3969
Sök

60/40 eller 40/40 sänkningsfjädrar till Volvo 740?

627 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
#1
Tjena dags att byta mina fjädrar för att dom har suttit där minst 15 år, Men jag är osäker på om jag ska köpa 60/40 vet inte om stötdämparna kommer ta stryk när det är så lågt, men stötdämparna har aldrig åkt i botten när jag har kört som fan på små vägarna är stenhård i fjädringen, har sportstötdämpare G&M från v parts.  Jag är osäker på vad jag har för sänkning tror det är 40/40 kolla på mina bilder vad ni tror smile
Senast redigerat av volvo-93 (18 november 2014)


613 Inlägg
18 november 2014
#2
köper du 60/40 måste du ha andra dämpare för annars ligger fjädern lös i skålen och detta går inte igenom besiktningen detta har jag själv provat för mindre än 10 dagar sen

40/40 från mekonomen verkar vara bra grejer och går bra med originaldämpare


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 november 2014
#3
Anderholm skrev:
köper du 60/40 måste du ha andra dämpare för annars ligger fjädern lös i skålen och detta går inte igenom besiktningen detta har jag själv provat för mindre än 10 dagar sen

40/40 från mekonomen verkar vara bra grejer och går bra med originaldämpare

Ja kör 60/40 på min s70 och dom sitter perfekt, gått igenom besiktning varje gång

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

2 Inlägg
18 november 2014
#4
Anderholm skrev:
köper du 60/40 måste du ha andra dämpare för annars ligger fjädern lös i skålen och detta går inte igenom besiktningen detta har jag själv provat för mindre än 10 dagar sen

40/40 från mekonomen verkar vara bra grejer och går bra med originaldämpare

jag kör 60/40 ihop med originaldämpare på min 745a och fjädrarna sitter fast.


613 Inlägg
18 november 2014
#5
jag renoverade min framvagn i somras med helt nya delar samt nya fjädrar och dämpare bak också

köpte denna sänksats från ett välkänt företag på internet 60/40mm
vid montering ville inte fjädrarna lägga sig tillrätta dock la de sig rätt när man sänkte ner bilen sen gjordes en hjulinställning

besiktade och fick följande anmärkning "fjäder fram för kort risk att komma ur läge" eftersom fjädrarna låg helt lösa när bilen är upphöjd i kaross

tog kontakt med företaget som säljer fjädrarna och fick följande svar  "eftersom fjädrarna inte är godkända enligt SBP så finns inte heller något krav på att de ska gå igenom vid en kontroll.

= inga pengar tillbaka eller retur för fel på varan

summan av detta blir alltså
nya fjädrar mekonomen 40/40 2083kr
nya fjäderbenslager 2 st 500kr
ny hjulinställning 1500 kr
efterkontroll 250 kr

allt som allt 4300 spänn för att man skulle sänka bilen och ville komma undan billigt från början köpte skit på internet

rekommendation köp 40/40 det räcker så slipper du problem
bara ett tips


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 november 2014
#6
Anderholm skrev:
jag renoverade min framvagn i somras med helt nya delar samt nya fjädrar och dämpare bak också

köpte denna sänksats från ett välkänt företag på internet 60/40mm
vid montering ville inte fjädrarna lägga sig tillrätta dock la de sig rätt när man sänkte ner bilen sen gjordes en hjulinställning

besiktade och fick följande anmärkning "fjäder fram för kort risk att komma ur läge" eftersom fjädrarna låg helt lösa när bilen är upphöjd i kaross

tog kontakt med företaget som säljer fjädrarna och fick följande svar  "eftersom fjädrarna inte är godkända enligt SBP så finns inte heller något krav på att de ska gå igenom vid en kontroll.

