3374
Sök

Skoda Octavia hackar vid jämngas samt seg värme

53 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
Hej,
Det är så att jag har lite problem med min bil och jag skulle behöva lite hjälp vad ni tror att det kan vara.

Bil: Skoda Octavia TDI 1,4 2009
Bensin, 6 växlad

Servades för ca 10 dagar sedan, då byttes tändstift, olja, luftfilter.

Fel nummer 1:
Om jag kör jämn gas så kan bilen ibland hacka någon mille sekund, detta händer oavsett om jag kör på 3-6 växel.
Händer inte ofta men det händer ibland till och från.

Idag när jag körde 75km/h på 5:an så tröck jag ner gasen direkt så tvekade den alt hackade till innan den körde iväg.

Fel nummer 2:
Idag var det -1c ute och jag satte på bilen skrapade rutorna och körde iväg.
Det tog 35min innan det började komma varm luft in i kupén, innan det så blåste det endast kall luft, inte skit kall luft men kall luft.
Jag hade satt fläktarna på högsta samt varmaste.

Även temp mätaren på bilen började inte röra på sig förens efter ca 30min och sedan var den på 90c vid ca 35min.

Jag har lämnat in den hos Skoda och dom kunde inte hitta några fel, dom körde med datorn i bilen osv.
Och dom hittade inge fel.

Dom såg en felkod som var 1år gamla, och den handlade om att något tryck i en slag förvunnet sporadiskt.
Men som sagt var ett år sedan den dök upp så den är väll inte relevant nu.

Jag ringde även upp dom idag gällande värmen m.m och enligt dom var det normalt att det skulle ta ca 35min innan varmluften började spruta in i kupén.

Detta låter väll ändå inte riktigt rätt?

Jag har haft bilar förut och ingen bil har varit så seg på att få igång värmen, och då har jag haft både nya bilar, gamla bilar osv.

Vad tror ni?

Jag är inne lite på att det ev skulle vara termostaterna samt tempgivaren som tjärvar, vilket förklarar värmen in i kupén samt ev om den får för mycket bränsle så kan det ju förklara rycken som jag känner ibland.

Edit:
KÖpte bilen från Skoda och har 3mån garanti, så hoppas dom tar detta på garantin återstår att se, för något fel är det!
Senast redigerat av johanssonr (9 december 2014)

296 Inlägg
10 december 2014
Byt till ny vinter termostat så får du bättre värme i bilen.
Kolla även glykolhalten med mätare.

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
13 december 2014
En fråga, Du skriver TDI och skriver att tändstiften byttes vid servicen

Sök