Tjena och välkommen hit!
De hela började med att jag och en polare satt och prata om lite allt möjligt som man brukar göra, vi kom in på de här med drifting(som vanligt) och jag sa bara mest på skoj att man någongång skulle ha byggt en riktig budget bil för drifting, med en budget på kanske ett par tusen bara, allt bara för att visa för folk att man behöver inte ha en BMW på 800 hk byggd för 250 000 kr för att kunna köra drifting. De går bra med nästan vad som helst.
Jag hade då en Volvo 740 GLE Automat med en B230F som bara stod som jag(efter kanske lite hjälp med övertygan) tog på en driftingträning, de gick väl lite sådär med tanke på 115 hk och automat. Men på vägen hem från träningen fick motorn för sej att börja slamra rätt bra på vevlagerna då den inte kände för att vara med längre. Och vårat projekt föddes.
Tanken då som sagt med detta projekt är att den ska byggas på ett väldigt enkelt och billigt sätt.
2000 kr har vi satt som maxbudget.
Bilen kommer att turbokonverteras och totalrensas på allt form av inredning och all onödig plåt kapas bort.
Nu har vi hunnit göra betydligt mer än vad jag kommer lägga upp, utan lägger upp lite allt eftersom för att kunna hålla de intressant för er.
Detta är då alltså bilen vi ska bygga på.
17xxx mil och väldigt lite rost.
En bit på väg hem från driftingen, som som sagt slutade med trailer sista biten...
Höll för övrigt på att bogsera polarens bmw hem som han sprängde kylaren på(som är samma person jag bygger denna bil med)
Eftersom att motorn som satt i redan var helt körd så tyckte vi att de kunde vara kul att se hur mycket den hade kvar att ge. Och vi skulle även kolla 0-100 tid(för att senare se hur mycket vi förbättrat den).
De small till lite och rök en del, lite blött på marken blev de också. Jag tror att bilderna får berätta resten.
Resten av överfallet hittades aldrig...
Ett stycke kolv och stake vs kolv och stake som va lite mindre trasiga
Lite rester som grävdes upp ur oljetråget.
Den gamla och kanske lite lätt rasade motorn på väg ur!
"nya" motorn. Ingen aning om miltal, men kamremmen byttes vid 32xxx och detta skedde år 2002, så man kan ju tänka sej på ett ungefär hur långt den gått, men den va gratis, och de är de viktiga!
Rensning av inredning och lättning på gång.
Bakdörrarna kapas ur helt och svetsas fast.
Allt onödigt som har plockats ur, eller ja, de mesta iallafall, rummet som allting ligger i har redan tömts en gång.
Detta var nog allt för denna gång!