= inga pengar tillbaka eller retur för fel på varan

summan av detta blir alltså
nya fjädrar mekonomen 40/40 2083kr
nya fjäderbenslager 2 st 500kr
ny hjulinställning 1500 kr
efterkontroll 250 kr

allt som allt 4300 spänn för att man skulle sänka bilen och ville komma undan billigt från början köpte skit på internet

rekommendation köp 40/40 det räcker så slipper du problem
bara ett tips

Köper du hos tex vparts så är det inge problem med passform eller att dom är för korta och risk att hoppa ur läge eller att få igenom besikning. Och på deras sida står det att dom är godkända av SBP.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

613 Inlägg
18 november 2014
#7
det företaget jag köpte av är nog i samma klass som vparts lika stort och känt företag iallfall.
Tyvärr kommer jag aldrig använda sådana butiker igen för du kan ALDRIG reklamera på samma vis som i en riktig butik


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 november 2014
#8
Anderholm skrev:
det företaget jag köpte av är nog i samma klass som vparts lika stort och känt företag iallfall.
Tyvärr kommer jag aldrig använda sådana butiker igen för du kan ALDRIG reklamera på samma vis som i en riktig butik

Men sänkfjädrarna från Vparts är tillverkade av G&M, så är inge skit grejer.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

613 Inlägg
19 november 2014
#9
enligt vparts så finns bara 40mm sänksats till 740/745 och den är från lesjöfors


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
19 november 2014
#10
Anderholm skrev:
enligt vparts så finns bara 40mm sänksats till 740/745 och den är från lesjöfors

Kikade bara till s70 som ja har på min, konstigt att dom inte hade till 700 serien

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

4 150 Inlägg
19 november 2014
#11
Anderholm skrev:
jag renoverade min framvagn i somras med helt nya delar samt nya fjädrar och dämpare bak också

köpte denna sänksats från ett välkänt företag på internet 60/40mm
vid montering ville inte fjädrarna lägga sig tillrätta dock la de sig rätt när man sänkte ner bilen sen gjordes en hjulinställning

besiktade och fick följande anmärkning "fjäder fram för kort risk att komma ur läge" eftersom fjädrarna låg helt lösa när bilen är upphöjd i kaross

tog kontakt med företaget som säljer fjädrarna och fick följande svar  "eftersom fjädrarna inte är godkända enligt SBP så finns inte heller något krav på att de ska gå igenom vid en kontroll.

= inga pengar tillbaka eller retur för fel på varan

summan av detta blir alltså
nya fjädrar mekonomen 40/40 2083kr
nya fjäderbenslager 2 st 500kr
ny hjulinställning 1500 kr
efterkontroll 250 kr

allt som allt 4300 spänn för att man skulle sänka bilen och ville komma undan billigt från början köpte skit på internet

rekommendation köp 40/40 det räcker så slipper du problem
bara ett tips

Varför svetsade du inte bara fast fjädrarna då?


613 Inlägg
19 november 2014
#12
zemet skrev:
Anderholm skrev:
jag renoverade min framvagn i somras med helt nya delar samt nya fjädrar och dämpare bak också

köpte denna sänksats från ett välkänt företag på internet 60/40mm
vid montering ville inte fjädrarna lägga sig tillrätta dock la de sig rätt när man sänkte ner bilen sen gjordes en hjulinställning

besiktade och fick följande anmärkning "fjäder fram för kort risk att komma ur läge" eftersom fjädrarna låg helt lösa när bilen är upphöjd i kaross

tog kontakt med företaget som säljer fjädrarna och fick följande svar  "eftersom fjädrarna inte är godkända enligt SBP så finns inte heller något krav på att de ska gå igenom vid en kontroll.

= inga pengar tillbaka eller retur för fel på varan

summan av detta blir alltså
nya fjädrar mekonomen 40/40 2083kr
nya fjäderbenslager 2 st 500kr
ny hjulinställning 1500 kr
efterkontroll 250 kr

allt som allt 4300 spänn för att man skulle sänka bilen och ville komma undan billigt från början köpte skit på internet

rekommendation köp 40/40 det räcker så slipper du problem
bara ett tips

Varför svetsade du inte bara fast fjädrarna då?

svetsa i en fjäder är du dum eller?


4 150 Inlägg
19 november 2014
#13
Anderholm skrev:
zemet skrev:
Anderholm skrev:
jag renoverade min framvagn i somras med helt nya delar samt nya fjädrar och dämpare bak också

köpte denna sänksats från ett välkänt företag på internet 60/40mm
vid montering ville inte fjädrarna lägga sig tillrätta dock la de sig rätt när man sänkte ner bilen sen gjordes en hjulinställning

besiktade och fick följande anmärkning "fjäder fram för kort risk att komma ur läge" eftersom fjädrarna låg helt lösa när bilen är upphöjd i kaross

tog kontakt med företaget som säljer fjädrarna och fick följande svar  "eftersom fjädrarna inte är godkända enligt SBP så finns inte heller något krav på att de ska gå igenom vid en kontroll.

