nu är kopligsvajern på plats, rätt kardan införskaffad och månterad sen har jag bytt gasvajer till en som hör till en F motor skilde ju bara en halvmeter gemfört med orginal sen har jag satt fast servon , generatorn , intercoolern och kylaren (orginal hade häl till kylning av automatlådan så jag skaffade en annan kylare)
kopplade det sista till LH2.4 härvan idag fick hem boxarna igår till den så kopplade även in dem och så vevade vi runt motorn och efter lite småfixas så har den nu både gnista och spänning till bränslepumparna det ända som saknas för att få igång den är bränsle system som skall byggas under helgen
nu har vi fått liv i motorn och bilen är körbar men kopplingen bråkar och den går säkert 100 på ettan för det värkar som att overdriven ligger på helatiden , den är inte ännu koplad skall försöka få den rätt i koplad och få kopplingen att bete sig .
härligt! nått att tänka på vid inkoppling av lh 2.4?
nja ta det lungt kolla igenom alla kablar som skall dras , det är faktiskt få kablar som måste kopplas för att det skall funka jag ut gick från den här guiden http://www.bilforumet.no/topic/93554-gu … til-ffkft/ den är på norska men det är nog inte svårt att förstå . Där står det både hur man skall koppla om man har det 11-poliga kontaktstycket samt hur man gör med det 9-poliga. Ända missen jag gjorde var att jag kopplade 30ians kabel från bränsleenheten till 50 på tändlåset och då funkar inte laddningen, annors var det enkelt att koppla
Nå vi justerade på kopplingsvajern men kopplingen ville inte rickigt bete sig den slirade ända tills den högg fast vid ca 40KM/H på ettan då ligger den på ca 1500rpm och ingen skillnad fast man slog på eller av odn så hade det någon som helst in verkan så lådan måste ner .
Allt arbete på bilen är gjort utomhus så det smakade inte rickigt att ta ner växel lådan så ja beslöt mig för att köra bilen ca 31 km , först på torsdags kvällen hem till mig (14 km) och sedan till skolan på fredag morgon (17 km). När jag körde hem bilen märkte jag att ODn ligger på på ettan och tvåan men trean och fyran är normala så när jag växlar från ettan eller tvåan till trean så ökar varven. nåja väl framme i skolan tog jag upp bilen på en lyft och tog ner lådan. tydligen hade hävarmen inte blivit skapligt fast på kulan vilket resulterade i att uttrampningslagret blev snett som tryckte snett på kopplingen som nu är slut och så fick ju ännu till det lilla lagret i svänghjulet sig 2 veckor gamla lager nåja sånt händer , nya tag på måndagen med nytt utrampningslager , lillalagret och koppling från en vanlig b23
härligt! nått att tänka på vid inkoppling av lh 2.4?
nja ta det lungt kolla igenom alla kablar som skall dras , det är faktiskt få kablar som måste kopplas för att det skall funka jag ut gick från den här guiden http://www.bilforumet.no/topic/93554-gu … til-ffkft/ den är på norska men det är nog inte svårt att förstå . Där står det både hur man skall koppla om man har det 11-poliga kontaktstycket samt hur man gör med det 9-poliga. Ända missen jag gjorde var att jag kopplade 30ians kabel från bränsleenheten till 50 på tändlåset och då funkar inte laddningen, annors var det enkelt att koppla
nåja idag knakande jag fast lilla lagret och kom på att det vore en bra idé att byta bakersta "stefan" ( pakboxen ) så jag böt den idag . sen plockade vi på kopplingen och började montera lådan vilket sket sig två gånger för låsning till armen släppte
jo , har haft det problemet med att uttrampningslagret ligger emot tryckplattan hela tiden så att den slirar på kopplingen. Nå efter lite research har vi kommit fram till att sprägkåpan på gamla m46an är för "grund" för dubbelmassasvänghjul koppling och låga uttrampningslagret Så nu har jag slipat ner lite på kopplingsarmen samt lite i kåpan. Så nu funkar kopplingen som den ska , bara lite justeras på vaijern kvar hoppas jag
Nu beter sig kopplingen faktiskt, har kört en del med den men tappade en "kopp" från kardankorset så de blev att byta de nå väl sen har motorn börja läcka olja från både tur och retur till turbon nu tur har jag fått tätat men returen är ju rätt så korkat designat på dom har motorerna. Om nån vet någon billig lösning som håller tätt och inte kräver att man tar ut motorn igen så snälla berätta
nu har jag bytt kamremen på den och klutat ut varför den ibland ger med oljelampan när man trycker in kopplingen. Veven glappar 30-40mm fram och bak om man drar i remhjulet så det blir att lyfta ut motorn och kolla upp det noggrannare