3266
Sök

Frågor om SAAB.

7 120 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har lite frågor om SAAB 900 OG, NG och SAAB 9000 NG.

1. Vilken är billigast i försäkring om man är 18,bor i en stad med 10 000 invånare?
2. Vilken har bäst motor? Trimvänligast osv.
3. Vilken är helt enkelt mest prisvärd, vilken skulle du valt? (Cirka 15-25 000kr)

M.V.H. Sebastian
Senast redigerat av Aerodynamik (8 december 2006)

Maskin Tekniker Atlas Copco
46 Inlägg
8 december 2006
#2
Inte den nya 900 jalla fall 9000 2.3t går ju å trima rätt bra.. men det kostar ju.. en gammal 900 är billig att trixa lite med.. försäkringsmässigt är alltid lättrycksturbo bra men även icke turbo vilket är skittråkigt att åka runt med=(


7 120 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#3
vickeboy skrev:
Inte den nya 900 jalla fall 9000 2.3t går ju å trima rätt bra.. men det kostar ju.. en gammal 900 är billig att trixa lite med.. försäkringsmässigt är alltid lättrycksturbo bra men även icke turbo vilket är skittråkigt att åka runt med=(

Okej, tack. Tror det lutar åt en 9000.. Snyggast faktiskt.

348 Inlägg
8 december 2006
#4
Aerodynamik skrev:
Hej!
Jag har lite frågor om SAAB 900 OG, NG och SAAB 9000 NG.

1. Vilken är billigast i försäkring om man är 18,bor i en stad med 10 000 invånare?
2. Vilken har bäst motor? Trimvänligast osv.
3. Vilken är helt enkelt mest prisvärd, vilken skulle du valt? (Cirka 15-25 000kr)

M.V.H. Sebastian

1. Jag bor i en liknad stad (18 åring) och har länsförsäkringar, det var det billigast, 5606:- helförsäkrad om året för bilen i sign.
2. Om du ska trimma, skaffa en turbo, steg 1 ur en ng900 är cirkus 225 häst.
3. Jag tycker om både ng900 och 9000, men ng900 är lite mindre, därför tilltala den mig lite mer, att tänka på också är att ng900 känns mycket modernare än 9000 inuti som utanpå.

Sen är det ju inte fel att den missbedöms som en og9-3 heller wink


7 120 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#5
BBR skrev:
Aerodynamik skrev:
Hej!
Jag har lite frågor om SAAB 900 OG, NG och SAAB 9000 NG.

1. Vilken är billigast i försäkring om man är 18,bor i en stad med 10 000 invånare?
2. Vilken har bäst motor? Trimvänligast osv.
3. Vilken är helt enkelt mest prisvärd, vilken skulle du valt? (Cirka 15-25 000kr)

M.V.H. Sebastian

1. Jag bor i en liknad stad (18 åring) och har länsförsäkringar, det var det billigast, 5606:- helförsäkrad om året för bilen i sign.
2. Om du ska trimma, skaffa en turbo, steg 1 ur en ng900 är cirkus 225 häst.
3. Jag tycker om både ng900 och 9000, men ng900 är lite mindre, därför tilltala den mig lite mer, att tänka på också är att ng900 känns mycket modernare än 9000 inuti som utanpå.

Sen är det ju inte fel att den missbedöms som en og9-3 heller wink

Du har en bra poäng, sen tycker jag viggen paketet är riktigt snyggt. Men har hört att försäkringarna blir mycket dyrare om man trimmar den till cirka 250hk.. Sant eller falskt?

179 Inlägg
8 december 2006
#6
falskt, försäkringen är baserad på ORGINAL papperna på bilen, de ändras väl inte  för man trimmat den... wink
Senast redigerat av Cobicon (8 december 2006)

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

Maskin Tekniker Atlas Copco
46 Inlägg
8 december 2006
#7
De behöver inte försäkringsbolaget få veta om du inte reggar om bilen förstås.. tycker det verkar vädigt billigt 5600 kr för helförsäkring jag har trafik på min gamla 900 t8 det kostar typ 5400 för helår och jag är 18 men bor ute på landet.. tror inte att du kan betala 5600 för din bil med helförsäkring om du bor i stan och har försäkringen skriven på dig..


