3721
Sök

Volvo 940 går ryckigt vid gaspådrag samt en liten ojämn tomgång

627 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej som tråden lyder, jag har motorn b230fd som är nyservad för 100 mil sedan. Men för 2 dagar sen började den gå ryckigt när jag ger full gas värst vid kall motor påminner om baktändning kan man säga och om jag kör lugnt och stampar till på gasen hugger det som fan, sen när jag släpper gasen lite så går den bra igen. Finns inga felkoder har kollat flera gånger, någon som vet felet?
Senast redigerat av volvo-93 (22 januari 2015)


627 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#2
En liten uppdatering, såg idag att det kommer svart rök från avgasröret, och då testade jag dra ur luftmassemätaren och då stannade bilen så den är det inte fel på då.


54 Inlägg
22 januari 2015
#3
Hajsan, låter ändå inte som att luftmängdsmätaren är helt ok..
prova o dela det kontaktstycket med dom vita sladdarna från lambdasonden o testa o ut o kör, kan va överslag i den o störa signalen till boxen. funkar det´-byt lambda..
nästa steg är tempgivaren till boxen sitter under insuget fyrkantigt kontaktstycke.. kass eller dålig kontakt..
har varit med om att jag kunde gasa motorn genom att lirka på kablarna.. klart förvirrande:/
på den bara,,,R.S.


627 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#4
Känns som att det kan vara glapp någonstans för nyss gick bilen bra och 5 minuter senare så gick den dåligt igen. Kan också säga att bilen går bäst över 3000 varv då vid varm motor och vid kall måste jag i stort sett ha full gas hela tiden. Sen när tempen har gått upp lite så går det gasa redigt men bilen går fruktansvärt ryckigt men inga problem att köra på så sätt har kört 50 mil så här nu. Om luftmassemätaren är dålig brukar det väl bara bluddra när man gasar och dricker mycket bensin och när det är lambdasonden går väl bilen bara dåligt vid varm motor? Så mitt största problem är vid kall motor.
Senast redigerat av volvo-93 (22 januari 2015)


54 Inlägg
22 januari 2015
#5
big_smile prova med bilen i gång, dra o lirka på kablarna till tempsensorn då märker du om den reagerar på det..
Finns det kallstartsventil under insuget? dra i så fall bort kontakten till den, känner boxen av fel temp på motorn blir det knas.. Ett annat problem kan va soppereturventilen på fuelrailen kan hänga sig...
Senast redigerat av VolvoCenterEverod (22 januari 2015)


54 Inlägg
22 januari 2015
#6
Visst fasen, B230fd- du har ju EGR på den står den öppen på tomgång blir det me knas.
plugga så länge in i insuget..roll


627 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#7
Det där med EGR vilket kan ha hängt sig där den vacumklockan ovanför ventilkåpan eller under insuget?


627 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#8
Just det, det där med tempgivaren till motorstyrningen den går väl också till kylarfläkten och den startar normalt så då kanske det inte är den givaren?


54 Inlägg
22 januari 2015
#9
nja, om du har elfläkt sitter väl den givaren upp i h.övre hörnet på kylaren?
Egr ventilen sitter under insuget ovanför startmotorn på blocket, om den hänger sig blåser du avgaser in i insuget på lågvarv o stör insprutningssystemet- motorn stannar eller går illa... lossa det övre röret lite där det går in i insuget , klipp en bit papper typ mjölkkartong läggi mellan bultarna så du täcker hålet o dra dit skruvarna igen.
går den då , ja då läcker den nog igenom...


627 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#10
Japp jag har en elfläkt och det finns ingen givare på kylaren så då måste den gå på givaren till motorstyrningen. Har även bytt kylare en gång och där satt ingen givare.


627 Inlägg
24 januari 2015
Trådstartare
#11
Nu har jag kollat på tändstiften och dom är kritvita så för mycket bensin får den inte. och så har jag testat en annan tempgivaren och bytt tändstift och ingen skillnad blev det. Så då kan vi säga att den får för lite bensin?
Senast redigerat av volvo-93 (24 januari 2015)


627 Inlägg
24 januari 2015
Trådstartare
#13
Ska göra det imon och se vad som händer smile


627 Inlägg
28 januari 2015
Trådstartare
#14
Nu har jag fått felkoden 231 så jag testade koppla ur lambdasonden och körde en sväng men jag märkte ingen skillnad. Så är det den som är sönder  då?


54 Inlägg
28 januari 2015
#15
Nä, då ä den nog hel- felkoden tar du bort genom att lyfta av minuskabeln 10min..
då har du mer problem...... hmmmmm.... stopp i katalysatorn? gräva,gräva.... för- bränslepumps haveri?
den i tanken... mäta bränsletryck kanske... kan ju även va överslag i fördelarlocket...då tänder den hur som helst
hade en v70 som reagerde på ett liknande sätt på jobbet. locket så ut som en spindel lagt nät winki så fall byt o testa igen .. inte lätt sådana fel... kolla locket först.. billigast o byta ut... cool


627 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#16
Bytte till en racekatt och sportsystem för några veckor sen, men satte dit en annan lambdasond idag och ska ut och köra en sväng ikväll och se hur den går. Om det inte går så testar jag fördelarlocket med smile


627 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#17
Liten uppdatering detta har jag bytt och gjort nu utan resultat:

Luftmassemätare
Lambdasond
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Tändspole
Tändmodul
Bränslefilter
Rengjort alla slangar runt motorn samt EGR
Insugspackning
Testat båda bränslepumparna
Kollat kamremmen
Testat andra spridare och bränsleregulator

Börjar bli väldigt dyrt nu detta och jag har tappat hoppet sad
Senast redigerat av volvo-93 (11 februari 2015)


2 021 Inlägg
11 februari 2015
#18
Motortempgivare? Hade en 960 där givaren var glapp, Den va rätt lattjo på tomgången och gasade av sig själv och hade sig


54 Inlägg
14 februari 2015
#19
Styrtrycksventilen?den på fuelrailen.. sätt en liten svetsklämma på returen så den inte kan släppa soppan i returledningen o se om det blir nån skillnad...



Sök