2 januari 2015
Trådstartare
• Bilmodell
Volvo
• Årsmodell
2005
• Miltal
ca: 19000mil
• Modifikationer på bilen
-
• Hur yttrar sig felet?
Lättstartad då den är kall. Fungerar bra ett tag. Sen när man stänger av bilen och ska iväg igen (då den fortfarande är varm) är den väldigt svårstartad, man får vänta ett bra tag (kanske så att den hinner kyla ner sig?), när man sedan kör uppträder den väldigt ryckigt, speciellt de första 5 minuterna för att sedan verka relativt opåverkad. Felet yttrar sig allra bäst i korsningar. Stannar jag i en korsning i ett par sekunder och ska åka iväg bluddrar han försiktigt ut i trafiken och jag vet inte om han plötsligt lägger av mitt i korsningen...
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Uppstår som sagt främst när bilen har varit körd tills den blivit varm och stängts av, och därefter körts igen. Alltså inga symptom innan bilen blivit varm (hittills).
EDIT: Startade bilen ca 15minuter efter den varit avstängd nu, startade utan problem. Alltså svårt att hitta någon konsekvens till problemet, förutom att det är främst vid korsningar problemet uppstår.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Tändspole bytt. (Finns bara en tändspole på bilen)
Jag har försökt att läsa av felkoder men inte lyckats. (Har en ELM327 med blåtand, vet inte riktigt om den synkar med bilen.
En ytterligare fråga: vilket diagnosteringsverktyg är det bästa allroundverktyget som passar de flesta bilar men ändå är bättre än ELM327?
Senast redigerat av mwiechert (11 februari 2016)