tänkte tillika när motorn är ut bygga olje tur och retur skapligt. funderade på att gänga in 3/4'' i oljereturen på motorn och sen gänga in en 3/4'' till an8 som sen med adapter skulle gå till an4 och sen dra allt med sådana , fast de kalaset skulle sluta på ca 1500 sek. Men då skulle det åtminstone hålla tätt och gå att lita på eller har någon annat något prima förslag ?
nå nu är motorn ur bilen öppnade motorn och jaaaa vevaxellagren är slut och det lagret dom sitter närmast svänghjulet som tillika håller hela veven på plats sä att den inte slipper fram eller bak , har tydligen åkat med veven och både skadat lagerbocken och vevaxeln
Nu har jag skaffat en annan vev och fixat en plåt som är en mm tjock ( precis lika mycket som har svarvats bort från lagerbocken Sen har jag gängat in en gänga i olje returen. Så har jag skaffat presskopplingar på olje tur och retur slangarna
Nu lever volvon igen men den ryker blått när den är varm och ligger runt 1000 rpm Har komptestatden och när den är varm har den 11,5 bars kop på 1,2 och 3a men 4an har 12,5 Kollade sen också oljetryck den har 1,5-2 bar på tomgång och lite över 4 på varv
nå har haft en del trubbel med Volvon troligen har 4ans eller 5ans ramlager gått den knackar som en diesel nerifrån sen har den gått sjukt magert och haft för lågt bränsle tryck så nu sitter det en biltenas försök till bosch 044 under bilen men turbon läcker också så misstänker att lamdan tror att bilen går allt för fet och ger därför ännu mindre bränsle
jo det blir det tyvärr skall satsa på ett annat block. Har kanske en B200et utan kringutrustning på kommande så blir att renovera det bottnet och sätta på mitt 531 topplock som även kommer att renoveras , samt kanske en lite större turbo i bättre skick. Men skall först få ihop amazonen så man har nått at använda under tiden
hejsan har inte gjort nått på 240in på länge annat än att jag har fått sommardäcken under och monterat förpump i tanken mesta fritiden min har gått till amazonen min som nu äntligen är besiktad efter att ha varit ur trafik i drygt 10 år men om några veckor blir det nya tag på 240in igen stay tuned
hej igen nu är fördelaren flyttad , ny volvo orginal rundkugg kamrem monterad, alla packboxar är nya, ny oljetrågspackning och ny ventilkopspackning samt V-kammen monterad tyvärr så finns det inga bilder på det för telefonen bestämde sig för att ge upp
nåväl motorn är monterad och går som den ska fick igång den på lördag förmiddag och kollade att allt var som det skulle och det var det synd bara så syns det ju inte ens att motorn är bytt
tack nu jag har varit och höra med besiktningen och det behöver inte göras något åt bromsar eller väghållning så det är bara lite små saker som ska snyggas till och sen blir det ändringsbesiktning
var en stund sen jag uppdaterade nåjo nu är 240in godkänd med B230FK utan katt (skönt att bo i finland ) var inga större problem att få den godkänd, krävdes inte ens bänknings papper. Körde med 240in ca två veckor och då kom plötsligt bulten som håller fast remspännaren på att den inte ville vara med längre, så nu skall jag byta topp, blir en 531a
Hejsan, det börjar vara längesen det hände något i den här tråden. Jättesynd att se att större delen av bilderna är borta
Nåväl har inte hänt så mycket med 240in sen jag sist skrev i tråden egentligen. Mest har den förfallit, lacken har börjat flagna (garagelackad för över 10 år sedan), en del rost fläckar har hittat fram.
Det som fick mig att tappa lusten på det hela projektet var problemen med kopplingen. Blev bland annat ny 740turbo koppling som ändå slirade.
Hade den som brukis vintern 2018-2019 men den fick bara mera små fel hela tiden så ställde av den.
Men nu börjar det hända, körde den till garaget i somras och nu skall den renoveras/byggas skapligt.
En en gång ut med en motor ur 240in, denna motor hamnade i min 945Turbo, eftersom den är tät och 945ans FT inte alls var det.
Plockade på en 16v topp på det tomma FT blocket, satte dit en b18 sump och släppte ner paketet i 240in. Testade även B204FT insuget och remmen provisoriskt.
B204FT insuget passar precis och b2x0f gasvaijern passar också, som allt vore byggt för att passa fast inget har sålts tillsammans
Växellådan är nu beställd för rakställd motor. Blir nu att beställa en växellådsbalk och när allt det är hemma kan jag börja bygga motorfästen