3498
Sök

Motorstark sedan (köpråd?)

Random Hero
4 047 Inlägg
1 februari 2015
#41
caromania skrev:
Cracksoup skrev:

Där har vi mer lockande alternativ. Accorden och Vectran är riktigt snygga bilar. Dock är jag lite orolig för kvalitékänslan i bägge. Åkte en Honda CRV ('08 eller något) nu i vinter och på de sandade svenska vägarna smattrade det upp under bilen och det lät som att sitta i en plåtburk. Dörrarna var "för lätta" och kändes som luft och plåt. Vet inte om Accorden har detta problemet, men annars har jag bara hört bra kritik angående Honda som märke.

Jag har en Accord (men en tourer) och det är precis som du säger dåligt isolerat i hjulhus mot grus och sand. Däremot är det inget man drabbas av speciellt ofta även om man blir snudd på förbannad och chockad när man väl åker ut på en grusväg.

I övrigt så ska du leta efter en executivemodell med det stora ljudpaketet. Med manuell låda är den även hyfsat pigg. Den har en väldigt hög kvalitetskänsla i inredning och detaljarbete. Hondan håller dessutom otroligt hög kvalitet vad gäller att fortsätta fungera och inte gå sönder. Jag har haft min i 6-7 år, drygt 10k mil och ingenting har gått sönder förutom en kortslutning i bakre bromsljus orsakat av eftermonterad dragkrok på just kombimodellen.

tjejen har en accord sedan i executive utförande. tycker den är riktigt trött trots sin vtec! rätt hårda dämpare på den. men man åker fint, halvbilligt o de ser förjäkla bra ut!

Dog food lid. Backwards

398 Inlägg
1 februari 2015
#42
Cracksoup skrev:
Just att den har haft en ägare är den största fördelen man kan få. 24 000 mil är mycket och den är väl prissatt hyfsat efter det? Med tanke på att det är en Aero.

Ja verkligen, äger man en bil i 12 år tar man också hand om den som jag ser det. Gör man inte det börjar den krångla och då säljer man härket. 24k mil är ganska mycket, men milen säger inte allt som det heter och de bilarna brukar gå långt om de är väl omhändertagna. Priset känns rätt om den är så välskött som den verkar, nån tusenlapp för dyr möjligen beroende på hur fina däck som följer med etc. En grej att kolla upp är dock vad som kommer på servicen eller om den är gjord. 24k mil är en stor service (runt 5kkr), en hel del kan vara gjort redan pga tidsintervall dock.

1 192 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#43
AX3L skrev:
Cracksoup skrev:
Just att den har haft en ägare är den största fördelen man kan få. 24 000 mil är mycket och den är väl prissatt hyfsat efter det? Med tanke på att det är en Aero.

Ja verkligen, äger man en bil i 12 år tar man också hand om den som jag ser det. Gör man inte det börjar den krångla och då säljer man härket. 24k mil är ganska mycket, men milen säger inte allt som det heter och de bilarna brukar gå långt om de är väl omhändertagna. Priset känns rätt om den är så välskött som den verkar, nån tusenlapp för dyr möjligen beroende på hur fina däck som följer med etc. En grej att kolla upp är dock vad som kommer på servicen eller om den är gjord. 24k mil är en stor service (runt 5kkr), en hel del kan vara gjort redan pga tidsintervall dock.

Ska se vad ägaren har att säga angående service. Tackar för tipset! Mycket möjligt att detta är en bil som jag går vidare med smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
1 februari 2015
#44
DusanMandick skrev:
caromania skrev:
Cracksoup skrev:
Där har vi mer lockande alternativ. Accorden och Vectran är riktigt snygga bilar. Dock är jag lite orolig för kvalitékänslan i bägge. Åkte en Honda CRV ('08 eller något) nu i vinter och på de sandade svenska vägarna smattrade det upp under bilen och det lät som att sitta i en plåtburk. Dörrarna var "för lätta" och kändes som luft och plåt. Vet inte om Accorden har detta problemet, men annars har jag bara hört bra kritik angående Honda som märke.

Jag har en Accord (men en tourer) och det är precis som du säger dåligt isolerat i hjulhus mot grus och sand. Däremot är det inget man drabbas av speciellt ofta även om man blir snudd på förbannad och chockad när man väl åker ut på en grusväg.

I övrigt så ska du leta efter en executivemodell med det stora ljudpaketet. Med manuell låda är den även hyfsat pigg. Den har en väldigt hög kvalitetskänsla i inredning och detaljarbete. Hondan håller dessutom otroligt hög kvalitet vad gäller att fortsätta fungera och inte gå sönder. Jag har haft min i 6-7 år, drygt 10k mil och ingenting har gått sönder förutom en kortslutning i bakre bromsljus orsakat av eftermonterad dragkrok på just kombimodellen.

tjejen har en accord sedan i executive utförande. tycker den är riktigt trött trots sin vtec! rätt hårda dämpare på den. men man åker fint, halvbilligt o de ser förjäkla bra ut!

Nä jag håller med, det finns snabbare bilar. Framförallt så händer inget om man bara trycker på gasen under 4k rpm. Man måste växla. Min gamla Rover är en raket i jämförelse vad gäller upplevelse, men när man piskar maxvarv så är skillnaden inte lika slående. Fast efter 150 så står Hondan iofs still jämfört med Rovern. Men det är en annan sak.

Förresten, är det en 2.4 hon har då?
Senast redigerat av caromania (2 februari 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 192 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#45
Ägaren till Aeron sa att bilen är reserverad. Liten chans att det inte skulle bli något köp, så den är det nog bara att glömma, om man inte ska ge sig på en budgivning, men det tycker jag inte det är värt.

Till min budget kan jag ju lätt få ett extremt fint exemplar av den äldre versionen 9-3 http://www.blocket.se/kristianstad/Saab … 21&w=3
8600 mil och en ägare, komplett ifylld servicebok (enligt annonsen), vad kan gå fel? Mer bil för pengarna är nog väldigt svårt att få.
Senast redigerat av Cracksoup (2 februari 2015)


1 192 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#46
Körde en 2.0t Vector idag. Riktigt snygg jämfört med vanliga Linear. Backsensorer, regnsensor, färddator, men inga xenon lampor. Automatlådan var skön och rätt snabb, men tror ändå att jag vill köra manuell. Nu har jag provat motorn i alla fall och tyckte den var ordentligt pigg! Det skramlade i kupéfläkten och det var något i framvagnen när man körde över gupp. Detta i kombination med automatlåda och 23 000 mil gör mig kraftigt tveksam. Har en annan provkörning bokad i eftermiddag. En 1.8t denna gången av samma årgång (2004). Denna hann jag bara se lite snabbt utanpå så jag vet desto mindre, men jag fick veta att den gått ca 17 000 mil och endast haft 4 ägare. Vet inte om det var en Vector också, men det tar jag reda på när det är kördags!

Något som talar emot den jag körde är väl att det är någon stor service på G vid 24 000 mil?

Detta är förresten bilen http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_ … 21&w=1
Senast redigerat av Cracksoup (2 februari 2015)


7 394 Inlägg
2 februari 2015
#47
jag körde en gammal sierra cosworth en vinter,, roligare vinter har jag aldrig haft wink,, jaaa jag vet att ts vill ha en nyare bil,, men en vassare wv eller Audi hade jag rådit honom till,, en 4wd smile


1 192 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#48
Nu har jag reserverat en Saab 9-3 1.8t 2004! Blev inte så mycket till motorstark, men jag föll pladask för utseendet och utrustningen. Det är en Linear men det enda den saknar från Vector är skinnsäten och det ville jag ändå inte ha smile
Elsäten, elspeglar, elhissar runtom, backsensorer, lackbehandlad av förra ägaren, 4 ägare varav en är firman som jag reserverade bilen av, snygga aluminiumfälgar på både sommar och vinterdäck med bra mönsterdjup. Fungerande AC och uppvärmda säten. Inga konstiga ljud och insidan känns inte sliten alls. Drog av en tusenlapp på priset, så tvättar jag bilen själv och rengör insidan. Tyckte det var värt. Det landade på 39 000kr och det priset är jag nöjd med.

Tack vare den lilla otrimmade motorn är jag ganska säker på att de 2-3 ägarna som haft bilen innan mig inte kört allt för friskt med den.

Enda nackdelen som jag kunde se var att bältet på förarsidan inte rullar tillbaka helt och hållet. Det var allt. All elektronik fungerar och maskinellt märkte jag inget fel även när jag stod på gasen och svängde hårt. Sedan var det den lilla stereon. Helt acceptabelt ljud, men ingen aux och därmed ska den nog bytas ut mot något finare i framtiden.


