Efter att ha lackat ur för många gånger på att ingen av de motorer jag försökt med fått plats eller rent av fått plats men svikit på den lilla detaljen att grenrör/insug suttit på fel sida så har jag nu kommit ett steg längre :)... Visa mer
Jo men inte det snyggaste att dra avgasrör runt framför motorn för att gå ner på "rätt" sida då det inte fanns plats med ett kvastskaft mellan motor och styrsnäcka
Wolf_89 skrev:
Sicko skrev:
Jadu jag tillflippade lite efter att Opelmotorn inte heller gick så jag raderade den helt och la bilen på blocket men ångrade mig rätt snabbt och forskade i en tredje motor och den SKA i!!! om vi så ska gråta bägge 2
Wolf_89 skrev:
Ny tråd? varför inte fortsätta i den gamla?
Men vad är det man bruka seja? Third time's the charm? :p
Okej. Allt går ju. Men frågan är ju bara hur mkt man vill kapa
Jag har ju haft en bit över 200 bilar bilar sen jag tog körkort hösten -03. Den här ryssen är den jag haft längst hittills av alla mina bilar. Jag gillar den och har format den som jag vill ha den och såg också att jag nu har 45 omdömen på min ögonsten.
Den 23/3 i år firar vi 1år tillsammans och skulle jag då ha nått den magiska 50 gränsen så lovar jag att det kommer komma en däckröksfilm när nya snurran kommit i
Nu till allvaret: jag har idag beställt ny koppling till B23an då jag tycker en sån grej blir ju bara drygt om man ska byta kort efter man fått ihop den Har även snickrat ihop 2st plattor som passar i orginal motorfästens bulthål för jag tänkte göra egna motorfästen som passar med min balk
Känns som det rullar på och siktar på att inom kort montera motor och låda i bilen för bygge av kardanstång som förutom bakre knuten blir Volvos grejer det å
Nästan så styrstaget går fritt som tänkt men lär nog skaffa förstärkta motorkuddar då generatorn hamnade ca 10mm från höger ramsnok och startmotor likaså från styrväxeln lyft ur motorn för att invänta nya kopplingen och mer svetsning av motorns infästningar
Nu har nya kopplingen ramlat in och jag ska tillverka ett eget centreringsverktyg i veckan till den bara, Sen körde jag en chansning idag och beställde motorkuddar från Volvo 164 så får vi se vad det blir av det
Har tyvärr åkt på en riktig mansförkylning nu så har inte orkat svetsa nå mer men snart så målet är ju att ha en körbar bil 1/4 i år
Nu förstår ni är det som så, att jag har 4st äkta e-tuna fälgar jag var sugen att montera på vazen min men tror ni det kommer se dumt ut när dom inte breddar så jäkla mkt utåt? Dom blir självklart pulverlackade vita.
Eller ska man köra på BMW e30 14" plåtisar som är breddade 2" utåt? Ha då i tankarna att det bara är bakfälgarna som är breddade.
Ok dom breddade plåtisarna får sitta kvar så länge Tunafälgarna är blästrade och klara för lack. Har inte kommit nå grejer än så förhoppningsvis på fredag kommer allting som krävs för att montera i motor/låda.
Kompletterade med stödlager och hållare från 740 för att få det enkelt Samt en växellådskudde och svänghjulslagret hade sett sina bättre dagar.
Nu har allting ramlat in och jag har gjort ett eget centreringsverktyg till kopplingen så nu ska väll snart motorn och lådan ramla på plats så man kan svetsa ihop karossen och korta kardanstång.
Nuså har nya kopplingen trillat dit och motor och låda sitter nu ihop igen Framvagnsbalken är färdigsvetsad och jag har krängt i motorn för att nu göra fästen från nya balken till b30 kuddarna. Så räknar med att till kommande helg börja måtta kardanstång
Nu är motorn urlyft igen för färdigställning av infästningar och målning av nya framvagnsbalken. Så snart är det dags att för sista gången (håller tummarna och ber) jag lyfter i motorn för färdigställning och garagebörn
Jag hoppas det balken är gjort i 50x50x3mm och motorfästena är gjorda i 4mm plattstål. Ska nog mer till än en b23 att slita isär det ska försöka komma över lite durkaluminium att göra en hasplåt av också för att skydda tråget mot eventuella smällar