2077
Sök

Tolkning av trafikskadelagen? Sakskada passagerare i buss.

614 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Försöker läsa trafikskadelagen (1975:1410) https://lagen.nu/1975:1410#P10S1 men blir inte riktigt klok. Jag åkte med en buss (utan säkerhetsbälten) som tvärnitade varpå jag ramlade i golvet med vissa sakskador (men inga personskador) som följd. Oklart om det berodde på att något annat fordon (eller fotgängare, cyklist etc) gjorde något konstigt.

§ 10 1 st. handlar om personskador så det är inte relevant.

§ 10 2 st. rensat för bisatser mm lyder:

Skadas egendom som befordras med sådant fordon, utgår trafikskadeersättning endast om skadan har uppkommit i följd av trafik med annat motordrivet fordon och därvid orsakats genom vållande i samband med förandet av det andra fordonet eller genom bristfällighet på det fordonet. I sådant fall utgår ersättningen från trafikförsäkringen för det andra fordonet.

Detta förutsätter att ett annat motordrivet fordon varit inblandat. Jag vet inte om så var fallet.

§ 11 1 st.     Om det uppkommer någon annan person- eller sakskada i följd av trafik med motordrivet fordon än som anges i 10 §, utgår trafikskadeersättning från trafikförsäkringen för fordonet.

Detta förstår jag inte. Vad syftar "annat" på här? Omfattas det om orsaken var en cyklist eller fotgängare? Eller om busschauffören bara var klantig och råkade tvärnita när han/hon egentligen skulle bromsat försiktigt?

Någon som kan redan ut var § 11 1 st. syftar på?

Sök