3035
Sök

Kan jag köra en stund till? (slitagevarnare bromsbelägg, BILD)

13 Inlägg
8 december 2014
Trådstartare
#1
Slitagevarnaren för bromsbeläggen tändes idag. Det är bara slitagevarnare på främre beläggen på min bil, Audi A4 2009. Jag kollade alla fyra belägg fram och de är jämnslitna. Lägger upp en bild på ett av dom.

Visst kan jag väl köra ett tag till på dessa? Det känns som slöseri att slänga bort dom redan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209741/209741-d6fb5632d5d209fe3fe4f61b7709bac0.jpg

Vad tycker ni?

Golle
448 Inlägg
8 december 2014
#2
Ser alla 4 beläggen ut så har du många mil kvar smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

324 Inlägg
8 december 2014
#3
Jadå, de går ett tag till. Hur långt till beror på körstil.
Håll lite koll bara, man brukar kunna kolla beläggen utan att ta bort hjulet, genom att lysa med en ficklampa genom fälgen. smile


543 Inlägg
8 december 2014
#4
Hur ser beläggen ut på insidan?
har sett flera belägg som är mer slitna på insidan än utsidan av någon märklig anledning.

Trött och bitter?? javisst!

4 489 Inlägg
8 december 2014
#5
läser du inte TS tråd vad han skriver? "jag har kollat alla fyra beläggen fram"

543 Inlägg
9 december 2014
#6
zzr94092 skrev:
läser du inte TS tråd vad han skriver? "jag har kollat alla fyra beläggen fram"

oj läste visst inte helt rätt.. sorry ska inte yttra mig mer.

Trött och bitter?? javisst!

394 Inlägg
9 december 2014
#7
Det är inte ovanligt att kabeln till slitagevarnaren oxiderar sönder i beläggen, och då är jordkretsen bruten i kabeln med slitagevarning som följd. De beläggen kan du som tidigare nämnts åka länge till på.

Med vänlig hälsning Stefan

2 751 Inlägg
9 december 2014
#8
Kolla innerbeläggen, på min A6 pep dem också och jag undrade hur fan då.
Min har något system som maserar skivorna när regnsensorn är igång.

Vill tillägga att mina belägg höll i ca 9000mil vilket är najs big_smile

Who Djaa bless no man curse

13 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
#9
Tack för svar, de får gå ett tag till. Innerbeläggen har lika mycket material kvar.

Jag gissar att de inte vill bli stämda i USA för att slitagevarnaren "inte varnar i tid". Synd att de varnar efter halva belägget, då tappar det ju sin mening för nu måste jag ju ändå kolla manuellt. Om inte kabeln har gått av på annat sätt som någon skrev.

När vi ändå är igång; Om man kör ner hela belägget så förstör man skivan, eller?
Senast redigerat av krep42 (9 december 2014)

2 849 Inlägg
9 december 2014
#10
krep42 skrev:
Tack för svar, de får gå ett tag till. Innerbeläggen har lika mycket material kvar.

Jag gissar att de inte vill bli stämda i USA för att slitagevarnaren "inte varnar i tid". Synd att de varnar efter halva belägget, då tappar det ju sin mening för nu måste jag ju ändå kolla manuellt. Om inte kabeln har gått av på annat sätt som någon skrev.

När vi ändå är igång; Om man kör ner hela belägget så förstör man skivan, eller?

Jo, då förstör man bromsskivan om det börjar gå mot järnet, men det hör du då du bromsar, garanterar, men då är det lite sent, men som andra skrivit, dessa går ett tag till ännu.

10 164 Inlägg
9 december 2014
#11
tobbeh78 skrev:
Hur ser beläggen ut på insidan?
har sett flera belägg som är mer slitna på insidan än utsidan av någon märklig anledning.

Dom flesta bilar sliter mer på insidan än utsidan faktiskt alla bilar jag bytt belägg på har varit mer slitna på insidan än utsidan. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
9 december 2014
#12
Harru kolla hur belägen på innsidan ser ut???...så...





Sorry, kunde absolut inte värja mig. big_smile

Dom beläggen är långt ifrån slut.

