2607
Sök

Hur noga är besiktning med t31a?

243 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har en liten fråga har en bil omreggad till diesel med t31a, har nämligen planer på att slänga i en d5252t och undrar om de kollar så noga på vad för motor som sitter i när den redan är omreggad?

Bara slita dän kåpan så ser ju inte motorn så "modern" ut heller.

Någon som har kört det här ful knepet?

Mvh Max

243 Inlägg
14 februari 2016
Trådstartare
#2
Bump

Forummoderator
26 349 Inlägg
14 februari 2016
#3
MaxxeT skrev:
Bump

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.





Och för det andra undrar du alltså om alla besiktningsmän och kvinnor neglierar att undersöka om där sitter samma motor som bilen ursprungligen blev omreggad med? Har jag uppfattat frågan korrekt?
Då är min motfråga; står det i regbeviset vilken motor som är under huven?

Jag tror ditt svar kommer att bli: hur långt är ett snöre?

Min slutsats: vissa kanske missar det, medan andra inte gör det. Där kanske finns "slapphänta" och där finns de som verkligen går igenom varenda lilla bult i jakt på något att anmärka på. Detta går alltså inte att rakt igenom ge ett jakande eller nekande svar på om där finns.

Inget illa menat med ovanstående.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Team VeboTrim
322 Inlägg
15 februari 2016
#4
Vad står det att det är för motor den är reggad med?

Team VeboTrim @ Facebook

243 Inlägg
15 februari 2016
Trådstartare
#5
Mack skrev:
MaxxeT skrev:
Bump

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.





Och för det andra undrar du alltså om alla besiktningsmän och kvinnor neglierar att undersöka om där sitter samma motor som bilen ursprungligen blev omreggad med? Har jag uppfattat frågan korrekt?
Då är min motfråga; står det i regbeviset vilken motor som är under huven?

Jag tror ditt svar kommer att bli: hur långt är ett snöre?

Min slutsats: vissa kanske missar det, medan andra inte gör det. Där kanske finns "slapphänta" och där finns de som verkligen går igenom varenda lilla bult i jakt på något att anmärka på. Detta går alltså inte att rakt igenom ge ett jakande eller nekande svar på om där finns.

Inget illa menat med ovanstående.

Ber om ursäkt för bumpen! hmm

TurboAnton skrev:
Vad står det att det är för motor den är reggad med?

Hehe, nä de står enbart t31a utbytt motor alltså finns inget som tyder alls på vilken motor det är enbart att de är en diesel :p
Senast redigerat av MaxxeT (15 februari 2016)

Forummoderator
26 349 Inlägg
15 februari 2016
#6
MaxxeT skrev:
Mack skrev:
MaxxeT skrev:
Bump

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.





Och för det andra undrar du alltså om alla besiktningsmän och kvinnor neglierar att undersöka om där sitter samma motor som bilen ursprungligen blev omreggad med? Har jag uppfattat frågan korrekt?
Då är min motfråga; står det i regbeviset vilken motor som är under huven?

Jag tror ditt svar kommer att bli: hur långt är ett snöre?

Min slutsats: vissa kanske missar det, medan andra inte gör det. Där kanske finns "slapphänta" och där finns de som verkligen går igenom varenda lilla bult i jakt på något att anmärka på. Detta går alltså inte att rakt igenom ge ett jakande eller nekande svar på om där finns.

Inget illa menat med ovanstående.

Ber om ursäkt för bumpen! hmm

TurboAnton skrev:
Vad står det att det är för motor den är reggad med?

Hehe, nä de står enbart t31a utbytt motor alltså finns inget som tyder alls på vilken motor det är enbart att de är en diesel :p

I så fall så är det ju som jag tidigare sa att bara tänka logiskt; du kan möta en som inte bryr sig eller en som vet vad han talar om och vet vad som är tillåtet eller inte.
Bara att chansa och hoppas på det bästa eller köra på med det som är tillåtet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 februari 2016
#7
MaxxeT skrev:
Hehe, nä de står enbart t31a utbytt motor alltså finns inget som tyder alls på vilken motor det är enbart att de är en diesel :p

Då är det bara att stoppa i vad du vill så länge du inte stoppar i det extremaste du kan hitta. Dom kan ju som sagt inte hänvisa till vad som "egentligen" ska sitta under huven.

