3972
Sök

BMW 523iA -99. Dog under körning.

Forummoderator
18 096 Inlägg
24 september 2014
Trådstartare
#1
Japp! Mammas gamla BMW skulle rastas lite... Den används inte längre så måttligt brukad det sista året. Ett par svängar inne på vårt stängslade område så blev det en tur utanför detta. I cirka 50 km/h efter 15 minuters körning bara bilen dog - helt utan förvarning! Den är mycket välservad genom åren men när motorn dog så bromsade den ner kraftigt innan jag hann slänga i läge "N" på automaten.

Bensin finns och är inte allt för gammal.

Typiskt! Den skulle bara värmas upp inför en tänkt försäljning imorgon...

Några idéer?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

71 Inlägg
24 september 2014
#2
e säkert bränslepumpen eller kabelbrott i armaturen. kolla o lyssna under baksätet på passagerarsidan så du hör den slå till vid tändningspåslag

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 september 2014
#3
Innan någon vrålar felkoder.
Gnista? Soppa? Något av dessa två finns inte, börja där.
Pump som sagt eller relä på soppasidan. Är det separata tändspolar på den?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 435 Inlägg
27 september 2014
#4
caromania skrev:
Innan någon vrålar felkoder.
Gnista? Soppa? Något av dessa två finns inte, börja där.
Pump som sagt eller relä på soppasidan. Är det separata tändspolar på den?

Yes, det är separata tändspolar på M52.

Ja kolla så den får bensin. Läs sedan felkoder.


Forummoderator
18 096 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#5
Så vad det... När man sprayar startgas startar och går den som en klocka... Bränslepump låter inte. Blir byte av den. Tack!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 september 2014
#6
Hybridsmurfen skrev:
Så vad det... När man sprayar startgas startar och går den som en klocka... Bränslepump låter inte. Blir byte av den. Tack!

Funkar relät? Så du inte byter i onödan...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

132 Inlägg
28 september 2014
#7
Jag antar att bilen gått en bra bit över 20 tusen mil.
Som allmän upplysning bör man byta rullcellspumpar
vid den gränsen även om bilen går perfekt.
Rullarna slits och pumpen orkar inte hålla trycket, eller
värre, kolen tar slut och bilen tvärdör. Hände för en
bekant på autobahn på väg upp till färjan.

Forummoderator
18 096 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#8
Ska kolla relät. Jo. Bilen har rullat 34000 mil nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök