3493
Sök

Hur mycket vågar jag ladda i b200?

32 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#1
tjenare, har en b200 förgasarturbo hemma på ca 260 hästar som ja tänkt bygga vidare på om ett tag smile

nuvarande setup: roll
botten: orörd
topp: 530 med vx3 och hårdare ventilfjädra
turbo/grenrör: hx35 med litet avgashus och original grenrör med en adapter till turbon
förgasare: enkel stromberg och förgasar turbo btr
tändning: msd tändspole
ic 2'' eller 2,5'' tryckrör (osäker..)
laddar ca 1bar

nya setupen: smile
botten: h-profil och andra kolvar, ARP bult
topp: 531, vx3, dubbla och hårdare ventilfjädrar, störreventiler som är slipade i 3 fas vinkel, mirafräst, ARP bult och match portad
turbo/grenrör: samma turbo med egenbyggt grenrör och 50mm extern wg
förgasare: dubbla weber 48or och förgasar turbo btr
tändning: snäppet värre tändspolen mot vad jag har nu
ic 3'' tryck rör



nu till mina frågor:
1. ungefär hur många hästar kommer jag hamna på?
2. kommer botten att klara av dom hästarna?
3. hur mycket vågar jag ladda?

tacksam för svar! big_smile

smurfidunder
327 Inlägg
7 oktober 2014
#2
Du får allt komma och provbromsa den innan du bygger om! Nyfiken på hur du ställer tändningen mot laddtrycket?

Inget lätt att svara på, beror ju på hur mycket du laddar. En hx35 klarar kanske 500 så över det blir nog svårt. 300 vid 1kg om allt funkar kanske 360 vid 1,5kg kanske..

Har du dom klena stakarna så är jag skeptisk till att dom håller. Men dom grova ska hålla.

Hur länge vill du att den ska hålla? Du kommer säkert undan med ett eller några pull på 2kg.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

32 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
#3
så du tror inte det blir mer med den ny byggda motorn?
vill ju få ut så mycket som möjligt men ändå köra ganska safe, trökit oh få skruva mer än vad man kör.. wink

smurfidunder
327 Inlägg
8 oktober 2014
#4
Det är svårt att svara på. Är den bromsad till 260 nu?

Varför ska du köra med weber 48or? Har inte någon koll på förgasarturbo men dom är väl knappast smidiga att bygga om för överladdning?

När du tröttnar på förgasare och skaffar ett sprut så kommer du bli förvånad över hur fint den går.. Då blir det mindre skruva och kommer hålla mycket bättre.. Säljer du webrarna så har du nästan alla pengar du behöver till ett sprut.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

5 686 Inlägg
8 oktober 2014
#5
dundersmurfen skrev:
Det är svårt att svara på. Är den bromsad till 260 nu?

Varför ska du köra med weber 48or? Har inte någon koll på förgasarturbo men dom är väl knappast smidiga att bygga om för överladdning?

När du tröttnar på förgasare och skaffar ett sprut så kommer du bli förvånad över hur fint den går.. Då blir det mindre skruva och kommer hålla mycket bättre.. Säljer du webrarna så har du nästan alla pengar du behöver till ett sprut.

Håller med där, ett vettigt sprut är inte så farligt dyrt t.ex ett VEMS kostar ungefär lika som två webrar.
Och då styr man ju både tändning och soppa via sprutet och "bestyckar om" på bara några sekunder med datorn.

Men förgasarturbo är ju riktigt fränt då inte många håller på med det smile

Låg själv i valet mellan förgasarturbo eller konvertera till sprut och turbo för två år sedan, valet föll på ett sprut och jag ångrar det inte en sekund.


32 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
#6
dundersmurfen skrev:
Det är svårt att svara på. Är den bromsad till 260 nu?

Varför ska du köra med weber 48or? Har inte någon koll på förgasarturbo men dom är väl knappast smidiga att bygga om för överladdning?

När du tröttnar på förgasare och skaffar ett sprut så kommer du bli förvånad över hur fint den går.. Då blir det mindre skruva och kommer hålla mycket bättre.. Säljer du webrarna så har du nästan alla pengar du behöver till ett sprut.

har enkel nu och vill ha dubbla sen när ja bygger om motorn, har aldrig hört nån vara missnöjd med en weber förgasare så valet vart enkelt smile
går att bygga om på olika sätt men min förgasare är trycksatt med en tryckbox på förgasaren som jag sen sätter tryckröret på smile

denna motorn kommer jag aldrig sätta sprut på då den endast har gått 500 mil sen ny, gått helt original i 250-300 mil sen total renoverades motorn och den byggdes om. så allt förutom förgasare tror jag det var är typ helt nytt med andra ord smile

den dagen det blir sprut åker denna motorn ur och förvaras på en pall tills jag vill använda den igen big_smile

32 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
#7
simlar skrev:
dundersmurfen skrev:
Det är svårt att svara på. Är den bromsad till 260 nu?

