3495
Sök

Suzuki vitara v6 -95 - Startmotor går ej efter batteri varit urladdat

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Har en suzuki vitara med v6a som inte vill starta. Det började med att batteriet var tomt en dag och eftersom bilen stod lite dumt till så knuffade vi igång den och körde den ca 100m. Batteriet plockades ur och laddades upp igen. Efter att batteriet installerats i bilen igen och jag skulle starta så vägrar startmotorn att gå runt. Det går att slå på tändningen och elektroniken i övrigt funkar som den ska men när du vrider ett steg till för att starta bilen så klickar det bara. Batteriet har testats i andra bilar och det är friskt. Har även mätt batteriet med multimeter samtidigt som jag vrider om nyckeln i suzukin och det sjunker endast några tiondels volt.

Min spontana tanke är att en säkring eller relä till startmotorn gett upp under mina tappra försök att få igång bilen när batteriet var nästintill tomt. Har kollat alla säkringar jag hittat men inte kunnat hitta någon trasig.

Finns det kanske någon här som kan ha en teori om vad som är fel på bilen?

Då bilen används som gårdsbil/skogsbil och är fullkomligt slut förutom i maskin och drivlina vill jag inte kosta på den några större summor så även tattarlösningar på mitt problem är välkomna. Går det kanske att kortsluta startmotorn på något vis och få igång bilen?

Tack på förhand
MVH Fredrik


21 761 Inlägg
27 september 2014
#2
Mätte du på själva batteripolerna eller på batteripolskorna?

Kolla upp att det spänningen kommer ända fram till startmotorn så att det tex inte har blivit dålig kontakt i batterikablarna. Finns det spänning ända fram så kan du mäta om det kommer "styrspänning" till solenoiden när du vrider nyckeln i startläge. smile

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Mätte du på själva batteripolerna eller på batteripolskorna?

Kolla upp att det spänningen kommer ända fram till startmotorn så att det tex inte har blivit dålig kontakt i batterikablarna. Finns det spänning ända fram så kan du mäta om det kommer "styrspänning" till solenoiden när du vrider nyckeln i startläge. smile

Vill minnas att jag kilade ner spetsarna på multimeterkablarna mellan polsko och pol.

Ska kolla det. Tack för tipset!

MVH



Sök