131 Inlägg
2 februari 2015
#49
Att bältet inte rullar tillbaka helt & hållet löser du enkelt med att dra ut det till max och sedan duttar över hela bältet med ''listskydd'' av sillicon allt medans du rullar in bältet smile


398 Inlägg
2 februari 2015
#50
Cracksoup skrev:
Nu har jag reserverat en Saab 9-3 1.8t 2004! Blev inte så mycket till motorstark, men jag föll pladask för utseendet och utrustningen. Det är en Linear men det enda den saknar från Vector är skinnsäten och det ville jag ändå inte ha smile
Elsäten, elspeglar, elhissar runtom, backsensorer, lackbehandlad av förra ägaren, 4 ägare varav en är firman som jag reserverade bilen av, snygga aluminiumfälgar på både sommar och vinterdäck med bra mönsterdjup. Fungerande AC och uppvärmda säten. Inga konstiga ljud och insidan känns inte sliten alls. Drog av en tusenlapp på priset, så tvättar jag bilen själv och rengör insidan. Tyckte det var värt. Det landade på 39 000kr och det priset är jag nöjd med.

Tack vare den lilla otrimmade motorn är jag ganska säker på att de 2-3 ägarna som haft bilen innan mig inte kört allt för friskt med den.

Enda nackdelen som jag kunde se var att bältet på förarsidan inte rullar tillbaka helt och hållet. Det var allt. All elektronik fungerar och maskinellt märkte jag inget fel även när jag stod på gasen och svängde hårt. Sedan var det den lilla stereon. Helt acceptabelt ljud, men ingen aux och därmed ska den nog bytas ut mot något finare i framtiden.

Som sagt, alla Saabar går ganska enkelt att ställa upp effekten lite på och det kostar inte många tusenlappar. Trevligare karaktär och bättre gasrespons kommer på köpet!

Läste din tråd på turboclub och har inget att tillägga, förutom att det är ganska svårt att byta ut stereo på ng9-3 från innan 2007. Att lägga till Aux kan man däremot göra på den befintliga för nån tusning, så ingen fara där.

1 192 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#51
Dentar skrev:
Att bältet inte rullar tillbaka helt & hållet löser du enkelt med att dra ut det till max och sedan duttar över hela bältet med ''listskydd'' av sillicon allt medans du rullar in bältet smile

Där ser man, ska testas! smile

AX3L skrev:
Cracksoup skrev:
Nu har jag reserverat en Saab 9-3 1.8t 2004! Blev inte så mycket till motorstark, men jag föll pladask för utseendet och utrustningen. Det är en Linear men det enda den saknar från Vector är skinnsäten och det ville jag ändå inte ha smile
Elsäten, elspeglar, elhissar runtom, backsensorer, lackbehandlad av förra ägaren, 4 ägare varav en är firman som jag reserverade bilen av, snygga aluminiumfälgar på både sommar och vinterdäck med bra mönsterdjup. Fungerande AC och uppvärmda säten. Inga konstiga ljud och insidan känns inte sliten alls. Drog av en tusenlapp på priset, så tvättar jag bilen själv och rengör insidan. Tyckte det var värt. Det landade på 39 000kr och det priset är jag nöjd med.

Tack vare den lilla otrimmade motorn är jag ganska säker på att de 2-3 ägarna som haft bilen innan mig inte kört allt för friskt med den.

Enda nackdelen som jag kunde se var att bältet på förarsidan inte rullar tillbaka helt och hållet. Det var allt. All elektronik fungerar och maskinellt märkte jag inget fel även när jag stod på gasen och svängde hårt. Sedan var det den lilla stereon. Helt acceptabelt ljud, men ingen aux och därmed ska den nog bytas ut mot något finare i framtiden.

Som sagt, alla Saabar går ganska enkelt att ställa upp effekten lite på och det kostar inte många tusenlappar. Trevligare karaktär och bättre gasrespons kommer på köpet!

Läste din tråd på turboclub och har inget att tillägga, förutom att det är ganska svårt att byta ut stereo på ng9-3 från innan 2007. Att lägga till Aux kan man däremot göra på den befintliga för nån tusning, så ingen fara där.

