3151
Sök

fiberoptik i bilen

4 554 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
fick lite optik över från jobbet och tänkte nått skoj borde man väll kunna ha de till i bilen.. man kan ju köra data å ljud i den så ge mej lite tips och förslag på användningsområden.. har 8st otikledare i kabeln..

835 Inlägg
6 december 2006
hm, de e ju ballt. 9-3 sportcombin kör ju med massa fiberoptik. kan du läsa om på saabsverige.se. De gör det i lättningssyfte, som inom flygindustin.

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 december 2006
mmm hela jäkla saaben är ju full i optik. krångligare med stereobygge då.

Har 3km optikkabel hemma som blev över på farsans jobb. Kapacitet för hela sveriges bandbreddsutnyttjande men ställer samma fråga. vad kan man ha det till annars?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

4 571 Inlägg
6 december 2006
Du kan ju alltid knåpa ihop en sådan.

En kommande trend inom bilstyling wink

http://fy.chalmers.se/~perolof/fyslek/leksaker/bilder/fiberoptik.jpg

4 554 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
Epitaph skrev:
hm, de e ju ballt. 9-3 sportcombin kör ju med massa fiberoptik. kan du läsa om på saabsverige.se. De gör det i lättningssyfte, som inom flygindustin.

jo menar de de måste finns nått märke som kör med optik annars får jag väl göra nått i stil med izual:D

778 Inlägg
6 december 2006
Izual skrev:
Du kan ju alltid knåpa ihop en sådan.

En kommande trend inom bilstyling wink

http://fy.chalmers.se/~perolof/fyslek/l … roptik.jpg

hur vet du det?

4 571 Inlägg
6 december 2006
Sluskk skrev:
hur vet du det?

Om du noterar " wink " så kanske du hade förstått att jag var sarkastisk

Jubelidiot
196 Inlägg
6 december 2006
men du ingen dum ide coolt det skulle vara med ett par sådana i bakrutan nu i jultiderna! haha se det som en ql grej! smile

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

5 Inlägg
8 december 2006
har för mig att det går inte att "bara" koppla in...blir fel på ljusimpulsen om man klipper dem fel....

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
8 december 2006
Lex skrev:
har för mig att det går inte att "bara" koppla in...blir fel på ljusimpulsen om man klipper dem fel....

speciella verktyg behövs och speciella "nipplar" eller kopplingar är ett krav.

jag tror vi får reda ut ett och annat, trådskaparen syftade nog på fiberoptik till datakommunikation. medan ni andra pratar om "flashig" fiberoptik som har brytningar i fiberna så att ljuset strålar ut från kabeln (precis tvärt om mot vad man vill med fibrer som används i data komm.). det är alltså inte samma typ av teknik.

loudness: det blir nog svårt att använda det till något då de flesta apparater kräver exakt rätt dimension och brytningsindex (för avancerad datakomm.). men hittar du apparater som fungerar ihop med just den fibern och kopplingar så go for it!

man lever bara en gång så lev väl!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 december 2006
loudness skrev:
Epitaph skrev:

jo menar de de måste finns nått märke som kör med optik annars får jag väl göra nått i stil med izual:D

Sedan 1999 har jag använt huvudenheter i min bil som alla haft optisk överföring av ljudet.

Men de kräver ju att du har rätt anslutning på dem, Alpine använder standard Toslink. Pioneer en egen variant som jag inte vet om det finns nåt namn på.

Och sen måste du ha en processor i dagens läge som kan ta hand om den optiska signalen. Det finns inga steg som tar optiskt in direkt - vad jag vet.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Galen bilstereobyggare och Skyline förare
217 Inlägg
10 december 2006
jonash skrev:
loudness skrev:
Epitaph skrev:

Sedan 1999 har jag använt huvudenheter i min bil som alla haft optisk överföring av ljudet.

Men de kräver ju att du har rätt anslutning på dem, Alpine använder standard Toslink. Pioneer en egen variant som jag inte vet om det finns nåt namn på.

Och sen måste du ha en processor i dagens läge som kan ta hand om den optiska signalen. Det finns inga steg som tar optiskt in direkt - vad jag vet.

mvh Jonas

Tar inte Alpines nya förstärkare Digital Optisk direkt in i några av deras nya Multimedia förstärkare för att Köra surround i Bilen...

Mvh Christian

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se

Sök