Andromeda skrev:
Det är så många tillverkare och bilmodeller som har haft och fortfarande har motorproblem relaterade till för långa serviceintervaller, så jag skiter i allt vad longlife-service och longlife-oljor heter. Jag kör på olja med rätt minimiklassning och byter var 1000:mil ungefär istället. Det är en billig försäkring att byta olja istället för att köra sönder motorn för att man var snål med servicen. I mitt fall blir det Dexos 2 (longlifeolja) från Saab, eftersom den är förhållandevis billig med sina 80 kr/liter. Biltema tar 119 kr/liter för olja med samma specifikation, så så mycket har man för att tro att Biltema alltid är billigast på allt
Saab 98-03 och VAG's bensinmotorer från slutet av 80-talet till fortfarande idag lär väl vara de mest kända exemplen.
Swedol brukar kunna få tag på oljor med rätt klassning i 20-litersdunkar till väldigt ok priser. Vi pratar en fjärdedel av priset på Mekonomen. Det skulle förvåna mig mycket om verkstäderna betalar mer än 20-30 kr/litern för den motorolja man fakturerar kunden 2-300 kr/litern för.
Filtren bör man köpa någon annanstans än på Biltema. Det låg en tråd om Biltemas filter på STCS där de visat på klart sämre filtrering och livslängd i tester. Och man sparar inte många tior om ens något alls på att köpa filter där.
Longlife oljan i sig är det inget fel på alls. Snarare tvärt om. Dock är intervallen åt helvete. Men annars håller jag med dig.
Who Djaa bless no man curse