3392
Sök

Tänka på vid fälgköp?

30 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Har en golf 4, som jag funderar på o köpa begagnade däck på fälg. Vad ska man kolla efter? Är det enbart bultcirkel? Eller borde man kolla på ET NAV och bultgäng ochså stämmer överens?

Jag har bultcirkel 5/100
ET 38
NAV 57,1
Bultgäng 14x1,5
Senast redigerat av Molins (8 januari 2015)

slappt&fint
376 Inlägg
8 januari 2015
gängan behöver du väl inte ha koll på men du kan ju ha koll på om koningen på dina nuvarande skruvar stämmer med fälgen

30 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Koningen?

Har sett på blocket tex att de endast nämner som mest bultcirkeln, så fundera på om man endast behöver bry sig om det eller ifall det andra är minst lika viktigt?

812 Inlägg
8 januari 2015
ET = är hur långt in / ut  fälgen kommer så det är ju ganska vilktigt att det blir rätt fär annars så kan fälgen tex sticka utanför skärmkanterna om man har otur

NAV 57,1 = Köper du en fälg med för litet nav mått passar fälgenra inte, för stort så kan man ändra det till 57.1 med nav ringar som man köper hos sin lokala däck firma
Senast redigerat av aakesson (8 januari 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
8 januari 2015
Molins skrev:
Koningen?

Har sett på blocket tex att de endast nämner som mest bultcirkeln, så fundera på om man endast behöver bry sig om det eller ifall det andra är minst lika viktigt?

Bultmönster, ET och navhål är givetvis av intresse

Bultmönstret måste (givetvis) stämma, även om det är lösbart annars.

Samma sak med nav/centrumhålet. Är det för stort så finns det ju adapterringar, är det för litet är det ju lite värre.

Men, ET i kombination med fälgbredd kan också vara viktigt. Du kan ju inte hoppa "hur mycket som helst" i ET. Samtidigt avgör då även fälgens bredd. Låt säga att två fälgar med samma bredd men olika ET fungerar på en bil. Ändrar du bredden på fälgen, så är det inte säkert det går.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

30 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Ah okej, då förstår jag lite mer. Tack!

Sök