Hej allihopa.
Om det fortfarande finns någon som intresserar sig i detta så kan jag meddela att projektet är inte dött men går ytterst långsamt för tillfället. Ekonomin tillåter inte större inköp en tid framöver och kommer medföra att detta går sakta tyvärr.
Körde åt pipan med min privata bruksbil och kassan till detta projekt gick till en ny trotjänare.
Dock slog jag till på en väldigt fräsch turbo till denna bil som jag letat efter sedan motorn skruvades ner i aprill 2014, en original givetvis!
Dessa snurror är lite speciella och går under modellnamnet TB0381.
Dem fanns enbart på 740 16v-t och de tidiga 960 16v-t bilarna, och vi alla vet att dessa är väldigt ovanliga i Sverige, och även numera i de länder de såldes i, Italien, Belgien, Holland.
Denna turbo hitta jag på det Italienska Ebay-sidan, som jag skumma igenom av en slump. Lite tur kanske jag hade!
För att spä lite extra på min tur satt de båda vattenrören (som ena på den turbon jag har är helt böjt), magnetventilen (som inte ens fanns på min) med kontaktstycket (som är avklippt för mig), dumpventilen (som var också den borta och ersatt med ett lock) och WGn på!
Lite skitig är den givetvis, inget som lite brake clean kan fixa!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-3ba96aff269f2db03e3f5a5cf975d149.jpg]()
Helt stum och fin i axeln, snurrar lätt som en plätt! Inga skador eller slipade vingar på kompressorhjulet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-f1c993e4d7bb6921a3a0e1dc1178110a.jpg]()
Och inga genombränningar i avgashuset, helt perfekt. Toknöjd (y)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-cee04fb474b96bfebf17bf69dcce6049.jpg]()
Ursäktar igen för det lilla som skett men kände att jag var tvungen att skriva ut det lilla som hänt i vart fall.
Det som är kvar för att få den på rull igen är:
Kamremskåpor
Tändkablar
Fördelare och rotor
Nytt svänghjul (bättre beg pga ekonomin)
Kopplingskit
Slavcylinder
Stödlager
Div nya tryckrör, de befintliga är sönderkapade mm..
En luftburk alternativ försöka snygga till den jag fick med (riktigt skabbig)
Ny IC (bättre beg, befinltig läcker i gaveln)
Skivor runt om
Handbromsbackar
Klossar
Försöka värma upp oken om det går, annars nya.
Fjädrar bak (lite hängig)
Klä om taket
Nya stolar (söker svart halvskin alternativ svart helskin! Pm om du har något till försäljning
![smile](img/smilies/smile.png)
)
Lyktor
Baklysen
Blinkers
Fram och bakstötfångare
Avgassystem
Det jag kan komma på just nu i grova drag. Sedan får vi se vad som är möjligt för ekonomin. Vill gärna få åka med bilen någonting denna sommar
Är givetvis några slangklämmor, slangbitar etc också inblandat "diverse småpill".
Lådan kommer få ny olja i sig, lika så diffen, servot och motorn självklart. Kommer "naturligt"
![cool](img/smilies/cool.png)
Och som jag skrev tidigare ska jag ta en riktigt ordentlig översyn av både bakvagnens bussningar och framvagnens innan besiktning, om något är dåligt byts det där efter.
Nåväl var väll det för "denna gång" hehe.