Så då var det dags för en uppdatering igen! Inga större förändringar men kommer nog bli en hel del ändå.
Så efter att jag bytte svänghjulet så har jag hört en slags klonkande när man kör iväg eller släpper gasen, något som också märkts av som en slags fördröjning vid växelbyte, backande eller när man kör iväg. Har inte riktigt tänk något annat än att det kunde varit växellådan som varit sliten, ända tills besiktningen nämnde det här om dagen som bra att veta. Så uppenbart egentligen, stödlagret var slut. Passar ju in ganska perfekt på problemen jag upplevt.. Så blev till att byta det då
Gamla lagret
Det var alltså inte lagret som var slut utan hållaren. Men bytte så klart lagret i samma veva.
Hållare och lager köper man separat så de var man tvungen att pressa ihop, vilket inte alls var så lätt som det såg ut. Höll nog på i mer än en halvtimme med att få i lagret hela vägen i hållaren. Så för er som också tänkt byta lager och hållare så tyckte jag det fungerade bäst om man först tog lite diskmedel utspätt med vatten och strök runt i hållaren, och sedan placera det gamla lagret på det nya så man kan pressa utan att skada det nya lagret. Jag pressade med två tvingar.
Gamla lagret som jag pressar på alltså, pressa inte på det nya!
Nya lagret på plats, en bit avgasrör fungerade perfekt att slå på lagret på axeln med.
Om jag inte nämn det tidigare så lägger jag oftast upp fler bilder i fotoalbumet än jag postar här i projekttråden, om ni vill se mer detaljer och onödiga bilder det vill säga
Gjorde ett besök hos 850in också, mycket pulsa och skotta blev det...
Knappt så han syns, men efter ett tag kom jag åt vad jag ville ha, stötfångaren
Så blev till att montera den då:
Och sedan var det bara att trycka fast underdelen i överdelen! Blev väldigt bra tycker jag själv iaf
Kofångaren sitter nu fast i fästena framför hjulhusen med en bult per sida, och med fem skruvar med mutter under grillen och igenom krockbalken. Kommer även fästa den i hjulhusen i någon gång i veckan. Kofångaren verkar i alla fall sitta bra då den klarade av ett rådjur...
Gick inte fort som tur var, och djuret verkade klara sig utan skador..
Man kan se det här som en provmontering till sommaren då den såklart kommer att lackeras och renoveras.
Fråga på vad som helst om ni undrar något för det blir ju en del steg som jag inte nämner, tror det blir för långt inlägg om jag ska skriva varje steg
Hinner inte skriva mer idag men det har hänt mer så kommer nog en fortsättning imorgon eller söndag!
Trevlig helg!