3525
Sök

Volvo 740 Budget Driftingprojekt

Bygga en riktigt billig driftingbil

15 694 Visningar
Uppdaterades senast 3 januari 2015
143 Inlägg
15 september 2014
Trådstartare
#1
Tjena och välkommen hit!

De hela började med att jag och en polare satt och prata om lite allt möjligt som man brukar göra, vi kom in på de här med drifting(som vanligt) och jag sa bara mest på skoj att man någongång skulle ha byggt en riktig budget bil för drifting, med en budget på kanske ett par tusen bara, allt bara för att visa för folk att man behöver inte ha en BMW på 800 hk byggd för 250 000 kr för att kunna köra drifting. De går bra med nästan vad som helst.

Jag hade då en Volvo 740 GLE Automat med en B230F som bara stod som jag(efter kanske lite hjälp med övertygan) tog på en driftingträning, de gick väl lite sådär med tanke på 115 hk och automat. Men på vägen hem från träningen fick motorn för sej att börja slamra rätt bra på vevlagerna då den inte kände för att vara med längre. Och vårat projekt föddes.

Tanken då som sagt med detta projekt är att den ska byggas på ett väldigt enkelt och billigt sätt.
2000 kr har vi satt som maxbudget.
Bilen kommer att turbokonverteras och totalrensas på allt form av inredning och all onödig plåt kapas bort.

Nu har vi hunnit göra betydligt mer än vad jag kommer lägga upp, utan lägger upp lite allt eftersom för att kunna hålla de intressant för er.


http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140329_170034_zpse706d423.jpg

Detta är då alltså bilen vi ska bygga på.
17xxx mil och väldigt lite rost.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10588520_801082253267683_2138078531_n_zps034a987d.jpg

En bit på väg hem från driftingen, som som sagt slutade med trailer sista biten...
Höll för övrigt på att bogsera polarens bmw hem som han sprängde kylaren på(som är samma person jag bygger denna bil med)

Eftersom att motorn som satt i redan var helt körd så tyckte vi att de kunde vara kul att se hur mycket den hade kvar att ge. Och vi skulle även kolla 0-100 tid(för att senare se hur mycket vi förbättrat den).
De small till lite och rök en del, lite blött på marken blev de också. Jag tror att bilderna får berätta resten.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140809_184023_zps374b71ca.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140809_190502_zps753f4503.jpg

Resten av överfallet hittades aldrig...

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140812_220526_zps78c1b646.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140812_220752_zps67fe50a8.jpg

Ett stycke kolv och stake vs kolv och stake som va lite mindre trasiga

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140812_220801_zpsb62d187e.jpg

Lite rester som grävdes upp ur oljetråget.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140812_220637_zps30bc0357.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10682071_801082113267697_1541447721_n_zps9e6ce6c7.jpg

Den gamla och kanske lite lätt rasade motorn på väg ur!

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10668759_801087623267146_2138292994_n_zpse6ca8d18.jpg

"nya" motorn. Ingen aning om miltal, men kamremmen byttes vid 32xxx och detta skedde år 2002, så man kan ju tänka sej på ett ungefär hur långt den gått, men den va gratis, och de är de viktiga!

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10699158_801082176601024_2086804630_n_zps946d37ee.jpg
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10699342_801082126601029_1033377069_n_zps36d00fb1.jpg

Rensning av inredning och lättning på gång.
Bakdörrarna kapas ur helt och svetsas fast.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140912_223351_zps9441bcb6.jpg

Allt onödigt som har plockats ur, eller ja, de mesta iallafall, rummet som allting ligger i har redan tömts en gång.

Detta var nog allt för denna gång!


Legitimerad klåpare
212 Inlägg
15 september 2014
#2
nåja så dålig gick det väl ändå inte, jag vill minnas att någon sprängde flera uppsättningar däck medan jag bara sprängde kylaren. Det finns väl nån bild från drifting träningen om jag inte minns helt fel


143 Inlägg
15 september 2014
Trådstartare
#3
Bjuder på 2 bilder från driftingen!
Reservdäck(ballongdäck) med 4bar luft, gick ändå hyfsat och sladda på smile

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10470579_10152549669251798_4660915975500179228_o_zps805c9e96.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10329795_10152549669056798_3972752436444325670_o_zpsa87aa685.jpg


227 Inlägg
16 september 2014
#4
det gick fint brett där smile

143 Inlägg
16 september 2014
Trådstartare
#5
Jodå, kunde väl ha gått bredare, men med tanke på bilen så är de väl okej ;P


143 Inlägg
17 september 2014
Trådstartare
#6
Blir en liten uppdatering ikväll!

Eftersom att detta bygge ska vara så enkelt och billigt som möjligt så när vi skulle fixa turbo grenrör så valde vi att helt enkelt ta orginal grenröret och vända de upp och ner och montera turbon där.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10668393_801081756601066_1164162469_n_zpsa370de06.jpg

Lite halvtaskig bild då den är tagen i mörker, men tittar man noga så ser man att grenröret sitter på plats.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140915_173143_zpsd0a27e45.jpg

Så ser grenröret ut.

Dock krävdes distanser då de tog i ventilkåpan, för att göra de enklast tog vi bara ett till orginal grenrör och kapade lös flänsarna från de och använde dom som distanser.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140903_190826_zpsdcdf5ef9.jpg

Lite fräsning och planing utav dom.

De va nog allt för ikväll!


585 Inlägg
17 september 2014
#7
Denna kommer att äga på driftingträningen!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

143 Inlägg
17 september 2014
Trådstartare
#8
professorWinther skrev:
Denna kommer att äga på driftingträningen!

Jag hoppas på de iaf! big_smile


Tänkte förresten kolla om nån här har bättre koll än vad vi har.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140916_223525_zps887e5926.jpg

Hur är de tänkt att slanganslutningarna på denna ska kopplas in egentligen?
Sitter redan en slang på den som är kopplad till insuget(efter spjället), men tänkte mer på den lilla anslutningen. Samt även om den andra ens är kopplad rätt.

Vad de är för märke eller nått sånt har jag ingen aning om, den ingick i ett turbo kit jag köpte på ebay för rätt länge sen.
Senast redigerat av MostWanted93 (17 september 2014)


5 686 Inlägg
17 september 2014
#9
Det är rätt kopplat ja. Ska vara vakuum påkopplat på ovansidan av kolven i dumpen vilket det är.

Den lilla anslutning på undersidan ska tydligen vara för att få bättre respons på dumpen (göra så den öppnar snabbare) och ska få laddtryck direkt från kompressorhuset, eller så skippar du att koppla in den så funkar den precis som en vanlig dump.


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
17 september 2014
#10
Underbart bygge :-)


143 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#11
simlar skrev:
Det är rätt kopplat ja. Ska vara vakuum påkopplat på ovansidan av kolven i dumpen vilket det är.

Den lilla anslutning på undersidan ska tydligen vara för att få bättre respons på dumpen (göra så den öppnar snabbare) och ska få laddtryck direkt från kompressorhuset, eller så skippar du att koppla in den så funkar den precis som en vanlig dump.

Tackar för de! Misstänkte nästan att de skulle va nått sånt smile

turbonova skrev:
Underbart bygge :-)

Tackar!


143 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
#12
Bygget fortsätter att lunka på i stadig takt.

Turbon är på plats, bilen går osv osv.
Vi har ingenting att reglera laddtrycket på något vettigt sätt, så den skenladdar rätt mycket, men de skjuter på fint big_smile

De tråkiga dock är att vi... eller jag rättare sagt eftersom att jag körde, lyckades knäcka en drivaxel igår hmm

Utöver de finns de väl egentligen inte så jättemycket och säga, så bilderna får väl tala för sej själv smile

Tuuurbooo big_smile

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140915_173047_zps76ac3d36.jpg


Momentdragning av toppen!
Fruktansvärt praktiskt med så pass stort motorutrymme så de bara är att kliva in och ställa sej när man ska göra nått.

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140909_195936_zpsccb055bc.jpg

Bild på den sjukt snygga och praktiska vingen!

http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140902_201044_zps744d5d55.jpg

Detta va nog allt för ikväll smile


786 Inlägg
20 september 2014
#13
Haha, hur mycket har ni penderat nu då? Hållit budgeten?

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

1 677 Inlägg
20 september 2014
#14
Grymt bygge wink ska följas!

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
20 september 2014
#15
Volvo240Driver skrev:
Haha, hur mycket har ni penderat nu då? Hållit budgeten?

Jag har inte dom exakta siffrorna i huvudet men jag tror vi ligger på ca 1300kr just nu. Men vi får se hur de går med budgeten nu när vi behöver en ny bakaxel.


143 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#16
Jahapp, vad har hänt nu då?
Lite småpill, stolar i, bälten fixade, mätare inkopplade.

Vi var också ute och provkörde sent i förrgår(fredag) och SJÄLVKLART knäckte vi en drivaxel... Och som grädde på moset va de tänkt att vi skulle på driftingträning med den idag...
Som tur va då så lyckades han jag bygger med ragga tag i en ny bakaxel bara drygt en mil bortanför garaget, så den hämtades och de skruvades till kl 1 i natt nångång för att hinna få de klart.

Lite mer om vad som hände under dagen och bilder från dagen kommer lite senare smile

Bjussar på dessa undertiden!

Stol i
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/10685088_801082193267689_38492615_n_zps92ac7bab.jpg

Byte av bakaxel
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140920_220042_zps5271cd25.jpg

Lite bilder på hur motor och sånt ser ut också.

Volvo V70 T5 spridare på 391cc(eller nått sånt)
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140915_173119_zps5c5359d4.jpg

Turbo, och nej, oljereturen va kanske inte helt klar när bilden togs tongue
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140915_173111_zps5a25af9e.jpg

Lite fina och blanka tryckrör
http://i62.photobucket.com/albums/h91/Most_Wanted93/Vev/20140915_173102_zpse00e707e.jpg

Har nog inte så mycket mer att bjuda på för denna gång!


350 Inlägg
22 september 2014
#17
Haha, ett budgetprojekt helt i min smak! Schysst "adaptergrenrör", hehe big_smile
Glöm inte filma nästa runda. Vart hän hålls ni till och tränar?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

4 146 Inlägg
22 september 2014
#18
Hahaha vilket jävla bygge:) Gillas skarpt!


59 Inlägg
22 september 2014
#19
Hahaha, det här bygget måste följas! big_smile

Whiskey lullaby!

143 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
#20
werd skrev:
Haha, ett budgetprojekt helt i min smak! Schysst "adaptergrenrör", hehe big_smile
Glöm inte filma nästa runda. Vart hän hålls ni till och tränar?

Haha, tackar så mycket big_smile
Nope, allt som kan vara roligt filmas tongue
Pengfors Motorstadium, ett litet område ca 2 mil utanför Umeå smile

zemet skrev:
Hahaha vilket jävla bygge:) Gillas skarpt!

Tackar! Kul att du gillar de! big_smile

Volvo740glturbo skrev:
Hahaha, det här bygget måste följas! big_smile

Låter bra de big_smile



Sök