Varför ska du köra med weber 48or? Har inte någon koll på förgasarturbo men dom är väl knappast smidiga att bygga om för överladdning?

När du tröttnar på förgasare och skaffar ett sprut så kommer du bli förvånad över hur fint den går.. Då blir det mindre skruva och kommer hålla mycket bättre.. Säljer du webrarna så har du nästan alla pengar du behöver till ett sprut.

Håller med där, ett vettigt sprut är inte så farligt dyrt t.ex ett VEMS kostar ungefär lika som två webrar.
Och då styr man ju både tändning och soppa via sprutet och "bestyckar om" på bara några sekunder med datorn.

Men förgasarturbo är ju riktigt fränt då inte många håller på med det smile

Låg själv i valet mellan förgasarturbo eller konvertera till sprut och turbo för två år sedan, valet föll på ett sprut och jag ångrar det inte en sekund.

förgasar ljudet är en klass för sig och det låter riktigt gött i mina öron! därför denna motorn får va förgasare smile
nästa motor blir en 8v turbo smile

5 686 Inlägg
8 oktober 2014
#8
Fredriksson_jr skrev:
förgasar ljudet är en klass för sig och det låter riktigt gött i mina öron! därför denna motorn får va förgasare smile
nästa motor blir en 8v turbo smile

Jo nog är det så smile

Bara köra på med förgasare när det är det du vill ha smile

Angående laddtryck så bör en B200 hålla minst lika bra som en B230. Är ju dessutom tjockare cylinderväggar i B200.
Däremot har jag för mig alla B200 har 55mm ramlager vilket kanske är för klent vid högre effektuttag hmm

Varför köra med VX3-kam? Tillåter ekonomin ett inköp av lämpligare eftermarknadsprofil så finns det ingen anledning att köra VX3a.
Senast redigerat av simlar (8 oktober 2014)


32 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Fredriksson_jr skrev:
förgasar ljudet är en klass för sig och det låter riktigt gött i mina öron! därför denna motorn får va förgasare smile
nästa motor blir en 8v turbo smile

Jo nog är det så smile

Bara köra på med förgasare när det är det du vill ha smile

Angående laddtryck så bör en B200 hålla minst lika bra som en B230. Är ju dessutom tjockare cylinderväggar i B200.
Däremot har jag för mig alla B200 har 55mm ramlager vilket kanske är för klent vid högre effektuttag hmm

Varför köra med VX3-kam? Tillåter ekonomin ett inköp av lämpligare eftermarknadsprofil så finns det ingen anledning att köra VX3a.

tänkte använda den eftersom den är lika ny som övriga trim grejerna, mest därför smile eller vet du nån annan lämplig för ett bret register isåfall? smile

5 686 Inlägg
9 oktober 2014
#10
Kan tyvärr ej rekommendera någon kamprofil, kör själv med K-kam dock med en liten 19T-snurra så registret är riktigt brett ändå.
Däremot finns det säkert någon som kan rekommendera någon vettig kamprofil, finns flertalet diskussioner om det här på garaget.org och även på sävarturbo.


32 Inlägg
9 oktober 2014
Trådstartare
#11
simlar skrev:
Kan tyvärr ej rekommendera någon kamprofil, kör själv med K-kam dock med en liten 19T-snurra så registret är riktigt brett ändå.
Däremot finns det säkert någon som kan rekommendera någon vettig kamprofil, finns flertalet diskussioner om det här på garaget.org och även på sävarturbo.

okej, får kika vidare på det senare då smile

smurfidunder
327 Inlägg
9 oktober 2014
#12
Tycker du kan komma till mig så bjussar jag på en bromsning. Sedan kan du få bygga om och återkomma det blir intressant!

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

32 Inlägg
9 oktober 2014
Trådstartare
#13
dundersmurfen skrev:
Tycker du kan komma till mig så bjussar jag på en bromsning. Sedan kan du få bygga om och återkomma det blir intressant!

det hade vart roligt och se exakta sifror på motorn! smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 oktober 2014
#14
Fredriksson_jr skrev:
3. hur mycket vågar jag ladda?

tacksam för svar! big_smile

Man laddar aldrig mer än 14.4volt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

32 Inlägg
10 oktober 2014
Trådstartare
#15
torpis skrev:
Fredriksson_jr skrev:
3. hur mycket vågar jag ladda?

tacksam för svar! big_smile

Man laddar aldrig mer än 14.4volt

haha, tack du smile
men i detta fall menade ja laddtryck wink

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 oktober 2014
#16
Fredriksson_jr skrev:
torpis skrev:
Fredriksson_jr skrev:
3. hur mycket vågar jag ladda?

tacksam för svar! big_smile

Man laddar aldrig mer än 14.4volt

haha, tack du smile
men i detta fall menade ja laddtryck wink

Heh, jo men det är den avancerade motordelen av forumet, då får man vara lite mera specifik. Det är bra genom hela livet att vara noggrann.

Det är nämligen så att man dimensionerar ALDRIG efter ett laddtryck. Laddtryck är av ondo och du vill ha så mycket effekt som möjligt till ett så lågt laddtryck som möjligt.

Man bygger ihop sitt recept och ställer upp bilen på en rullande landsväg och börjar mappa den. När första flaskhalsen dyker upp så tar man reda på vad den är. Vi säger att spridarna bottnar. Enkelt att gissa vad man behöver byta då!?.

Gasa vidare med större spridare och kör till nästa flaskhals.  Här kommer en erfaren trimmare ha komponerat ett bra recept redan från början och man når sitt effektmål utan att byta någonting.

Att sikta på 2bar i laddtryck är himla bakvänt.

Låt säga att vi byggt två motorer.(nu behöver det inte vara exakt just du utan vi bara tar det som exempel) Du med mål att nå 2bar i laddtryck och jag med mål att få ut så mycket effekt som möjligt med max 2 bar i laddtryck.  Av erfarenhet så vet jag att min motor skulle ge 600hk på strax under 2bar i laddtryck.  Jag gissar att majoriteten av Volvoåkarnas "2barmaskiner" ger i snitt 275hk på sin höjd.

Att bygga för 275 eller 600hk är väldigt olika trots att bägge laddar 2bar.

Hänger du med?

Om ja, släpp laddtrycket och måla upp en måleffekt som passar just ditt användningsområde smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

32 Inlägg
10 oktober 2014
Trådstartare
#17
torpis skrev:
Fredriksson_jr skrev:
torpis skrev:
Man laddar aldrig mer än 14.4volt

haha, tack du smile
men i detta fall menade ja laddtryck wink

Heh, jo men det är den avancerade motordelen av forumet, då får man vara lite mera specifik. Det är bra genom hela livet att vara noggrann.

Det är nämligen så att man dimensionerar ALDRIG efter ett laddtryck. Laddtryck är av ondo och du vill ha så mycket effekt som möjligt till ett så lågt laddtryck som möjligt.

Man bygger ihop sitt recept och ställer upp bilen på en rullande landsväg och börjar mappa den. När första flaskhalsen dyker upp så tar man reda på vad den är. Vi säger att spridarna bottnar. Enkelt att gissa vad man behöver byta då!?.

Gasa vidare med större spridare och kör till nästa flaskhals.  Här kommer en erfaren trimmare ha komponerat ett bra recept redan från början och man når sitt effektmål utan att byta någonting.

Att sikta på 2bar i laddtryck är himla bakvänt.

Låt säga att vi byggt två motorer.(nu behöver det inte vara exakt just du utan vi bara tar det som exempel) Du med mål att nå 2bar i laddtryck och jag med mål att få ut så mycket effekt som möjligt med max 2 bar i laddtryck.  Av erfarenhet så vet jag att min motor skulle ge 600hk på strax under 2bar i laddtryck.  Jag gissar att majoriteten av Volvoåkarnas "2barmaskiner" ger i snitt 275hk på sin höjd.

Att bygga för 275 eller 600hk är väldigt olika trots att bägge laddar 2bar.

Hänger du med?

Om ja, släpp laddtrycket och måla upp en måleffekt som passar just ditt användningsområde smile

oj, nu lärde jag mig mycket nytt big_smile
japp nu fick ja en bättre bild utav det hela smile

men de jag undra mest i den frågan är hur mycket blocket klarar av innan det blir ett hål i sidan wink men ja kanske var lite otydlig hmm
ska väll inte ha så högt  ladd, tänker köra lite safe så det inte bara blir ett massa skruvande smile
men jag skulle vilja ha nån stan mellan 350-400hk  smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 oktober 2014
#18
Saken är den att även här beror det på många faktorer. De som bygger en skottsäker motor gör sig ofta en otjänst. Väljer man en topplockspackning som INTE ger vika så kommer nästa pryl ge vika. Bättre i mina ögon att använda en original topplockspackning och låta den gå istället för att spika sönder motorn eller spräcka blocket.

Sen beror det på användningsområdet, kylningen osv. En motor som går banracing behöver 400hk hela tiden medan en 400hk landsvägsmotor ger sina 400hk i kanske 10sekunder innan det går så fort att man skiter ner sig och släpper av.

Jag kan inte rödblocken utan och innan men jag vet att även här finns olika borrningar där B230 är borrade i överkant med bara 3.5mm gods på sina ställen. B200 med mindre borr(?!) kan mycket bäl vara ett bättre val.

Min kompis körde en B23 på 579.6hk där blocket sprack, vid renovering bytta han till B19 block just för att få tjockare väggar.

Alla motorfamiljer har sina svarta får så forska lite och välj klokt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

53 Inlägg
11 oktober 2014
#19
0.5 bar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2014
#20
KY skrev:
0.5 bar.

14.4volt!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök