Hallå hallå,
Jag ska väl börja med att säga att jag eg inte är någon expert på just Volvo 740, men kan dra lite mer generellt gällande E85 konvertering.
Du kommer behöva runt 38% högre flöde. Du kan ligga +-5% utan några större problem men ligg hellre lite fel åt det fetare hållet.
Du bör köra bredbandslambda för att ha koll på vad som händer och om den nu är inställd för E85 (viktigt att tänka på) så ska du ligga runt 9,7 AFR på tomgång och Cruise och sen runt 8 AFR vid full gas så har du lite riktlinjer att gå efter.
Dvs du behöver leta efter spridare som är 38% större och hittar du inte exakt rätt storlek så går det att justera till resten i programmet (chipet). Jag skulle inte rekommendera att enbart ställa på högre bränsletryck då du behöver rejält högre tryck för att nå rätt blandningsvärde och det kommer tära en hel del på pumpen.
Du lär antingen ha ett riktigt Motronic styrsystem på din 740 eller så har du LH systemet som även 940 Turbo hade. Lite osäker på vilka årsmodeller som hade vad. I de fall du har motronic så har du tändning och bränsle i samma styrenhet och båda går att programmera om i samma program/chip. Om du har LH systemet så är det separata bränsle och tändningsboxar och du kommer då behöva se till att skaffa en tändningsbox med riktigt Eprom i så den går att programmera om.
Man vill gärna vässa tändningen lite och även mappa ordning på bränslemappningen samt plocka bort tryck/flödesspärrar som finns i programmet så att man mekaniskt kan ställa på högre laddtryck utan att det slår ifrån. Detta sköter trimfirmor som sysslar med mappning av originalstyrsystem tex jag
Bränslepumpen brukar man behöva lite vassare, är dock lite osäker på hur länge 740 Turbo org pump räcker. Vad gäller bränsleslangarna så tycker jag original fungerar bra så länge de är i bra skick. Om du ser att det finns en tendens till torrsprickor så byt ut slangen till en ny fräsh.
Med vänlig hälsning//
A.Fekzen