2643
Sök

ljud i deskanterna när man inte spelar?

356 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
när man inte har någon låt igång så brusar det lite i deskanterna om man lägger örat 1 dm från den. men det hörs inte om man börja spela musik. kan man få bort det lilla brumet? på något sätt.

någon sa att det kunde vara generatorstörningar. hur får man bort det i så fall?

666 Inlägg
4 december 2006
kan vara jordfel.. dvs att steget inte riktigt är jordat, men hör du det även när du spelar lågt??
//Silver

Solfilmsmontör
949 Inlägg
4 december 2006
Driver du diskanterna på slutsteg?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

356 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
japp det gör jag med delningsfilder imellan.
mm det hösr om jag spela jätte lågt men det vår vara på volym ett eller två. och man får lägga örat till diskanten då. anners hörs det inte.
Senast redigerat av Jockecalibra (4 december 2006)

Solfilmsmontör
949 Inlägg
4 december 2006
Jockecalibra skrev:
japp det gör jag med delningsfilder imellan.
mm det hösr om jag spela jätte lågt men det vår vara på volym ett eller två. och man får lägga örat till diskanten då. anners hörs det inte.

Det är garanterat dålig jord på steget. Har haft samma bekymmer (med basar dock). Det har aldrig stört mig så inte orkat åtgärda det. Men prova byta jordpunkt för steget och mixtra runt tills det försvinner.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

356 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
ok då ska jag testa att jorda steget på samma ställe som jag gjordar basstegen. för dom är det helt perfekt ljud i.

2 Inlägg
6 december 2006
Jag har samma problem men med 6x9 tummare och jag hittar ingen bra jord...
är det nån som har nåt bra tips?

666 Inlägg
6 december 2006
skruva en skruv genom ngn plåt så har du jord... eller så kan du skrapa bort litta färg på insidan av bagaget å löddasast en sladd direkt i plåten...

//Silver

272 Inlägg
6 december 2006
Eller dra en fet kabel till batteriet. och jorda i den sen.. om du inte vill ta hål i kaross eller dra bort nån lack..

356 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
ska svetsa fast riktiga fästen till jorden.

Solfilmsmontör
949 Inlägg
6 december 2006
mr_loffe skrev:
Eller dra en fet kabel till batteriet. och jorda i den sen.. om du inte vill ta hål i kaross eller dra bort nån lack..

Brukar väll säga att jordkabeln och ström kabeln ska ha samma kvadrat. Att dra en jord sladd fram till batteriet är bara onödigt och dessutom inte garanterat att han får bra jord för det.

2 Inlägg
6 december 2006
Jag har slipat bort lacken och jordat i plåten i skuffen men jordkabeln på steget var lite kort så jag har skarvat med en sockerbit kan det ha nån betydelse?????:S

1 853 Inlägg
6 december 2006
kan ju även bli så om man drar + på samma sida som man drar högtalar sladden, men det är ju bara om sladdarna går till bagaget eller dylikt.

1 058 Inlägg
6 december 2006
jag har för mig att störningar kan uppstå om inte steg och stereo har samma jordpotential. jorda inte heller i punktsvetsad plåt.. sen kan det väl även vara en dålig lågnivå?

PoLoud =D

1 631 Inlägg
7 december 2006
GBGQuattro skrev:
Jag har slipat bort lacken och jordat i plåten i skuffen men jordkabeln på steget var lite kort så jag har skarvat med en sockerbit kan det ha nån betydelse?????:S

Sockerbit till ett steg? Hur klena kablar har du?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Drop Shop
926 Inlägg
7 december 2006
GBGQuattro skrev:

Jordkabeln ska vara lika tjock som pluskabeln smile
Slipa bort färgen nånstans där det inte syns och dra en plåtskruv igenom med jordningen. Använd en ordentlig kabelsko

505 Inlägg
7 december 2006
Som ovan säger, och skaffa en riktig kabel utan sockerbits skarvningar;)

Calibra Turbo 4x4

Sök