4133
Sök

1969 Roadrunner - Acceleratii Incredibus

Bilen är renoverad 1977 och fick en uppfräschning 2012 men blev aldrig helt 100% klar. Detta är resan till en Svensk protouring Roadrunner.

Finraggare
18 189 Visningar
Uppdaterades senast 7 augusti 2016
Finraggare
2 381 Inlägg
20 december 2014
Trådstartare
#22
Ganska intressant fråga egentligen - jag ÄLSKAR sättet dodge har sina stripes bak - men frågan är om man vågar göra det på en Plyma utan att få idel låga betyg och folk som kastar saker efter en på power meet smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Finraggare
2 381 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
#23
Varför orka skruva isär och renovera två stycken nållager med 3x41 nålar när summit racing got your back:

http://www.summitracing.com/int/parts/a … /overview/

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Finraggare
2 381 Inlägg
25 december 2014
Trådstartare
#24
Det var ju självaste fan - jag har beställt H1 och H4 utbyteslampor till bilen, säljaren visar 10 kit bestående av en H1 och en H4 i lager, lägger beställning på 2 kit. får mail nu som säger att det tyvärr saknas en H1 lampa för att ordern skall bli komplett. Antingen får jag börja jaga på annat håll eller vänta till mars...

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Finraggare
2 381 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#25
Okej, hur hade ni gjort?

Någon gång på 70 talet så drogs nya kablar från batteriet till lamp-knappen och sedan via hi/low väljaren till respektive lampa. Men för att hålla spänningsfallet nere så drog de en kabel till varje lampa, dvs totalt fyra kablar som går genom motorrummet.

Jag hade tänkt köra relä på hel/halvljus och placera dessa någonstans vid kylarbalken (allt som reläerna styr är framme -hel/halv-ljus, elfläkt, vacuumpump) - så vad göra med de extra kablarna? Knipsa och fästa upp bakom torped? Eller dra alla fyra till relä? Lutar att knipsa och fästa upp. Någon?

I love being a nobody - because nobody is perfect.

217 Inlägg
26 december 2014
#26
Är inte riktigt med på vad du menar, men oavsett....

Det finns bara två sätt att göra det.

Helt original (vilket inte bör vara aktuellt i detta fallet) eller som du själv föreslår (även i mitt val) med reläer.

Dra en sladd för varje funktion. Dvs en för halvljus, en för helljus. De dras nya från torpedväggen om de du har, inte räcker till i längd. Gärna med rätt färg om möjligt. Ska man bara ha korta bitar (2-3 m) kan man ta det via Mekonomen om de har den färg du behöver. Finns givetvis billigare på andra ställen.

De kablar som är överflödiga SKA BORT, inte petas undan.

Ser på dina bilder att du fixat tjusiga distributionsblock/relähållare. Fortsätt på den linjen. Behöver du nya stift till "multikontakten" i torpedväggen finns det att få tag på.

Av en händelse.... har jag några extra :-)

När det sedan gäller H1 och H4:a... Behöver du ha godkända lysen för att reg-besiktiga? Biltema har runda lampor. Jag TROR det är rätt storlek. En för 80kr (ej e-märkt) och en för 100kr som tydligen är e-märkt. Kanske någon av dem passar?

Jag satte sådana på min bil en gång i tiden, men vilken variant det var, det kommer jag inte ihåg. Vet du bara storleken (5"?) så bör det finnas lite var stans till billig peng.


Finraggare
2 381 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#27
Tack,

Det är alltså draget från kupé till varje enskild lampa i fronten idag - jag tänkte rycka bort två så jag bara har en kabel till halvljusrelät och en till helljusrelät som båda är avsäkrade i nya säkringshållaren.

Multikontakten i torpedväggen försvann i renoveringen 1977 och jag har ingen anledning att byta ut den egentligen - tror jag kan få till bra kabeldragning ändå. Handlade lite bra rör att dra kabel inuti och gömma under bilen / i hjulhusen så man slipper se dem i motorutrymmet.

Biltemas är tyvärr fel storlek på och finns dessutom bara som H4 - jag skall ha H4 för halvljuset och H1 för helljuset. Hittade bra skit på ebay som landade runt en tusenlapp med frakt för fyra lampor - helt överkomligt. Hellas paket skulle kosta nära tre tusen.

Har handlat 4mm2 kabel till allt nytt jag drar, bra med kabelstrumpor och krympslang. Nu är största "bekymret" hur fan alla kablar skall få plats ut från relä-hållaren utan att det skall se ut som ett ormbo. smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.

217 Inlägg
26 december 2014
#28
Ja, att gömma kablar är ett gissel. Det vill gärna se grötigt ut, speciellt när man vill ha grova kablar. Kanske man kan kapsla in botten på relähållaren på nå snyggt sätt. Var inte rädd att botanisera på skroten på mer moderna bilar.

Oavsett vilket du gör/väljer, så är jag nyfiken på hur det kommer att se ut. :-)

Har en liten fråga ang H1/H4.
Är det bättre ljus i h1:an, rent generellt?


Finraggare
2 381 Inlägg
31 december 2014
Trådstartare
#29
Gott nytt år och låt 2015 dofta bensin och gummi!

