2839
Sök

Volvo 945ltt -96 ojämn tomgång och rycker under 3000varv (FIXAT)

29 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#1
Tjena! Jag har en Volvo 945ltt (motor b230ft) som har dålig tomgång och rycker som bara den vid fullt gaspådrag mellan 2500-3000varv sen över 3000varv går den som en klocka!

När jag gasar lungt och försiktigt så går den fint förutom att man kan känna av något litet "ryck" på väg upp mot 3000varv men över det inga problem som sagt.

Tomgången ligger mellan 700-1000varv. Ska försöka beskriva tomgången så bra som möjligt.
den ligger på cirka 900-1000 varv som vanligt men typ var 5sek (varierar) så "knackar" det till och tomgången droppar hastigt till cirka 700varv (varierar) för att sedan stiga till normala 900-1000 varv igen.

Har prövat byta LMM, fördelarlock och kört i massa insprutnings rengöring men ingen skillnad.
När jag köpte bilen så var den helt original. Sedan köpte jag en pysventil (biltemas) för att öka laddtrycket till 0.5-0.6bar. Gick som en klocka ett par veckor och sedan uppkom detta problem som nu kvarstår även fast jag har pysventilen helt sluten, med andra ord original laddtryck.

Kan fixa video på hur bilen beter sig om så behövs men lite jobbigt när jag inte har ngt att filma med. Men på beställning så ordnar jag det om de nu behövs.

Tack på förhand MVH!
Senast redigerat av Blyfa (7 november 2014)

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!

29 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#2
Någon som har en susning om vad det kan vara? roll

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!

786 Inlägg
5 november 2014
#3
Alla cyllar får soppa och tändstiften i skick?

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

1 483 Inlägg
5 november 2014
#4
Köp en BTR (bränsletrycksregulator) så är problemet löst! Jag har gjort det till min eftersom att den betedde sig likadant.. nu efteråt går den som en klocka! smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

29 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#5
Funkar det med en BTR från en vanlig b230f? smile

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!

29 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#6
bump

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!

786 Inlägg
6 november 2014
#7
Det funkar nog, dock får du ställa på Btr:N lita, skulle jag tro.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

29 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#8
Hur ställer jag på den? smile

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!

786 Inlägg
6 november 2014
#9
Blyfa skrev:
Hur ställer jag på den? smile
Svårt att förklara men tror den skall vara typ som denna smile

http://www.300power.com/forum/index.php … 7#msg33017

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

29 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#10
Volvo240Driver skrev:
Svårt att förklara men tror den skall vara typ som denna smile

http://www.300power.com/forum/index.php … 7#msg33017
Men på länken står det "Original bränsletryck på Volvo 340/360 med B200 E/F är 2.5 bar. För att höja detta kan man antingen byta till en regulator från en bil med högre tryck (B230 har 3 bar), eller trycka ihop originalet."

Alltså att b230 redan har 3bar? då borde jag kunna ta från vilken b230 som helst med andra ord smile
Rätta mig om jag har fel.

Tack till er för hjälp iaf!big_smile

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!

786 Inlägg
7 november 2014
#11
Blyfa skrev:
Volvo240Driver skrev:
Svårt att förklara men tror den skall vara typ som denna smile

http://www.300power.com/forum/index.php … 7#msg33017
Men på länken står det "Original bränsletryck på Volvo 340/360 med B200 E/F är 2.5 bar. För att höja detta kan man antingen byta till en regulator från en bil med högre tryck (B230 har 3 bar), eller trycka ihop originalet."

Alltså att b230 redan har 3bar? då borde jag kunna ta från vilken b230 som helst med andra ord smile
Rätta mig om jag har fel.

Tack till er för hjälp iaf!big_smile
Står dock en icke turbo motor E/F Då.

Vet ej om b230F/E Har då Samma tryck som Ft/fk..

Annars får du väl mäta och se om det är samma wink Vill själv veta det.

men antar det är samma, för man hör ju att folk har ställt på soppatrycket ibland så hmm
Annars ligger ju b230F's över allt i sverige, vad jag har förstått.
Bara att börja leta.

För när min Btr dog på min b200f, så stog den på fullt och pumpa in fullt med soppa hela tiden, Trodde den var segstartad men i självaste verket så blev ju cylindrarna fulla med soppa hela tiden.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

29 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#12
Felet analyserat! Bytte först BTR och bilen gick lika dåligt efter det.

Va vacum slangar som var dålig! Bytte var enda slang, dålig som bra och sen gick bilen som en klocka!

Så verkar ej vara någon skillnad på BTR på turbon och icke turbon smile

Tack så mkt för hjälpen grabbar! big_smile

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!


Sök