3288
Sök

Går inte på alla cylindrar

30 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#1
Nissan Micra 1,3 gx 1995, 11900 mil

Har en bil som inte går på alla cylindrar/misständer eller nått sånt, svårstartad, låter som en båtmotor (tufftufftuff), dör lite snabbt vid frikoppling ibland, och smårycker.

Har varit hos mekaniker två gånger, ena gången var det spridaren de sa va paj, andra var tändkablar, som jag bytt själv direkt efteråt. Går lite bättre men är fortfarande samma problem.

Rycker man en tändkabel i taget så är det ingen skillnad på cylindern där jag bytt spridaren och den sladden de sa var paj, så då går han inte över huvud taget på den?

Testade kompen innan jag bytte spridaren, då var det;
1, 10
2, 10,3
3, 7,5 (bytt spridare/tändkablar efter detta test)
4, 10,2

Lämnade tillbaka kompmätaren efter testet så blir lite svårt o testa igen

Vad kan man mer göra?

Har bytt:
Tändkabel
Tändstift (2 ggr)
Fördelarlock
Rotor
En spridare
Bränslefilter (var massa bajs i systemet, rengjorde 3-4 ggr sen satte i ny)
Luftfilter
2 damasker

2 845 Inlägg
7 december 2014
#2
Har du fått det ordentligt tätt runt spridaren då den byttes? Ser att det skiljer markant i komp där som spridaren är bytt.

30 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#3
Borde fått tätt, inget jag kollat extra noga efteråt
Komptestet gjordes innan bytet

2 845 Inlägg
7 december 2014
#4
Hmmm, ventiler? Kolvringar?

Vi utgår från att det nu är tätt runt spridaren då.

Ett nytt kompprov skulle va bra att göra, ligger kompet på samma då så kan du ha i lite olja i cylindern och prova på nytt, stiger kompet då så är det med största sannolikhet kolvringar, ligger det lika gissar jag på ventiler.

30 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#5
Hmm, får testa på nytt senare

Hur lätt kan det vara o byta något sånt? Är inte så jättekunnig med bilar men vet hur man skruvar. Är det endast byta som gäller eller finns det andra lösningar?

Eller vad skulle nått sånt gå på hos en verkstad?
Senast redigerat av Molins (7 december 2014)

2 845 Inlägg
7 december 2014
#6
Det är att byta på ett eller annat vis vad det nu är som är fel, är det ventiler så kan det räcka med att slipa in dem.
men hur som helst så måste topplocket av.

Att lämna in på verkstad är inte ekonomiskt försvarbart på en såpass gammal bil.
Isåfall om du känner nån som kan göra det privat.

Annars en annan motor kan va ett alt. men den har ju inte gått så mycket den som sitter där nu.


Sök