsnock. Detta var en A-kam. Det ska i bättre kamaxel senare
Allt för denna vecka! Deltog även i kortegen genom Norrköping 1:a maj. Knappt att man kunde se P18 bland alla jänkare, såg ut som en leksaksbil! Riktigt roligt att kunna få njuta av bilen!
Tvättade rent motorn innuti med avfettning, sköljde med varmvatten och sedan torkade jag utsidan med t-röd.
Drog ur de tre lagren till kamaxeln med en hemmagjord avdragare som min skicklige polare gjort! Gick väldigt smidigt faktiskt, någon mer som gjort denna operation?
Och sen lite målning av motorn. Endast ett lager här. Efter 3 lager kommer det bli riktigt fint!
Har en liten tanke på att försöka få dubbelpoliga blinkers. Håller på att ta fram en modell. Skulle vara snyggare om hela blinkersen lyser istället för lilla lampan.
I övrigt fick vi kamlager monterade igår. Dock blev det sista lagret förstört, men det fanns ett reserv!
Nu börjar den dyra delen, beställa delar! Har fortfarande inte riktigt bestämt mig hur vass motorn ska bli. Om man ska köra på vanlig K-kam eller köpa kg17-kamaxel.
Har en liten tanke på att försöka få dubbelpoliga blinkers. Håller på att ta fram en modell. Skulle vara snyggare om hela blinkersen lyser istället för lilla lampan.
(Bilder)
Nu börjar den dyra delen, beställa delar! Har fortfarande inte riktigt bestämt mig hur vass motorn ska bli. Om man ska köra på vanlig K-kam eller köpa kg17-kamaxel.
Blev ju väldigt fint det där! Vad är det för CAD-program du kör?
Om du känner dig osäker skulle jag nog råda dig att vänta med att välja kamaxel tills dess att du har bestämt dig för vilken motoreffekt och karaktär du vill ha på motorn.
Men ett tips jag har är att leta reda på en modernare kamaxel, kolla med de som åker rally/rallycross eller liknande. K-kamen är idag nästan 50 år och det har hänt mycket med kamaxelprofilerna sen den togs fram. Du kommer antagligen att få en motor som har effekt över ett större register än med de gamla kamaxlarna
Har en liten tanke på att försöka få dubbelpoliga blinkers. Håller på att ta fram en modell. Skulle vara snyggare om hela blinkersen lyser istället för lilla lampan.
(Bilder)
Nu börjar den dyra delen, beställa delar! Har fortfarande inte riktigt bestämt mig hur vass motorn ska bli. Om man ska köra på vanlig K-kam eller köpa kg17-kamaxel.
Blev ju väldigt fint det där! Vad är det för CAD-program du kör?
Om du känner dig osäker skulle jag nog råda dig att vänta med att välja kamaxel tills dess att du har bestämt dig för vilken motoreffekt och karaktär du vill ha på motorn.
Men ett tips jag har är att leta reda på en modernare kamaxel, kolla med de som åker rally/rallycross eller liknande. K-kamen är idag nästan 50 år och det har hänt mycket med kamaxelprofilerna sen den togs fram. Du kommer antagligen att få en motor som har effekt över ett större register än med de gamla kamaxlarna
Använder solidworks Detta är dock bara en liten prototyp, ska fräsa ut ett par lite senare.
Har pratat med en trimmare, han rekommenderade kg17-kam. Då blir den ändå ganska ok på låga varv. Kg10-kam var knappt någon skillnad på om man jämför med vanlig K. Det är mer priset som jag drar mig lite för
Sen framöver ska väll bilen konverteras till etanol, då tänker jag bara höja komp och byta förgasare. Men det är först om några år, räcker med att plana toppen om man gör iordning resten nu.
Veven rengjord och monterad, packade även upp kolvarna. Ska försöka få så bra balans som möjligt i motorn, så ska vikta in dem också.
Har även plockat bort låskistan i förardörren, måste svetsa på mer material så dörren kan öppnas från insidan. När jag monterade dörrsidan så blev slaget för kort och den gick bara att öppna utifrån.
Nu kommer det inte hända mycket mer på ett tag, ska fokusera på nya lägenheten och åka runt på semester.