Jonas

Teknisk
328 Inlägg
16 februari 2016
#8
Det brukar stå antal kW/hk i registreringsbeviset. Är besiktningsgubben lite på hugget kan han bli misstänksam över huruvida motorn är kraftigare än effekten som bilen är registrerad med.

Risken är väl kanske inte så stor, men nåt att tänka på i alla fall.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

* Voff voff *
10 592 Inlägg
16 februari 2016
#9
Och man vet med säkerhet att beteckningen på motorn som trådskaparens bil registreringsbesiktigats med inte finns i deras datorer...?

Är ju inte helt otänkbart att saker som motornummer och/eller beteckning går att få fram i deras system. Systemet innehåller ju annan fordonsspecifik info som tex xenon eller icke xenon...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (16 februari 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 februari 2016
#10
"Motor utbytt" skall väl tolkas som att man bytt ut en defekt motor mot en likadan. Allt för ofta ser jag annonser med bilar som har herrejössesmotor men fortfarande tex 116 hk i en 740 GL. Med en dåres envishet kan det ändå hävdas att bilen i fråga är reggad med fen motorn.

Om man stöter på en hygglig besgubbe kan man bli igenomsläppt med nästan vadfan som helst. Men inget man ska räkna med

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
16 februari 2016
#11
Brådhis skrev:
Och man vet med säkerhet att beteckningen på motorn som trådskaparens bil registreringsbesiktigats med inte finns i deras datorer...?

Är ju inte helt otänkbart att saker som motornummer och/eller beteckning går att få fram i deras system. Systemet innehåller ju annan fordonsspecifik info som tex xenon eller icke xenon...

//Brådhis

Jaså? När börjades det med det?
Hade nämligen ett långt samtal med stationschefen på bilprovningen ifjol (vill jag ha för mig) gällande huruvida det var möjligt att eftermontera xenon på "rätt vis". Fick då reda på att de kunde inte se huruvida bilen har xenon eller inte original.
Han tog ett exempel där allt "såg rätt ut" förutom det faktum att bilägaren köpt en "billig universalballast" för att ersätta en fallerande original med. Denna var inte monterad "rätt" (man kunde alltså se den, precis som vid en korvmojskonvertering), trots givare och så vidare blev det upp till bilägaren att bevisa att bilen faktiskt skulle ha xenon (vilket jag vill minnas hade gjorts med ett utdrag på bilens utrustning).
Senast redigerat av it_mutt (16 februari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 februari 2016
#12
Bilar med T31A utan specificering är reggade innan man lade till motortyp.
Här har vi ett exempel på sådan bil: http://www.garaget.org/?car=301781
Även min egna 760 -84 Reg nr AMP820
Senast redigerat av Volvo_Mannen (16 februari 2016)

Jonas

243 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#13
Volvo_Mannen skrev:
Bilar med T31A utan specificering är reggade innan man lade till motortyp.
Här har vi ett exempel på sådan bil: http://www.garaget.org/?car=301781
Även min egna 760 -84 Reg nr AMP820

Jag hänger inte med riktigt, exakt vad innebär det här?..
Att de står klart o tydligt i deras papper vad jag ska ha för motor?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 februari 2016
#14
MaxxeT skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Bilar med T31A utan specificering är reggade innan man lade till motortyp.
Här har vi ett exempel på sådan bil: http://www.garaget.org/?car=301781
Även min egna 760 -84 Reg nr AMP820

Jag hänger inte med riktigt, exakt vad innebär det här?..
Att de står klart o tydligt i deras papper vad jag ska ha för motor?

