4489
Sök

Skummt problem med STC. ABS samt konstigt ryck V70 -99

322 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#1
Tjenare! jag har fått ett jävligt skummt problem med min V70, för ungefär en månad sedan började ABS samt STC lysa, och med det kom även ett konstigt ryck när man släpper gasen (blir värre desto högre varv du ligger på).

Ställde in bilen i garaget för att den skulle få sig en polering i väntan på tid hos verkstaden för felsökning, dagen innan jag skulle till verkstaden så tog jag ut bilen och tänkte se så den fortfarande krånglade men då hade allt försvunnit, ABS , STC samt motorrycken var helt borta och den gick som en klocka... i en månad men idag har den börjat krångla igen, en sak dessa problemen hade gemensamt var att det var väldigt regnigt när det började krångla. Ska boka tid för felsökning men ville bara höra om era teorier, för mig är det helt orimligt hur ABS och STC kan göra att bilen rycker till när man släpper gasen mad

MVH


130 Inlägg
29 januari 2015
#2
de är ju ett vanligt fel att abs boxen pajjar eller krånglar min R började lysa då stängde ja av bilen å startade så va de oftast borta. men att de ska rycka de förstår ja mig inte på riktigt.


193 Inlägg
29 januari 2015
#3
Vanligt fel som föregående talaren redan har skrivit, bara ta ut boxen, öppna och löd om, sen är det klart. Lödningar i boxen brukar släppa, så istället att köpa en "ny" box om du själv inte kan löda, lämna in nånstans så fixar de det billigt.


322 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#4
volvo740_robban skrev:
de är ju ett vanligt fel att abs boxen pajjar eller krånglar min R började lysa då stängde ja av bilen å startade så va de oftast borta. men att de ska rycka de förstår ja mig inte på riktigt.

jo jag har fått uppfattningen av att det är vanligt med tanke på hur många trådar det finns men precis som du förstår jag inte hur rycket kan hänga ihop med abs boxen , bilen ska in på¨felsökning på måndag... smile

BornZombie skrev:
Vanligt fel som föregående talaren redan har skrivit, bara ta ut boxen, öppna och löd om, sen är det klart. Lödningar i boxen brukar släppa, så istället att köpa en "ny" box om du själv inte kan löda, lämna in nånstans så fixar de det billigt.

Japp som sagt bilen ska in på felsökning på måndag så får vi se vad den säger smile


193 Inlägg
29 januari 2015
#5
Missade att du skrev att bilen blev ryckig, hade själv inte samma problem, bara att ABS-en samt TRACS (STC på V70) lamporna lyste, och att dem fungerade inte. Vettefan inte om det har nått med ABS boxen att göra. Hur är den när du drar på? Kan ju vara så att gasspjällen har börjat ge sig, vanlig fel på första generation S/V70 med elektroniskt gasspjäll.
Senast redigerat av BornZombie (29 januari 2015)


322 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#6
BornZombie skrev:
Missade att du skrev att bilen blev ryckig, hade själv inte samma problem, bara att ABS-en samt TRACS (STC på V70) lamporna lyste, och att dem fungerade inte. Vettefan inte om det har nått med ABS boxen att göra. Hur är den när du drar på? Kan ju vara så att gasspjällen har börjat ge sig, vanlig fel på första generation S/V70 med elektroniskt gasspjäll.

när jag drar på märker jag inget så.. dock är hastighetsmätaren lite efter och kommer inte alltid upp i den hastigheten jag kör i.. läste om en annan som hade precis samma problem med ryckigheten och han lödde styrboxen och sen var det samt abs problemen borta roll eller om det är någon krans eller liknande som gett sig..


322 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#7
nu har jag fått felkoderna och dem säger följande:

-0011 Hjulsensor VF . felaktig signal . Permanent

-0012 Hjulsensor VF . felaktig signal , Permanent

Han på verkstaden(inte volvo) sa att det tydde på kransar men att det även kan vara givare.. skönt att veta var på bilen problemet sitter smile hur kontrollerar man kransar och givare? är det mycket som måste loss för att kunna se kransen? MVH


341 Inlägg
3 februari 2015
#8
Hissa upp bilen och kolla in bakifrån så ser du kransen, snurra runt hjulet och titta efter avbrott på kransen. Givaren går att resistansmäta på dom där. Ligger runt 1100 ohm har jag för mig.

322 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#9
robbinT skrev:
Hissa upp bilen och kolla in bakifrån så ser du kransen, snurra runt hjulet och titta efter avbrott på kransen. Givaren går att resistansmäta på dom där. Ligger runt 1100 ohm har jag för mig.

har bytt givare och krans (båda var skrot) men lamporna började lysa 500 m efter första åkturen.. börjar misstänka ABS boxen nu, vad tror ni?


341 Inlägg
6 februari 2015
#10
Mät upp det innan du byter boxen. Plocka loss kontaktstycket vid boxen, resistansmät mellan stift 1 och 2 (vänster fram abs-sensor). Jämför det värdet mellan stift 19 och 20 (höger fram abs-sensor). Är värden lika = byt box. Är dom inte det, kolla givaren igen, annars är det kabelbrott

498 Inlägg
6 februari 2015
#11
Du köpte väl inte biltemas abs givare? Dom funkar ju fan inte, inte på min bil iallafall så blir å köpa volvo original!

322 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#12
Markus1987 skrev:
Du köpte väl inte biltemas abs givare? Dom funkar ju fan inte, inte på min bil iallafall så blir å köpa volvo original!

först gjorde jag det men den vart fel så beställde av ett företag på tradera smile

ska mäta givarna imorgon och se , motorelektroniklampan slocknade efter jag hade haft ur pluskabeln från batteriet i en timme smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 131 Inlägg
7 februari 2015
#13
Markus1987 skrev:
Du köpte väl inte biltemas abs givare? Dom funkar ju fan inte, inte på min bil iallafall så blir å köpa volvo original!

testade i ren panik att köpa en till min d5 och än så länge har det fungerat fin fint..

var rätt billigt så det kvittar om den pajar snart.
för inte riktigt värt att sitta utan abs och antisladd mitt i vintern med en kärring bakom ratten som tror hon ska dö så fort en varningslampa tänds   fast hon kört utan antisladd och abs i över 5000mil med våran förra Arosa smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök