Hej hallåj!
Länge funderat på att skapa en projekttråd om detta men haft för många bollar i luften och en väldans velande vad jag skulle göra med den så kallade "Silverpilen"... Men nu är det fastlaget, det bli att göra henne så original det bara går! :)
Bilen är som rubriken säger en mycket ovanlig utförande av Volvos 740 herrgårdsvagn med den mycket sällsynta B204GT motorn, en 2 Liters 16 ventilars turbomaskin från årtalet 1990. Dessa bilar är lite speciella inte bara på motorn, utan också på styrsystemet som är ett Bosch LH2.4.1, med följande styrboxar: ECU, EZK, TCU och en EGT enhet. Denna bil lämnar hela 200hk och 295 Nm.
Kort förklaring på boxarnas förkortning:
ECU = Bräsnelbox (Engine control unit)
EZK = Tändbox (Volvos egen benämning?)
TCU = Turboenhet (Turbo control unit)
EGT = Avgastempenhet (Exhaust Gas Temperature)
Detta är ett mycket avancerat Bosch LH system som satt i både 740 16v turbo och senare i 960 16v turbo
Om den lilla förhandsvisningen ses intressant? läs då gärna igenom tråden på TurboBricks, mycket bra och informativ tråd!
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001
Vem är jag då? Jo jag heter Michael, bor i Nynäshmans kommun i Stockholms län. Jag är 20 år och alltid älskat motorfordon, det börja från småskaliga RC bilar till nu idag, fullskaliga modeller ;)
Ägt bilen sedan december 2013, köpte henne här i Stockholms län av en man i 30+ åldern som registegringsbesiktigade den. Mätaren stod på 26200 mil när hon köptes, med massor av papper från tiden i Italien och importpapp. knappt rullat 200 mil i min ägo. "2 Ägare"
Kort fakta om utrustning mm:
*Volvo 745 (Kombi vill säga)
*Lacken är Silvermetalic med färgkod 130-11
*940 Frontlyktor
*Elektrisk taklucka
*Elhissar och elspeglar runt om
*AC
*Slungdiff
*Manuell M46 Låda (Overdrive)
*Träinlägg i dörrar
*Svart halvskin stolar
*Svart 740 instrumentpanel
*Svart inredning
*740 Turbo Intercooler instrument
*Lastgaller
*Bagagematta
*vadderad centrumkudde till ratt
Fanns en del tråkigheter, motorkuddarna var utbytta mot hockeypuckar pga de gamla hade gått av och nya går inte att få tag på i sverige till denna maskin, lätt krockskadade framskärmar (Båda sidor ironiskt nog på rostfria skärmar), sliten förarstol, halvtaskigt hemmasnickrat avgassystem, Växellådsbalk som var fel och massor med mer saker.
Maskinellt var den också helt slut, läckte olja som ett såll från alla packboxar du kan tänka dig, sköt packboxen på balansaxeln stup i kvarten osv.. Felkoder från TCU på avsaknaden av signaler från både EGT och magnetventil, visade sig att båda dessa enheter var bortskruvade.
Signal på knacksensorn saknades men lyckades efter dagars felsökning hitta felet, kabelbrott mellan ECU och EZK enheterna. en ny kabel mellan och felet var fixat! :)
Utrustning som ACn var rören bortkapade på, kondensorn borta och torrfiltret dock kompressorn satt på sin plats, och komiskt nog remmen var på sin plats också!
Som ni kanske ser, så finns det mycket att göra inför sommaren 2015, och det är inte speciellt långt tills dess så känner mig lite smått stressad redan nu! :P
Lite bilder då!
![http://s14.postimg.org/s4mu7xvwx/WP_20140225_16_20_50_Pro.jpg]()
![http://s21.postimg.org/kaqbned7b/WP_20140215_13_12_52_Pro.jpg]()
![http://i59.tinypic.com/jr9ztg.jpg]()
![http://s2.postimg.org/nky5fu1uh/WP_20140303_16_03_32_Pro.jpg]()
![http://s4.postimg.org/ufaz47fp9/WP_20140410_18_25_35_Pro.jpg]()
![http://s23.postimg.org/eui9u52rf/WP_20140414_18_26_07_Pro.jpg]()
![http://s18.postimg.org/ukn8bvmmx/WP_20140308_14_29_25_Pro.jpg]()
![http://s15.postimg.org/rw3d20o3v/WP_20140422_17_55_21_Pro.jpg]()
Ja som ni ser, så har jag ju redan tjuvstartad, för 5 månader sedan! :P
Motorn är ur och ska in på renovering nu inom kort, har varenda pryl till motorn redan inhandlat, såklart volvo original! :)
På återseende, vid frågor skriv nedan!
Mvh Michael
Länge funderat på att skapa en projekttråd om detta men haft för många bollar i luften och en väldans velande vad jag skulle göra med den så kallade "Silverpilen"... Men nu är det fastlaget, det bli att göra henne så original det bara går! :)
Bilen är som rubriken säger en mycket ovanlig utförande av Volvos 740 herrgårdsvagn med den mycket sällsynta B204GT motorn, en 2 Liters 16 ventilars turbomaskin från årtalet 1990. Dessa bilar är lite speciella inte bara på motorn, utan också på styrsystemet som är ett Bosch LH2.4.1, med följande styrboxar: ECU, EZK, TCU och en EGT enhet. Denna bil lämnar hela 200hk och 295 Nm.
Kort förklaring på boxarnas förkortning:
ECU = Bräsnelbox (Engine control unit)
EZK = Tändbox (Volvos egen benämning?)
TCU = Turboenhet (Turbo control unit)
EGT = Avgastempenhet (Exhaust Gas Temperature)
Detta är ett mycket avancerat Bosch LH system som satt i både 740 16v turbo och senare i 960 16v turbo
Om den lilla förhandsvisningen ses intressant? läs då gärna igenom tråden på TurboBricks, mycket bra och informativ tråd!
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001
Vem är jag då? Jo jag heter Michael, bor i Nynäshmans kommun i Stockholms län. Jag är 20 år och alltid älskat motorfordon, det börja från småskaliga RC bilar till nu idag, fullskaliga modeller ;)
Ägt bilen sedan december 2013, köpte henne här i Stockholms län av en man i 30+ åldern som registegringsbesiktigade den. Mätaren stod på 26200 mil när hon köptes, med massor av papper från tiden i Italien och importpapp. knappt rullat 200 mil i min ägo. "2 Ägare"
Kort fakta om utrustning mm:
*Volvo 745 (Kombi vill säga)
*Lacken är Silvermetalic med färgkod 130-11
*940 Frontlyktor
*Elektrisk taklucka
*Elhissar och elspeglar runt om
*AC
*Slungdiff
*Manuell M46 Låda (Overdrive)
*Träinlägg i dörrar
*Svart halvskin stolar
*Svart 740 instrumentpanel
*Svart inredning
*740 Turbo Intercooler instrument
*Lastgaller
*Bagagematta
*vadderad centrumkudde till ratt
Fanns en del tråkigheter, motorkuddarna var utbytta mot hockeypuckar pga de gamla hade gått av och nya går inte att få tag på i sverige till denna maskin, lätt krockskadade framskärmar (Båda sidor ironiskt nog på rostfria skärmar), sliten förarstol, halvtaskigt hemmasnickrat avgassystem, Växellådsbalk som var fel och massor med mer saker.
Maskinellt var den också helt slut, läckte olja som ett såll från alla packboxar du kan tänka dig, sköt packboxen på balansaxeln stup i kvarten osv.. Felkoder från TCU på avsaknaden av signaler från både EGT och magnetventil, visade sig att båda dessa enheter var bortskruvade.
Signal på knacksensorn saknades men lyckades efter dagars felsökning hitta felet, kabelbrott mellan ECU och EZK enheterna. en ny kabel mellan och felet var fixat! :)
Utrustning som ACn var rören bortkapade på, kondensorn borta och torrfiltret dock kompressorn satt på sin plats, och komiskt nog remmen var på sin plats också!
Som ni kanske ser, så finns det mycket att göra inför sommaren 2015, och det är inte speciellt långt tills dess så känner mig lite smått stressad redan nu! :P
Lite bilder då!
![http://s14.postimg.org/s4mu7xvwx/WP_20140225_16_20_50_Pro.jpg](http://s14.postimg.org/s4mu7xvwx/WP_20140225_16_20_50_Pro.jpg)
![http://s21.postimg.org/kaqbned7b/WP_20140215_13_12_52_Pro.jpg](http://s21.postimg.org/kaqbned7b/WP_20140215_13_12_52_Pro.jpg)
![http://i59.tinypic.com/jr9ztg.jpg](http://i59.tinypic.com/jr9ztg.jpg)
![http://s2.postimg.org/nky5fu1uh/WP_20140303_16_03_32_Pro.jpg](http://s2.postimg.org/nky5fu1uh/WP_20140303_16_03_32_Pro.jpg)
![http://s4.postimg.org/ufaz47fp9/WP_20140410_18_25_35_Pro.jpg](http://s4.postimg.org/ufaz47fp9/WP_20140410_18_25_35_Pro.jpg)
![http://s23.postimg.org/eui9u52rf/WP_20140414_18_26_07_Pro.jpg](http://s23.postimg.org/eui9u52rf/WP_20140414_18_26_07_Pro.jpg)
![http://s18.postimg.org/ukn8bvmmx/WP_20140308_14_29_25_Pro.jpg](http://s18.postimg.org/ukn8bvmmx/WP_20140308_14_29_25_Pro.jpg)
![http://s15.postimg.org/rw3d20o3v/WP_20140422_17_55_21_Pro.jpg](http://s15.postimg.org/rw3d20o3v/WP_20140422_17_55_21_Pro.jpg)
Ja som ni ser, så har jag ju redan tjuvstartad, för 5 månader sedan! :P
Motorn är ur och ska in på renovering nu inom kort, har varenda pryl till motorn redan inhandlat, såklart volvo original! :)
På återseende, vid frågor skriv nedan!
Mvh Michael
Senast redigerat av TurboRiddarn (5 augusti 2015)
0
0
0
0