= inga pengar tillbaka eller retur för fel på varan

summan av detta blir alltså
nya fjädrar mekonomen 40/40 2083kr
nya fjäderbenslager 2 st 500kr
ny hjulinställning 1500 kr
efterkontroll 250 kr

allt som allt 4300 spänn för att man skulle sänka bilen och ville komma undan billigt från början köpte skit på internet

rekommendation köp 40/40 det räcker så slipper du problem
bara ett tips

Varför svetsade du inte bara fast fjädrarna då?

svetsa i en fjäder är du dum eller?

Nej det är jag inte. Visst värmen kommer att ändra segheten och egenskaperna för fjäderstålet men bara precis i botten på fjädern där du ändå inte har någon fjädrande verkan.


627 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#14
Troligen har jag 40/40 sänkningen på bilen för stötdämparen har några cm kvar till botten, först hade jag original dämpare och dom i åkte botten jämt men nu med dom från V parts så går det inte gunga framvagnen smile Dom nya fjädrarna har jag tänkt köpa hos Kl racing dom som är röda, troligtvis är det samma märke på bilen nu tycker dom är bra och snyggt med rött.
Senast redigerat av volvo-93 (19 november 2014)


huh?
10 427 Inlägg
19 november 2014
#15
Jag har kört med 40/40-fjädersats från Jamex förut. Tyckte det såg helt OK ut, men inte allt för lågt.

40/40 Jamex-fjädrar med nya Sachs Advantage stötdämpare runt om:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/61540-971243.jpg

Sen pajade en av framfjädrarna, så jag köpte hem ett par Lesjöfors 40mm sänkfjädrar till framänden och monterade dessa istället. Framänden höjdes ca 20mm: https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-91e77cf4aac5cc6717803ae55cf3debb_large.jpg
^-- Börjar se lite skum ut.

Sen gick givetvis en av bakfjädrarna av, så då köpte jag en hel sats från KL Racing istället för ett par med fjädrar vilket blev 60/40-fjädrar. Dock bara monterat bak än så länge och det blev ganska lika i höjd som 40mm Jamex. Väntar nu på att plånboken ska bestämma sig när nya Bilstein Sprint-stötdämpare ska inköpas till framänden och 60mm-fjädrar på en bil som körs 100mil per år.. .. wink Valde 60mm mest för att jag antar att det kommer se ut ungefär som med Jamex-fjädrarna jag hade "från början".


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
19 november 2014
#16
Tycker min 60/40mm stats sitter som handen i handsken, ser lite hög ut bak bara för att ja står i en grop.
https://www1.garaget.org/archive/16/15599/247483/247483-2702757.jpg

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

627 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#17
Så då ska jag satsa på Kl racing har hört att dom ska vara bra? tycker det är konstigt att dom inte skriver vad det är för märke på deras saker. steifan var fjädringen lika hård med dom 2 olika märkena och är Jamex dom röda? Är inte helt säker om jag ska fortsätta ha bilen sänkt för när jag kopplar på en husvagn så hamnar fjädringen i botten.
Senast redigerat av volvo-93 (19 november 2014)


huh?
10 427 Inlägg
19 november 2014
#18
volvo-93 skrev:
Så då ska jag satsa på Kl racing har hört att dom ska vara bra? tycker det är konstigt att dom inte skriver vad det är för märke på deras saker. steifan var fjädringen lika hård med dom 2 olika märkena och är Jamex dom röda? Är inte helt säker om jag ska fortsätta ha bilen sänkt för när jag kopplar på en husvagn så hamnar fjädringen i botten.

Ptja, dom kanske bara köper fjädrarna av nån random fjäderfirma så kanske inte finns så mycket märke att sätta på grejerna heller. Eller så köper dom bara no-name fjädrar enligt egen specifikation från typ Kina och säljer rakt av. Stod inget speciellt på kartongen de levererades i heller.

Jaa det var väl ungefär lika, Lesjöfors kanske kändes lite hårdare. Men det är ju inte som kombinationen rallyfjädrar fram och kapade förstärkta husvagnsfjädrar direkt, en jag känner har så och det är stumma fjädrar det tongue



Sök