3641
Sök

GLT kam i 760TIC

Diktator
433 Inlägg
7 december 2006
Trådstartare
#1
Tjenare, Fick tag på en GLT kam idag. Har hört att dom ska ge bättre effekt änn orginal kammen i TICen.. Stämmer det? Hur mycket behöver modifieras för att den ska passa isf?
Fick tag på en intercooler från en saab 9000 2.3 turbo också, men den ser mycket tunnare ut än den jag har orginal, men har hört att dom ska vara bättre och hålla för värre tryck, stämmer det? Tacksam för svar
Mvh/ Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?

1 058 Inlägg
7 december 2006
#2
kamaxeln passar rakt i men du måste justera ventilspelet, men det gör ni väl på skolan tongue om du har fördelaren på baksidan av topplocket så måste det vara et spår i kammen för den. sen om den ger bättre klös kan jag inte svara på men har för mig att kammarna i turbobilarna är mycket snällare än dom vanliga sugkammarna så det är inte omöjligt.

PoLoud =D

Diktator
433 Inlägg
7 december 2006
Trådstartare
#3
Ok, tack för nyttig info. smile Får ta mig en titt på det där sen. big_smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

LEGITIMERAD KLAPPSÄNKARE
153 Inlägg
8 december 2006
#4
Micke754 skrev:
Fick tag på en intercooler från en saab 9000 2.3 turbo också, men den ser mycket tunnare ut än den jag har orginal, men har hört att dom ska vara bättre och hålla för värre tryck, stämmer det? Tacksam för svar
Mvh/ Micke

Den må va tunnare men är bättre än volvons.
Volvons intercooler tenderar att skjuta av gavlarna vid laddtryck på ~1bar och uppåt.

MVH// Kaliber_

Alla skriver alltid citat i hopp om att verka smartare än vad man är, men det känns lite löjligt att försöka verka smartare med andras ord...

Diktator
433 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#5
Ok, Nu sitter iaf saabintercoolern på plats. vet ju dock inte om det är nån skillnad. funderar på att stoppa i en tempmätare för insugsluften.. Så man vet på ett ungefär hur mycket man vågar ladda. vad tros om det?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

1 058 Inlägg
8 december 2006
#6
Micke754 skrev:
Ok, Nu sitter iaf saabintercoolern på plats. vet ju dock inte om det är nån skillnad. funderar på att stoppa i en tempmätare för insugsluften.. Så man vet på ett ungefär hur mycket man vågar ladda. vad tros om det?

mäta insugstemp är alltid en bra grej, men även om en intercooler tål mer laddtryck behöver den inte vara bättre för det .. tryck är ju bara ett värde för, ööhh, tryck.. men det säger inte något om hur mkt luft som egentligen flödar genom intercoolern. inte många som tänker på det. men du ska ju mäta insugstemp så det är ju lungt för din del.. hoppas det ger något med kammen om du nu byter. ha det tongue

PoLoud =D

Diktator
433 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#7
Mjo, det vet jag, men den är längre än volvo intercoolern så teoretiskt sett borde den ge mer kylning till insugsluften.. Den är dock inte lika bred, så det kanske tar ut varandra. Men skadar ju inte att testa, : p Ska se om jag hinner byta kam i helgen, skriver här sen om det gav mer effekt isf. smile Tack för alla svar. smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#8
Men min lärare funderade på om jag hadde hydraliska tryckare.. för isf skulle jag inte behöva ställa ventilerna.. Nån som vet om det är hydraliska ventiltryckare på en b23et -83a?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

778 Inlägg
8 december 2006
#9
Micke754 skrev:
Men min lärare funderade på om jag hadde hydraliska tryckare.. för isf skulle jag inte behöva ställa ventilerna.. Nån som vet om det är hydraliska ventiltryckare på en b23et -83a?

på en b21a är de det

Elektriker
5 Inlägg
8 december 2006
#10
hydraliska är nog bara i 740 16v vad jag vet men...

"Det löser sig som kärringa sa när ho sket i bäcken"

Diktator
433 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
#11
Ok, ajdå.. blir till att shimsa om då.. :p

Varför köra sakta när man kan köra fort?


Sök