3767
Sök

E36 328 startar lite när den vill

14 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#1
Tja, postade en tråd här för någon vecka sen utan större framgång så jag provar en gång till. Mitt problem är att startmotorn ej går runt, ibland. Det går alltid att rullstarta, bara man får runt motorn ett varv så brukar det gå att vrida på nyckeln så startar den som vanligt igen nån gång sen upprepas problemet.

Jag misstänker någon givare till svänghjulet eller något liknande, jag måste fixa bilen snart så får jag inte till den nu i helgen blir det nog verkstad.

Alla tips uppskattas! smile

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
2 januari 2015
#2
går startmotorn "runt" när den känner för det är det dålig jord lr ström. finns ingen givare som säger till startmotorn å gå runt. startmotorn har direktström. så börjar med det


14 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#3
barenhoff skrev:
går startmotorn "runt" när den känner för det är det dålig jord lr ström. finns ingen givare som säger till startmotorn å gå runt. startmotorn har direktström. så börjar med det

Batteriet är nytt och fullt så det ska det inte vara fel på.
Hur kollar man så jorden är bra, ohm mätare eller?
Men om det är dålig jord borde man kunna vrida nyckeln 20 ggr så borde den gå nån gång eller?
Senast redigerat av nordstrm (2 januari 2015)

2 849 Inlägg
2 januari 2015
#4
Jag sätter nästan vad som helst på kolen i startmotorn. Kan även va tändningslåset, eller rättare sagt kontaktplattan där.

Du kan pröva att knacka på startmotorn nästa gång den inte vill dra runt, går den igång efter det så är det med all sannolikhet kolen som är slitna.
Senast redigerat av uhlin (2 januari 2015)

14 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#5
uhlin skrev:
Jag sätter nästan vad som helst på kolen i startmotorn. Kan även va tändningslåset, eller rättare sagt kontaktplattan där.

Du kan pröva att knacka på startmotorn nästa gång den inte vill dra runt, går den igång efter det så är det med all sannolikhet kolen som är slitna.

Jaha det är kål i startmotorn, jag funderade på det förut men fick för mig att det inte var det.. jaja men bilen är upphissad nu och jag tänkte göra ren kontakterna och då kan jag kolla kolen´på engång, kan man märka att dom är slitna eller är det bara att byta?

2 849 Inlägg
2 januari 2015
#6
nordstrm skrev:
uhlin skrev:
Jag sätter nästan vad som helst på kolen i startmotorn. Kan även va tändningslåset, eller rättare sagt kontaktplattan där.

Du kan pröva att knacka på startmotorn nästa gång den inte vill dra runt, går den igång efter det så är det med all sannolikhet kolen som är slitna.

Jaha det är kål i startmotorn, jag funderade på det förut men fick för mig att det inte var det.. jaja men bilen är upphissad nu och jag tänkte göra ren kontakterna och då kan jag kolla kolen´på engång, kan man märka att dom är slitna eller är det bara att byta?

Nej, inte kål.... då undrar jag inte på att den inte går, förlåt, kunde inte låta bli big_smile

Däremot så har du kol i den, eller borstar som det så fint heter egentligen.

För att se dem måste du nog ur med starten och öppna den. Brukar ju dock sitta en plåtklämma i bakkant på starten, men att sen se dem där den sitter, nej, det tror jag inte är så lätt.

14 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#7
uhlin skrev:
nordstrm skrev:
uhlin skrev:
Jag sätter nästan vad som helst på kolen i startmotorn. Kan även va tändningslåset, eller rättare sagt kontaktplattan där.

Du kan pröva att knacka på startmotorn nästa gång den inte vill dra runt, går den igång efter det så är det med all sannolikhet kolen som är slitna.

Jaha det är kål i startmotorn, jag funderade på det förut men fick för mig att det inte var det.. jaja men bilen är upphissad nu och jag tänkte göra ren kontakterna och då kan jag kolla kolen´på engång, kan man märka att dom är slitna eller är det bara att byta?

Nej, inte kål.... då undrar jag inte på att den inte går, förlåt, kunde inte låta bli big_smile

Däremot så har du kol i den, eller borstar som det så fint heter egentligen.

För att se dem måste du nog ur med starten och öppna den. Brukar ju dock sitta en plåtklämma i bakkant på starten, men att sen se dem där den sitter, nej, det tror jag inte är så lätt.

haha..
nä men det verkar ju vara något som hamnar ur läge som förhindrar startmotorn att gå, det sitter väl nån startspärr på domdär och jag tänkte om den kan hoppa i, eller stoppar startspärren bara soppapumpen?

14 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#8
Problemet verkar vara löst iallafall. Jag dränkte ner kontakterna med kontaktsprej för dom var så ärgiga sen drog jag åt dom allt jag vågade, dom satt redan rätt rejält men tydligen för löst.. var väll en kombination av ärg och löst åtdraget som skapade dålig kontakt smile


Sök