2519
Sök

Vad är en rak V8?

Sleeper
3 084 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
#1
Ja... det är en fråga jag aldrig fått något svar på..

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

666 Inlägg
4 december 2006
#2
någon som har blandat ihop två begräpp kanske.... fär en V8 är 8 cylindrar som sitter parvis mittemot varandra, en rak 8:a är 8 cylindrar som sitter i en rad...

//Silver


draminbil.nu
1 382 Inlägg
4 december 2006
#3
Spontana tanken är att det pratats "rakställd" när du hört det?
( kan mycket väl vara 100%fel smile )


Sleeper
3 084 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
#4
ja... men jag fick precis höra det av en kompis... googlade lite just å då kom det upp några raka V8:or *confused*

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sleeper
3 084 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
#5
ludde__mannen skrev:
Spontana tanken är att det pratats "rakställd" när du hört det?
( kan mycket väl vara 100%fel smile )
ahh ok...

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
4 december 2006
#6
Det måste väl vara någon motvarighet till VR6, d.v.s. cylindrarna sitter något lite förskjutet mot "V". Alltså nästan en rak 8a fast med någon / några få graders vinkel.


5 710 Inlägg
4 december 2006
#7
Sushikocken skrev:
ja... men jag fick precis höra det av en kompis... googlade lite just å då kom det upp några raka V8:or *confused*
Show me! smile

Antingen sitter cylindrarna efter varandra (rak) eller i V-form (V-motor).
Ett par "vinkelraka" motorer finns t.ex VW:s VR6 och VR5 men någon VR8 har jag aldrig hört talas om.

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
4 december 2006
#8
jonTe skrev:
Sushikocken skrev:
ja... men jag fick precis höra det av en kompis... googlade lite just å då kom det upp några raka V8:or *confused*
Show me! smile

Antingen sitter cylindrarna efter varandra (rak) eller i V-form (V-motor).
Ett par "vinkelraka" motorer finns t.ex VW:s VR6 och VR5 men någon VR8 har jag aldrig hört talas om.
Kan det vara så att han pratar om längsmonterat (rakt) motorblock?


39 Inlägg
4 december 2006
#9
Har inte heller nånsin hört om någon "VR8", däremot har väl VAG lyckats knåpa ihop vad de kallar en W12-motor för sina värsta modeller som har en egen layout (som jag inte kikat närmare på). Kanske en variant av den, jag vet inte? Annars var det nog så att någon menade en "rakt" monterad V8, alltså monterad på längden i bilen. smile

Sleeper
3 084 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
#10
men hej igen alltså... jag tycker det också är konstigt det var därför jag frågade det var nämligen en kompis som sa rak V8 och jag fattade fan inte vad han menade..  han vet inte ens vad en V8 är så själv försökte jag förklara för honom att det inte går.. men han sa att det fanns... tack för alla svar i allafall

här är lite man googlade fast det var en brandbil från 1956 taget från en crappy text

Nej, brandbilen var en Dodge från 1956 som vi hade köpt från Ljusdals brandkår och renoverat. Den var helt svartlackad förutom två stora vitmålade dödskallar med korslagda ben på varje sida vid framdörrarna. Motorn var en rak V8 som gick så snyggt att man kunde balansera en enkrona på den när den var igång.

http://fodahemma.blogsome.com/category/ … rattelser/

lol
Senast redigerat av Sushikocken (4 december 2006)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

54 Inlägg
4 december 2006
#11
en rak V8:a är väl typ som en kurvig raksträcka... ;P

Vem Fan Är Harley Davidsson?

645 Inlägg
4 december 2006
#12
Det är som det låter, en v8:a har cylindrarna formade som ett V medans en rak har alla cylindrar vertikalt.
Raka åttor är inte så vanligt nu förtiden om alls, satt väl mest i gamla 40-60tals bilar, därför dem har väldigt långa huvar;)

//Marcus Saari

Biltokig
870 Inlägg
19 april 2007
#13
Det är som det låter... Redan någon här som nämnt Vw´s VR6 motor... Där sitter cylindrarna i ett V men med endast 15 graders vinkel mellan cyliundarna, med andra ord enormt tätt! Vanlig vinkel på en V6 är 45 eller 60 annars...
Detta måste ju vara samma grej, en V8 men väldigt liten vinkel mellan cylindrarna så den är nästan rak...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Sleeper
3 084 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
#14
Mr_Gear skrev:
Det är som det låter... Redan någon här som nämnt Vw´s VR6 motor... Där sitter cylindrarna i ett V men med endast 15 graders vinkel mellan cyliundarna, med andra ord enormt tätt! Vanlig vinkel på en V6 är 45 eller 60 annars...
Detta måste ju vara samma grej, en V8 men väldigt liten vinkel mellan cylindrarna så den är nästan rak...
1. du är bara ett halvår efter =P

2. det är redan en som sagt typ samma sak som du ^^

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
19 april 2007
#15
Jag håller med Mr Gear det borde vara en V motor med så pass liten vinkel så att cylindrarna inte kan ligga bredvid varandra som de gör på vanliga v motorner. Audi har oxå en sådan rak v6:a i sina a3:or.

Det har inget att göra med deras W12:or eftersom de är byggda med 4 cylinder rader, medan v motorner har 2 och raka har en rad.


1 185 Inlägg
19 april 2007
#16
raka v6 or har jag aldrig hört talas om, men Raka 6or har vet jag finns.


Kettunen
19 april 2007
#17
Det finns ingen rak V8. Inte heller en rak V6a.....
Någon dagdrömmare som skojjat med dig nog..

1 867 Inlägg
20 april 2007
#18
Jag brukar kalla min motor för en rakV8sexa på skämt, pga det mulliga ljudet på tomgång.
men nån rakv8'a finns nog inte, om man inte ska börja fundera på om ovan nämnda VRmotorer är raka eller inte, men jag kallar dom vör V6or iaf.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

39 Inlägg
20 april 2007
#19
det är samma sak som en rak 3 cylindrig roterande v8 med 6 kolvar 5 stakar och med en elektrisk wankelturbo med 7 cylindrar som då är längsmonterad i chassiet i 45 graders vinkel med drivning på alla 4 hjulen men bara på torsdagar mellan halv 3 och kvart i 5 på kurviga raksträckor
klart som korvspad!

131 Inlägg
20 april 2007
#20
ghiarocket skrev:
det är samma sak som en rak 3 cylindrig roterande v8 med 6 kolvar 5 stakar och med en elektrisk wankelturbo med 7 cylindrar som då är längsmonterad i chassiet i 45 graders vinkel med drivning på alla 4 hjulen men bara på torsdagar mellan halv 3 och kvart i 5 på kurviga raksträckor
klart som korvspad!
den va bra!winklol


Sök