Kom ihåg att lägga en liten röst också i nyårspresent wink

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Finraggare
2 381 Inlägg
1 januari 2015
Trådstartare
#30
Jag visste att det skulle sluta såhär - man vill byta allt på en gång, men här är mitt nyårslöfte för 2015:

Jag skall bara byta / fixa / snygga till sådant som faktiskt är trasigt eller inte fungerar som det skall. Jag skall därför INTE byta ut slangarna till värmepaketet för att de är fula, jag skall INTE byta ut tändspolen för att den är ful och jag skall INTE köpa nya gångjärn till huven för att jag vill ha ett par i fräst alu....

Håll tummarna att jag kan hålla mig.

Dock har jag insett att jag behöver en verktygsvagn. Var och kollade på två olika idag, men de kändes ringliga och riktigt dåliga i hur de var byggda så det verkar att man får öppna plånboken lite för att få något vettigt.

På bilfronten har jag äntligen fått tummen ur och köpt en ny styrsnäcka. Matte_dj tittade förbi och konstaterade att det var snäckan och inte knuten som är kass - så dalhems få leverera.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Finraggare
2 381 Inlägg
1 januari 2015
Trådstartare
#31
Magnum1965 skrev:
Har en liten fråga ang H1/H4.
Är det bättre ljus i h1:an, rent generellt?

Nä det skulle jag nog inte påstå men det är ju en singeltrådslampa där h4 är high/low så för att få korrekt quad-light look så blir det h1+h4

I love being a nobody - because nobody is perfect.

217 Inlägg
1 januari 2015
#32
kameramannen skrev:
Magnum1965 skrev:
Har en liten fråga ang H1/H4.
Är det bättre ljus i h1:an, rent generellt?

Nä det skulle jag nog inte påstå men det är ju en singeltrådslampa där h4 är high/low så för att få korrekt quad-light look så blir det h1+h4

OK, tack för svar.
Svärsonen funderar på uppgradering av sin Monaco -68, så jag var lite nyfiken.


Finraggare
2 381 Inlägg
1 januari 2015
Trådstartare
#33
Finns rätt okej kit att hitta med H1/H4 kombo - säg till honom att dra lite nya kablar och kör relän så blir det finfint ljus

I love being a nobody - because nobody is perfect.

217 Inlägg
2 januari 2015
#34
Ska leta efter nya lampor.

Kablar och relä har jag redan fixat åt honom :-)
Ska även ordna med detta på min egen (-00 Blazer) inom kort.


Finraggare
2 381 Inlägg
5 januari 2015
Trådstartare
#35
Okej, det var ett officiellt PITA men nu så har bilen 12 nya säkringar och två fina reläer - totalt 21 kretsar finns det tydligen i en Roadrunner.


http://www.painlessperformance.com/webcatalog/plarge/10127.jpg

Skall få till sista installationen av hållaren imorgon tänkte jag så kommer lite bilder på det med. Nu är det bara vacuum pump och fläkt till kylaren som skall kopplas in smile
Senast redigerat av kameramannen (5 januari 2015)

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Finraggare
2 381 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#36
Lite har hänt, men just nu är det tufft med postgången känner jag. Lamporna som skickades till mig i mellandagarna kom - men säljaren har stavat fel på mitt förnamn - och nazisterna på Coop vägrar därmed lämna ut det. Har försökt få hemkörning av paketet, men min lantbrevbärare hittar inte huset (????) så nu finns de på mitt lokala posten företagscentrum som inte har öppet mellan 10 och 16. Hepp. Planerar en tripp dit imorgon.

Nya styrsnäckan kom från Dalhems. Öppnar den glatt. Första jag ser är "For cars with power steering". Hepp. Skicka tillbaks den.

Men en sak verkade rätt - ny backventil till bromsservon. Men gummipackningen som satt på var ju fel och den skulle jag ta bort. Plopp. Där trillade den in i bromsservon och var omöjlig att få tag på med krok. Fram med USB-kamera med påtejpad krok tillverkad av en klädhängare. Bild inifrån bromsservon smile

http://i.imgur.com/5zdcM5f.png

I övrigt är elen dragen klart fram till torpedväggen, nu skall jag bara hitta någonstans att komma under bilen med kabelhärvan - gärna någonstans som är långt från grenrören. Återkommer på den punkten. Bara 14 veckor kvar till premiär smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Finraggare
2 381 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#37
Inga jätteuppdateringar. Väntar fortfarande på styrsnäckan från usa. Den lämnade köpenhamn 18.40 idag så den borde väl vara här imorgon eller på tisdag. Ren och fin.

http://i.imgur.com/N5n0t0V.jpg

Lyktorna kom och jag har börjat montera dem med nya kablar. Jämförelsebild mot originalen sealed beam

http://i.imgur.com/vKFvcGL.jpg

Testmontering

http://i.imgur.com/JhR8FWQ.jpg

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Finraggare
2 381 Inlägg
7 augusti 2016
Trådstartare
#38
Denna tråden hade jag ju glömt bort helt, men här är lite update då vad jag håller på med - kan någon gissa vad?

http://i.imgur.com/DLHHPvy.jpg

http://i.imgur.com/fySmKwb.jpg

http://i.imgur.com/0MCDj1O.jpg

http://i.imgur.com/tlwGKS1.jpg

I love being a nobody - because nobody is perfect.


Sök