zerty skrev:
Tja.
Nyligen köpt in mig en passat 1.8t -99.
Den har rullat 29500mil så jag tänkte att jag gör en service på den.
Notera redan nu att jag inte är så duktig på bilmek. Bytte ut oljefilter, i med ny olja (castrol 5w-40) och in med ett nytt luftfilter. Visst, gick ju enkelt måste jag säga. Men sen när jag väl skulle köra med bilfan så lyser oljelampan(trots att jag har hällt i 4 liter, enligt intsuktionsboken 3,5). Stickan ligger på lite mindre än halva. Också ett av mina problem, vart fan tog oljan vägen?
Nu till problemet: Den är ej körbar, går knappt att ta sig fram. Vid varvtalet från 1500-3000 så hackar den och man studsar fram. Efter 3000 rpm det så går motorn som den ska.
När den står på tomgång så går den normalt för ett tag, för att sedan gå upp och ner i varv, och tillbaka till normalt igen. Bifogar en film till det här:
http://youtu.be/Lm-uT2COz0IJag har läst en del på forumet om att det kan vara LMM, drog ut den(tror att det var rätt, sitter vid insuget), utan resultat. Vad är det som spökar? Är det för lite/mycket olja i? Är det något med luftfiltret? Jag har dubbelkollat så att allt sitter som det ska. Har jag gjort något fel? Eller är det bara en slump att bilen börjar strula just när jag har bytt delar. Jag har inte läst några koder, då jag inte äger någon sådan utrustning. Hur ska jag ta mig vidare? Tändstift, tändspolar, LMM, bränslepump??
Notera ännu en gång att jag inte är superhigh på motorer, så förklara gärna som det vore till en nybörjare.
Tusan tack på förhand!