Jämför tex min 740 som är reggad med B6304. Reg nr OFJ011 och min 760 som endast är reggad med motor utbytt, Reg nr AMP820. Så ser du skillnaden på de olika T31A, 740n är reggad enligt nya systemet med specificerad motor medans min 760 som fick motorn bytt och reggad på 80-talet inte har specificerat vilken motor som ska sitta i.

Jämför här, tryck vidare till sida två på uppgifterna https://fordonsfraga.transportstyrelsen … anguage=sv

Jonas

243 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#15
Volvo_Mannen skrev:
MaxxeT skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Bilar med T31A utan specificering är reggade innan man lade till motortyp.
Här har vi ett exempel på sådan bil: http://www.garaget.org/?car=301781
Även min egna 760 -84 Reg nr AMP820

Jag hänger inte med riktigt, exakt vad innebär det här?..
Att de står klart o tydligt i deras papper vad jag ska ha för motor?

Jämför tex min 740 som är reggad med B6304. Reg nr OFJ011 och min 760 som endast är reggad med motor utbytt, Reg nr AMP820. Så ser du skillnaden på de olika T31A, 740n är reggad enligt nya systemet med specificerad motor medans min 760 som fick motorn bytt och reggad på 80-talet inte har specificerat vilken motor som ska sitta i.

Jämför här, tryck vidare till sida två på uppgifterna https://fordonsfraga.transportstyrelsen … anguage=sv

Med andra ord så är det fritt fram i princip så länge inte de är överdrivna värden..
Samt måste papprena på en sådan bil vara värld guld cool

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
17 februari 2016
#16
Volvo_Mannen skrev:
MaxxeT skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Bilar med T31A utan specificering är reggade innan man lade till motortyp.
Här har vi ett exempel på sådan bil: http://www.garaget.org/?car=301781
Även min egna 760 -84 Reg nr AMP820

Jag hänger inte med riktigt, exakt vad innebär det här?..
Att de står klart o tydligt i deras papper vad jag ska ha för motor?

Jämför tex min 740 som är reggad med B6304. Reg nr OFJ011 och min 760 som endast är reggad med motor utbytt, Reg nr AMP820. Så ser du skillnaden på de olika T31A, 740n är reggad enligt nya systemet med specificerad motor medans min 760 som fick motorn bytt och reggad på 80-talet inte har specificerat vilken motor som ska sitta i.

Jämför här, tryck vidare till sida två på uppgifterna https://fordonsfraga.transportstyrelsen … anguage=sv

Du har ju fortfarande 156hk. Alltså V6 effekt. Tror inte för ett ögonblick på att den godkänts med nån "frän" motor och de bara skrivit t31a motor utbytt utan att ändra motoreffekt.

Vet en 940 med T5 motor som ska va reggad. Denna byggdes tidigt. Men det står 116hk i pappren. Alltså en helt vanlig b230f

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 februari 2016
#17
DiwraZ skrev:
Volvo_Mannen skrev:
MaxxeT skrev:

Jag hänger inte med riktigt, exakt vad innebär det här?..
Att de står klart o tydligt i deras papper vad jag ska ha för motor?

Jämför tex min 740 som är reggad med B6304. Reg nr OFJ011 och min 760 som endast är reggad med motor utbytt, Reg nr AMP820. Så ser du skillnaden på de olika T31A, 740n är reggad enligt nya systemet med specificerad motor medans min 760 som fick motorn bytt och reggad på 80-talet inte har specificerat vilken motor som ska sitta i.

Jämför här, tryck vidare till sida två på uppgifterna https://fordonsfraga.transportstyrelsen … anguage=sv

Du har ju fortfarande 156hk. Alltså V6 effekt. Tror inte för ett ögonblick på att den godkänts med nån "frän" motor och de bara skrivit t31a motor utbytt utan att ändra motoreffekt.