324 Inlägg
10 december 2014
#13
Djo skrev:
tobbeh78 skrev:
har sett flera belägg som är mer slitna på insidan än utsidan av någon märklig anledning.

Dom flesta bilar sliter mer på insidan än utsidan faktiskt alla bilar jag bytt belägg på har varit mer slitna på insidan än utsidan. smile

Nu när TS fått svar på det så kan vi ju diskutera detta istället då. Hur kan det bli såhär? Om man har ett vanligt glidok med välsmorda glidpinnar?


10 164 Inlägg
10 december 2014
#14
Catoxxo skrev:
Djo skrev:
tobbeh78 skrev:
har sett flera belägg som är mer slitna på insidan än utsidan av någon märklig anledning.

Dom flesta bilar sliter mer på insidan än utsidan faktiskt alla bilar jag bytt belägg på har varit mer slitna på insidan än utsidan. smile

Nu när TS fått svar på det så kan vi ju diskutera detta istället då. Hur kan det bli såhär? Om man har ett vanligt glidok med välsmorda glidpinnar?

På ett glidok blir ju trycket högre på insidan då trycket som kolven pressar där även ska pressa det andra belägget det är då vad jag tycker verkar logiskt.

dock min 240 med 4 kolvsok 2 kolvar per sida varför den sliter mer insida än utsida har jag ingen direkt teori om.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
10 december 2014
#15
Djo skrev:
Catoxxo skrev:
Djo skrev:

Dom flesta bilar sliter mer på insidan än utsidan faktiskt alla bilar jag bytt belägg på har varit mer slitna på insidan än utsidan. smile

Nu när TS fått svar på det så kan vi ju diskutera detta istället då. Hur kan det bli såhär? Om man har ett vanligt glidok med välsmorda glidpinnar?

På ett glidok blir ju trycket högre på insidan då trycket som kolven pressar där även ska pressa det andra belägget det är då vad jag tycker verkar logiskt.

dock min 240 med 4 kolvsok 2 kolvar per sida varför den sliter mer insida än utsida har jag ingen direkt teori om.

Är ett flytande bromsok i helt och fungerande skick appliceras trycket lika mycket över bägge ytorna, däremot appliceras givetvis bromsbeläggen på kolvsidan först emot bromsskivan innan motståndet som då skapas gör att sadeln överför rörelseenergin till det yttre bromsbelägget som då pressas mot bromsskivan.
Förmodligen därför som ett flytande ok sliter ojämnt på bromsbeläggen.

Liknande procedur för ett flerkolvsok, vid anslutningen gör trycket att en liten tryckpuls först appliceras på kolvarna i tryckanslutningens närhet för att sedan spridas till andra kolvar när motståndet ökar.

10 164 Inlägg
11 december 2014
#16
Evildan skrev:
Djo skrev:
Catoxxo skrev:

Nu när TS fått svar på det så kan vi ju diskutera detta istället då. Hur kan det bli såhär? Om man har ett vanligt glidok med välsmorda glidpinnar?

På ett glidok blir ju trycket högre på insidan då trycket som kolven pressar där även ska pressa det andra belägget det är då vad jag tycker verkar logiskt.

dock min 240 med 4 kolvsok 2 kolvar per sida varför den sliter mer insida än utsida har jag ingen direkt teori om.

Är ett flytande bromsok i helt och fungerande skick appliceras trycket lika mycket över bägge ytorna, däremot appliceras givetvis bromsbeläggen på kolvsidan först emot bromsskivan innan motståndet som då skapas gör att sadeln överför rörelseenergin till det yttre bromsbelägget som då pressas mot bromsskivan.
Förmodligen därför som ett flytande ok sliter ojämnt på bromsbeläggen.

Liknande procedur för ett flerkolvsok, vid anslutningen gör trycket att en liten tryckpuls först appliceras på kolvarna i tryckanslutningens närhet för att sedan spridas till andra kolvar när motståndet ökar.

Låter högst vettigt och bra beskrivet. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

13 Inlägg
11 november 2015
Trådstartare
#17
Idag byts beläggen. Dom klarade ca 1500 mil till, och är fortfarande inte helt slut.


Sök