348 Inlägg
8 december 2006
#8
vickeboy skrev:
De behöver inte försäkringsbolaget få veta om du inte reggar om bilen förstås.. tycker det verkar vädigt billigt 5600 kr för helförsäkring jag har trafik på min gamla 900 t8 det kostar typ 5400 för helår och jag är 18 men bor ute på landet.. tror inte att du kan betala 5600 för din bil med helförsäkring om du bor i stan och har försäkringen skriven på dig..

Du är välkommen att komma hem och titta, eller adda mig på msn så kan jag skicka bild på det.


Maskin Tekniker Atlas Copco
46 Inlägg
8 december 2006
#9
här är en sida man kan gå in och kolla hur mycket försäkringarna kostar

http://www3.lansforsakringar.se/Kalmar/ … efault.htm


51 Inlägg
9 december 2006
#10
jag hade en 90002,3T 200hk innan bilen jag har nu..
och jag lovar dom biliarna går sjukt bra..
hade JT,system från turbo, steg 3 chip och luft filter.
körde ifrån felera tal BMW M3.
man har så mycket vrid i dom så att det e sjukt.

Skåne
269 Inlägg
9 december 2006
#11
och dom är billiga att köra

Man lever bara en gång......

Smålänning
7 883 Inlägg
9 december 2006
#12
BBR skrev:
Aerodynamik skrev:
Hej!
Jag har lite frågor om SAAB 900 OG, NG och SAAB 9000 NG.

1. Vilken är billigast i försäkring om man är 18,bor i en stad med 10 000 invånare?
2. Vilken har bäst motor? Trimvänligast osv.
3. Vilken är helt enkelt mest prisvärd, vilken skulle du valt? (Cirka 15-25 000kr)

M.V.H. Sebastian

1. Jag bor i en liknad stad (18 åring) och har länsförsäkringar, det var det billigast, 5606:- helförsäkrad om året för bilen i sign.
2. Om du ska trimma, skaffa en turbo, steg 1 ur en ng900 är cirkus 225 häst.
3. Jag tycker om både ng900 och 9000, men ng900 är lite mindre, därför tilltala den mig lite mer, att tänka på också är att ng900 känns mycket modernare än 9000 inuti som utanpå.

Sen är det ju inte fel att den missbedöms som en og9-3 heller wink

Tycker också att 5606 kr per år i helförsäkrin låter väldigt billigt. Jag betalar 4800 bara i trafikförsäkring på min i16.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

7 120 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
#13
Jo, det var då mycket vrid.
Men är det inte mycket vrid i en 900? Vilkten borde ju göra skillnad också.. ?
Och sen, finns det inga kjolpaket/bodykit till nyare 9000?
Senast redigerat av Aerodynamik (9 december 2006)

178 Inlägg
9 december 2006
#14
jag tycker du ska köpa antingen en fin 900S 90-93 (145hk), eller en 9000 2,3 ltt (170hk). dessa är billigare att försäkra än sina fullturbosyskon, men är lika lätta att trimma.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
9 december 2006
#15
Håller med William!!!

Kan säga att jag hade en og900 Aero -89 ett tag. Kostade mig ca 1000:- i MÅNADEN att försäkra, ändå var jag 28år...  Min 900s var mycket billigare. Båda helförsäkrade så klart.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Chef
379 Inlägg
10 december 2006
#16
Jag bytte till Tennant, tror jag betalar runt 330:- per termin (dvs varannan månad) Men jag kör iofs bara trafik. Min gamla 900s kostade 430:- i månaden helförsäkrat på folksam. kollade mot en T8 Special och den skulle kosta 100:- mer i månaden helförsäkrat!

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

14 Inlägg
10 december 2006
#17
att trima saab om man vill ha litte mer en standart så tycker jag att saab 9000 aero eller 2,3t:/

7 120 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
#18
saab04 skrev:
att trima saab om man vill ha litte mer en standart så tycker jag att saab 9000 aero eller 2,3t:/

ok, hur är det med bensinförbrukningen om man trimmar till cirka 250-300hk?

Chef
379 Inlägg
10 december 2006
#19
i stort sett oförändrat! Kan till och med dra mindre!! eller den ska väl egentligen dra mindre....

men eftersom man gasar mer så drar den ju mer smile

räkna med 1.1 - 1.2 om du kör lite inspirerat emellanåt......

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

268 Inlägg
10 december 2006
#20
Min 9000 drar bara 0.9. iofs inte så mycket trimmad (chip &öppet luftfilter) men ändå!
och jag har ganska tung högerfot och svårt att hålla hastighetsbegränsningarna! wink

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!


Sök