Andromeda skrev:
Evildan skrev:
Andromeda skrev:
30 m, eller en reflexstolpe, räkna numer som stort avstånd i trafiken. Man ser sällan längre avstånd än så. Jag brukar sikta på 1,5 stolpar om jag inte tänkt köra om.
Vansinnigt nära. I 90km/h är din reaktionssträcka ca 27m vilket ger ca 59 meter i bromssträcka.
Vad händer om bilen framför måste tvärnita pga något och det liggs 30-45 meter bakom?
Olyckan är ett faktum.
Sagt och gjort, jag genomförde en liten empirisk studie idag.
Det är inte 30 m mellan vägstolparna, det är 50 m. Avståndet jag håller är mellan en och en och en halv vägstolpe. Det är alltså lite kortare än 2-3 s, eller 50-75 m. Om du testar själv så märker du att en och en halv vit vägstolpe känns som ett ganska stort avstånd, det känns inte alls nära. Det är ett större avstånd än folk generellt håller skulle jag vilja påstå. Många ligger nog bra mycket mindre än en stolpe bakom framförvarande, speciellt på 2+1-vägar där det är enfiligt, antagligen så att ingen annan ska kunna blockera vänsterfilen före dom så att de inte hinner om själva när det blir tvåfiligt.
My bad! Det smög in sig något utav lite akut ambulerande dyskalkuli där. Ber om ursäkt.
Givetvis ska det vara som du skriver 50 meter mellan de vita reflexstolparna, inget annat.
Tumregeln är att hålla ett ungefärligt avstånd i meter som körs i kilometer, vilket i sig är lite galet då bromssträckan ökar i kvadrat med hastigheten.
Jo, på sådana vägar är det vanligare med elbakeruttrådsräknare, det håller jag helt med om. Förutom din teori tror jag även att det helt enkelt beror på stressfaktorn att inte kunna köra om.
Jag kör en hel del 2-1 100km/h skyltad väg till arbetet och var varannan morgon blåser samma bilar om på tvåfiligt för att sedan när det blir enfiligt, ligga bilen som med lätthet kunde ses längre fram där filerna går ihop, uppe i stötfångaren.
Detta är för mig ett märkligt beteende, då vem som helst begriper att den bilen som kör där det just nu blir enfiligt inte går att köra om på några kilometer och en omkörning således är totalt onödig, för jag som blir omkörd kommer i kapp varje morgon.
Sckumt folk finns det.