3717
Sök

Hjälp elfel och en massa andra fel 740 B230f. bilen dör när den blir varm.

6 635 Inlägg
22 november 2014
#101
På den motorn kröktes 1ans vevstake, ventilerna gick av och kolven gick i ca 37 bitar. smile

Men är lagren påväg så hiva bilen eller motorn.

De/Dem

627 Inlägg
22 november 2014
#102
Jo toppen är gjord i aluminium och det klarar inte så mycket som gjutjärn. Du köpte väl en ny toppackning nu senaste gången du monterade toppen? en del är så dumma som använder samma packning 2 gånger.
Senast redigerat av volvo-93 (22 november 2014)


627 Inlägg
22 november 2014
#103
Malheus det finns alltid ett litet knackande ljud från b230 motorerna vid kall motor då det brukar vara kolvbultarna och det är ingen fara standard fel på dom. Sen när oljekylda kolvarna kom på 940 så blev dom tysta sen.
Senast redigerat av volvo-93 (22 november 2014)


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 november 2014
Trådstartare
#104
volvo-93 skrev:
Jo toppen är gjord i aluminium och det klarar inte så mycket som gjutjärn. Du köpte väl en ny toppackning nu senaste gången du monterade toppen? en del är så dumma som använder samma packning 2 gånger.

ja alltså den jag köpte till förra vändan klängde jag i nu så den var igång typ 30 sek? smile har en ny igen så det får väll kastas i tongue


Forummoderator
26 364 Inlägg
22 november 2014
#105
Det här måste vara en av dom längsta trådarna för ett byte av en packning och en kamrem..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

515 Inlägg
22 november 2014
#106
Du ska ha cred som orkat med allt detta, lättast hade helt ärligt varit att byta motorn när ni ändå hade ur den smile Du kan garanterat få tag på en för en 500ing smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
23 november 2014
Trådstartare
#107
NSS207 skrev:
Du ska ha cred som orkat med allt detta, lättast hade helt ärligt varit att byta motorn när ni ändå hade ur den smile Du kan garanterat få tag på en för en 500ing smile

ja det säger alla, men det bästa jag hittar nu är en topp för 600 spänn tongue

Skulle bytt den då igentligen men hoppades givetvis att det skulle vart felet tongue


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
23 november 2014
Trådstartare
#108
Mack skrev:
Det här måste vara en av dom längsta trådarna för ett byte av en packning och en kamrem..

haha ja hade det bara vart det så skulle den nog blivit mycket kortare


627 Inlägg
23 november 2014
#109
Så på med den toppen med ny packning så måste det bli tätt tycker jag, men du bör skaffa andra toppbultar också för du har väl använt dom 2-3 gånger eller?


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
23 november 2014
Trådstartare
#110
volvo-93 skrev:
Så på med den toppen med ny packning så måste det bli tätt tycker jag, men du bör skaffa andra toppbultar också för du har väl använt dom 2-3 gånger eller?

Yes är 2a gången jag monterar dessa nu. hört att man kan ha dom upp till 5ggr om man kontrollmäter dom? vissa säger att samma alltid funkar men dom kostar typ 20:-st så kan ju vara vettigt att byta smile


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 november 2014
#112

Går till kolkanistern ihop med slangen brevid

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

klabbarpan
3 041 Inlägg
23 november 2014
#113
Går till egr ventilen skulle jag tro. Angående toppbultarna så kan du mäta sträckningen på dem. Men givetvis enklast att byta dem.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
23 november 2014
Trådstartare
#114
DiwraZ skrev:

Går till kolkanistern ihop med slangen brevid

Men vad för slang ska sitta i i kanistern då? Alla slangar därifrån sitter där i men bara en går till insuget.

Sen slangen vet jag inte heller vart tusan den ska gå till. Är till vevhusventilationen iallafall. Blir ett sjukt tryck i motorn nu.


Olja i expansionskärlet, vatten i oljan, och kladd än upp på oljestickan.

Vet dan i te vad felet är nu.. hmm verkar läcka  och vara stopp någonstans


6 166 Inlägg
23 november 2014
#115
Hej!
Det vimlar ju av B230F motorer! När jag var på skroten sist (både i Sollentuna, Enköping, Odensala  och i Kungsåra så finns ett tiotal  Volvo 740. Bara att skruva loss en motor!


627 Inlägg
23 november 2014
#116
Men det är smidigt och byta en topp med wink


Herr
1 722 Inlägg
23 november 2014
#117
volvo-93 skrev:
Men det är smidigt och byta en topp med wink

Tydligen inte:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
23 november 2014
Trådstartare
#118
ja på kungsåra tar dom väll 1000:- för en motor helt utan kringuntrustning. men inga garrantier på att den funkar.

Tror att om man ska ha en helt komplett så slutar det nog på en 3000 ca. dock så har jag ju all övrig utrustning men vill inte chansa att köpa en som är pajj tongue

Har hivat ur skiten i dag igen så nu blir det en annan motor. så förhopningsvis är problemet löst tongue


627 Inlägg
24 november 2014
#119
Om du ska byta motor så kan du köpa en 940 motor med oljekylda kolvar det är så mycket bättre tystlåtna motorer så in i helvete, tror dom kom vid 1994 smile Jag vet iallafall att det sitter på B230fd så en sådan kan du köpa men du får plocka bort EGR skiten på den sen är det inga problem smile
Senast redigerat av volvo-93 (24 november 2014)


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 november 2014
Trådstartare
#120
volvo-93 skrev:
Om du ska byta motor så kan du köpa en 940 motor med oljekylda kolvar det är så mycket bättre tystlåtna motorer så in i helvete, tror dom kom vid 1994 smile Jag vet iallafall att det sitter på B230fd så en sådan kan du köpa men du får plocka bort EGR skiten på den sen är det inga problem smile

passar rakt av med elen och allt? smile



Sök