En Golf GTI Special-84 Ska helrenoveras. Och med det menar jag att allt ska bytas eller renoveras. Men så mycket som möjligt av originalet ska räddas. varit avställd i 8 år men klarat sig väldigt bra från rost. Så lite fix innan... Visa mer
Motor är ju samma men jag fundera på om motorfästena är samma som Audin. Annars passar Golfen i blocket. Men som jooeell skrev så har jag inte ens tänkt på oljetråget. Men som båda motorerna ska ut så blir det ju enkelt och byta ifall det är så att oljetråget är olika.
Men att Audin hade subframe har jag inte ens tänkt på. Så när jag ska plocka ur motorn vilket är enklast tro? Att lyfta ur motorn eller sänka ner motorn med subframe? Ska börja skruva ner allt runt omkring imorgon så får kolla på subframen imorgon så får vi se. Men tur du sa det för det har jag missat helt haha Chevrolet Trans Sport är ju enklast ner och den har subframe fast det är en v6:a i den
När jag har lyft motorn ur Golfen samt Audin så har jag alltid valt att ta dom uppåt. Golfen väljer jag att lyfta med lådan och Audin utan, vardera jobb tar ungefär 1h utan lyft. Golfens fästen går att flytta över till Audins motor.
Kanon att du redan har testat och göra som jag hade tänkt För Audins växellåda passar ju ändå inte till golfen Tänkte lyfta ut motorn med växellåda ur golfen då jag fundera att byta kopplingen när den har stått så länge.
Bilarna står på en åker hos en vän då han har traktor. Så motorlyftet bör bli enkelt För de ska bort så fort som möjligt då bilar och gräs är en dålig kombination
För att inte missförstånd ska ske, jag har inte lyft ner Audi motorn i Golfen. Men har däremot provat att para ihop motor, låda, fästen m.m. Då min Audi fick motorhaveri så fick den tänka Audimotorn som skulle till Golfen åka till bruksbilen istället.
Imponerad av tyskarna att de har så mycket reservdelar för en liten peng. Till och med Volvo ligger hästlängder bort när det gäller reservdelar Vad tycker du om dem? De har fått ganska mycket negativt men jag tycker leverans, service osv varit bra än så länge. Kvalitén har jag dock ingen erfarenhet av än
När jag har lyft motorn ur Golfen samt Audin så har jag alltid valt att ta dom uppåt. Golfen väljer jag att lyfta med lådan och Audin utan, vardera jobb tar ungefär 1h utan lyft. Golfens fästen går att flytta över till Audins motor.
Kanon att du redan har testat och göra som jag hade tänkt För Audins växellåda passar ju ändå inte till golfen Tänkte lyfta ut motorn med växellåda ur golfen då jag fundera att byta kopplingen när den har stått så länge.
Bilarna står på en åker hos en vän då han har traktor. Så motorlyftet bör bli enkelt För de ska bort så fort som möjligt då bilar och gräs är en dålig kombination
För att inte missförstånd ska ske, jag har inte lyft ner Audi motorn i Golfen. Men har däremot provat att para ihop motor, låda, fästen m.m. Då min Audi fick motorhaveri så fick den tänka Audimotorn som skulle till Golfen åka till bruksbilen istället.
Ja men ner går väl alltid. Lyckas man få ner en v8 i en hundkoja så ska väl detta gå
Imponerad av tyskarna att de har så mycket reservdelar för en liten peng. Till och med Volvo ligger hästlängder bort när det gäller reservdelar Vad tycker du om dem? De har fått ganska mycket negativt men jag tycker leverans, service osv varit bra än så länge. Kvalitén har jag dock ingen erfarenhet av än
Jag tycker att dom är bra, man får räkna med ca en veckas lev tid.
Imponerad av tyskarna att de har så mycket reservdelar för en liten peng. Till och med Volvo ligger hästlängder bort när det gäller reservdelar Vad tycker du om dem? De har fått ganska mycket negativt men jag tycker leverans, service osv varit bra än så länge. Kvalitén har jag dock ingen erfarenhet av än
Jag tycker att dom är bra, man får räkna med ca en veckas lev tid.
Det får man väl överleva. Skulle ta 2 veckor nu när delarna var slut hos tillverkaren. Så man får se Blev ju sugen på en Audi 80 också när man såg din fina Så det var väl tur att min Audi var upprostad.....
Imponerad av tyskarna att de har så mycket reservdelar för en liten peng. Till och med Volvo ligger hästlängder bort när det gäller reservdelar Vad tycker du om dem? De har fått ganska mycket negativt men jag tycker leverans, service osv varit bra än så länge. Kvalitén har jag dock ingen erfarenhet av än
Jag tycker att dom är bra, man får räkna med ca en veckas lev tid.
Det får man väl överleva. Skulle ta 2 veckor nu när delarna var slut hos tillverkaren. Så man får se Blev ju sugen på en Audi 80 också när man såg din fina Så det var väl tur att min Audi var upprostad.....
Jag tycker att dom är bra, man får räkna med ca en veckas lev tid.
Det får man väl överleva. Skulle ta 2 veckor nu när delarna var slut hos tillverkaren. Så man får se Blev ju sugen på en Audi 80 också när man såg din fina Så det var väl tur att min Audi var upprostad.....
Det får man väl överleva. Skulle ta 2 veckor nu när delarna var slut hos tillverkaren. Så man får se Blev ju sugen på en Audi 80 också när man såg din fina Så det var väl tur att min Audi var upprostad.....
Ingen direkt uppdatering men slänger in lite bilder vad man pysslar med så ni inte tror att det ligger nere. Fronten revs ner idag för att lättare kunna få ut motorn sedan
Muttrarna/skruvarna var givetvis sönderrostade och som allt ska bort i helt skick så tog jag ut lte frustration.
Tyvärr är det bara oväder och delarna blir hela tiden försenade. Men lite småplock blir det
Fläkten till kylaren tyckte jag var ovanligt liten med tanke på hålet. Efter närmare titt så visade sig att fläkten inte var original. Den kom från en Ford Fiesta
Så jag började titta på den som satt i Audin. Och helt otroligt. Det var princip bolt on. Behövde bara böja ut kanten lite. Det får duga till uppstart
Här står det stil. Delarna blir ytterliga 2 veckor försenade Bara skitväder Och fortfarande inte hittat något garage ( som man har letat i 3 år efter ) Men förhoppningsvis blir väl far och jag klar med hans garage innan vintern.
Så jag kan svetsa rosten under vintern. Annars får man väl ta framvagn, bakvagn och motorn att renovera i vintern. Motorn får plats vid de andra som är i lägenheten Så ni behöver inte bli oroliga att det bli dött bara delarna kommer så blir det fart.
Det enda som jag håller på med nu är att försöka svetsa upp fläktkåpan. Bilder kommer.
Och de delar jag ej har hittat som behövs nya är fläktkåpa och hjullagerhus spindel bägge sidor. Så om någon vet vad de finns och köpa nya så får ni gärna skriva det Annars får man försöka hitta beg delar i bättre skick som man får renovera upp.
Lägger upp lite tråkiga bilder på det man gör just nu.
En beg men rostfri fläktkåpa är på väg. Den ska blästras och lackas. Men behövde en till uppstarten så gjorde en provisorisk oseriös lagning på den gamla så länge. Den får duga till uppstarten.
Så litet var hålet från början men som alltid så blir det mer
Hälften gjort
Då var den hörnbiten klar. Om ni undrar varför det är så mycket porer så har jag bara tillgång till en svets från clas ohlson som är ca 15 år gammal med glapp i Har tillgång till en riktig fin 3-fas svets Men behöver dra en ny 3-fas kabel först.
Skruvade väck insuget på golfen idag. Och där finns mycket jobb. Får damma av filen och porta både insuget och toppen. Insuget är ju ren katastrof rena stoppklossen. Även toppen då jag inte gilla knölen i taket. Annars blir det bara matchportning. Motorerna ska lyftas ut så småningom då det är bara lite småkrafs kvar att plocka bort. Ursäkta de urusla mobilbilderna.
Här ser man den största skillnaden mellan Audins insug och Golfens. Spridarna sitter i toppen på golfen men i insuget på Audin.
Hmm spännande skillnad med spridarna i insuget! Fortsätt langa bilder alltid kul o se detaljer på de båda motorerna, håller själv på o renoverar en 8v gti golf-motor för tillfället.
Hmm spännande skillnad med spridarna i insuget! Fortsätt langa bilder alltid kul o se detaljer på de båda motorerna, håller själv på o renoverar en 8v gti golf-motor för tillfället.
Ja jag tänkte det ifall det är någon som undrar vad som är skillnaden mellan de 2 motorerna Även givaren till fläkten är annorlunda så ska lägga upp en bild på det med sen var det några andra saker. Men bilder på allt kommer
Va kul Tycker jag allt du kan lägga upp bilder i en mapp på din sida så man kan se vad du pillar på
Men kommer skaffa en vanlig Golf MK1 efter denna är klar. Den finns stor potential i dessa bilar. Lätt bil med relativt bra krutpaket= Roligt. Då blir det en originalbil fast med mycket värre chassi och motor. Har redan börjat samla på mig motordelar till den bilen och har motorreceptet stort sett klart Ska även testa om det går att svetsa om en topp så man får på Audins insug så man kan köra med dubbla K-jetronic system. 4 spridare i insuget o 4 i toppen. Fungerade bra med dubbla k-jetronic på en Volvo iallfall Annars blir det gnistat bränslehuvud mm eller tar ett från en större motor som v8 och plugga 4