Vet en 940 med T5 motor som ska va reggad. Denna byggdes tidigt. Men det står 116hk i pappren. Alltså en helt vanlig b230f

Det är bytt från B23FT till B230ET i min 760 och det har så varit sedan 80-talet när den "blev kvar" i Sverige.

Om du kollar den 242an jag länkade till så är den endast reggad med T31A och 111hk, men det sitter en 300hk V8 under huven som den är besiktad med många gånger

Jonas

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
17 februari 2016
#18
Volvo_Mannen skrev:
DiwraZ skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Jämför tex min 740 som är reggad med B6304. Reg nr OFJ011 och min 760 som endast är reggad med motor utbytt, Reg nr AMP820. Så ser du skillnaden på de olika T31A, 740n är reggad enligt nya systemet med specificerad motor medans min 760 som fick motorn bytt och reggad på 80-talet inte har specificerat vilken motor som ska sitta i.

Jämför här, tryck vidare till sida två på uppgifterna https://fordonsfraga.transportstyrelsen … anguage=sv

Du har ju fortfarande 156hk. Alltså V6 effekt. Tror inte för ett ögonblick på att den godkänts med nån "frän" motor och de bara skrivit t31a motor utbytt utan att ändra motoreffekt.

Vet en 940 med T5 motor som ska va reggad. Denna byggdes tidigt. Men det står 116hk i pappren. Alltså en helt vanlig b230f

Det är bytt från B23FT till B230ET i min 760 och det har så varit sedan 80-talet när den "blev kvar" i Sverige.

Om du kollar den 242an jag länkade till så är den endast reggad med T31A och 111hk, men det sitter en 300hk V8 under huven som den är besiktad med många gånger

Den 242an har aldrig varit inne på regbes med den motorn. Det är detta jag vill komma till. Nästa gång han åker in på kontrollbes kan de kräva omreggning då det inte är troligt att den motorn har så lite effekt. Den motorn är dessutom modern och har då inte reggata på den gamla goda tiden när de inte va så noga.
Smsbesiktning kanske är ett bekant begrepp? Är den du länkade samma bil som den silvriga som varit med i bilsport? Isf när den va med i bilsport hade den inte varit bes/i trafik sedan hedenhös...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

* Voff voff *
10 592 Inlägg
18 februari 2016
#19
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:
Och man vet med säkerhet att beteckningen på motorn som trådskaparens bil registreringsbesiktigats med inte finns i deras datorer...?

Är ju inte helt otänkbart att saker som motornummer och/eller beteckning går att få fram i deras system. Systemet innehåller ju annan fordonsspecifik info som tex xenon eller icke xenon...

//Brådhis

Jaså? När börjades det med det?
Hade nämligen ett långt samtal med stationschefen på bilprovningen ifjol (vill jag ha för mig) gällande huruvida det var möjligt att eftermontera xenon på "rätt vis". Fick då reda på att de kunde inte se huruvida bilen har xenon eller inte original.
Han tog ett exempel där allt "såg rätt ut" förutom det faktum att bilägaren köpt en "billig universalballast" för att ersätta en fallerande original med. Denna var inte monterad "rätt" (man kunde alltså se den, precis som vid en korvmojskonvertering), trots givare och så vidare blev det upp till bilägaren att bevisa att bilen faktiskt skulle ha xenon (vilket jag vill minnas hade gjorts med ett utdrag på bilens utrustning).

Där ser man. Jag har frågat och fått till svar att dom kan se detta, men möjligheten finns ju att personen ville "motverka" konverteringar sett till var han jobbade och drog en (xenon)vit lögn. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Handledare
1 481 Inlägg
18 februari 2016
#20
Förr gick det att regga med hög effekt. Har en Camaro -70 i släkten som det står: T31B Motorn ändrad.
Effektuppgift i regbeviset 404 Hk. Den bilen är besiktad med 383:a och kompressor ett antal ggr. Besiktningsmännen blir lika besvikna varje gång dom tittar i datorn.
Orginal hade den en trött 307:a



Sök