Jag tänkte att jag gör det när jag tröttnat på att puttra runt med 150hk smile

Jaså? Aux var ju egentligen det enda jag saknade i stereon. Allt annat tyckte jag såg helt okej ut och sedan gillar jag när det är standardgrejer och inte någon neon-stereo som lyser av regnbågens alla färger i ansiktet på en. Var sätter man aux-hålet är det tanken? Det bästa vore ju om man kunde dra sladd till mittenfacket så slipper man ha den mitt i vägen för allt annat.
Senast redigerat av Cracksoup (2 februari 2015)


398 Inlägg
2 februari 2015
#52
Cracksoup skrev:
Dentar skrev:
Att bältet inte rullar tillbaka helt & hållet löser du enkelt med att dra ut det till max och sedan duttar över hela bältet med ''listskydd'' av sillicon allt medans du rullar in bältet smile

Där ser man, ska testas! smile

AX3L skrev:
Cracksoup skrev:
Nu har jag reserverat en Saab 9-3 1.8t 2004! Blev inte så mycket till motorstark, men jag föll pladask för utseendet och utrustningen. Det är en Linear men det enda den saknar från Vector är skinnsäten och det ville jag ändå inte ha smile
Elsäten, elspeglar, elhissar runtom, backsensorer, lackbehandlad av förra ägaren, 4 ägare varav en är firman som jag reserverade bilen av, snygga aluminiumfälgar på både sommar och vinterdäck med bra mönsterdjup. Fungerande AC och uppvärmda säten. Inga konstiga ljud och insidan känns inte sliten alls. Drog av en tusenlapp på priset, så tvättar jag bilen själv och rengör insidan. Tyckte det var värt. Det landade på 39 000kr och det priset är jag nöjd med.

Tack vare den lilla otrimmade motorn är jag ganska säker på att de 2-3 ägarna som haft bilen innan mig inte kört allt för friskt med den.

Enda nackdelen som jag kunde se var att bältet på förarsidan inte rullar tillbaka helt och hållet. Det var allt. All elektronik fungerar och maskinellt märkte jag inget fel även när jag stod på gasen och svängde hårt. Sedan var det den lilla stereon. Helt acceptabelt ljud, men ingen aux och därmed ska den nog bytas ut mot något finare i framtiden.

Som sagt, alla Saabar går ganska enkelt att ställa upp effekten lite på och det kostar inte många tusenlappar. Trevligare karaktär och bättre gasrespons kommer på köpet!

Läste din tråd på turboclub och har inget att tillägga, förutom att det är ganska svårt att byta ut stereo på ng9-3 från innan 2007. Att lägga till Aux kan man däremot göra på den befintliga för nån tusning, så ingen fara där.

Jag tänkte att jag gör det när jag tröttnat på att puttra runt med 150hk smile

Jaså? Aux var ju egentligen det enda jag saknade i stereon. Allt annat tyckte jag såg helt okej ut och sedan gillar jag när det är standardgrejer och inte någon neon-stereo som lyser av regnbågens alla färger i ansiktet på en. Var sätter man aux-hålet är det tanken? Det bästa vore ju om man kunde dra sladd till mittenfacket så slipper man ha den mitt i vägen för allt annat.

Låter bra! Effekt vänjer man sig ju vid, och även om jag tyckte min gick riktigt riktigt bra när jag köpte den börjar jag redan snegla på ett Steg 1 från Hirsch..

Ja den är ju snyggt integrerad i panelen, men å andra sidan inte standardstorlek och dessutom (iaf på de flesta)  systemen är det fiber som går till förstärkare varefter signalen går filtrerad till högtalarna. Det finns alltså ingen ren signal att koppla in förstärkare etc på, kort sagt.
AUX finns lite olika lösningar, från hemmasnickrade (tex http://www.saabcentral.com/forums/showt … pics/21434) till Saabs original för en femhundring. De måste aktiveras med sk Tech2 dock, antingen av verkstad eller någon snäll medlem på saabturboclub tex. Saabs originalsladd drar du till panelen, eller någon annanstans beroende på hur duktig du är på att dra kabel såklart.

1 192 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
#53
Nu finns bilen i min ägo! Finns inget i bilen som hintar om åldern. Väldigt fräsch och helt okej motoreffekt. Mycket nöjd med Saab!
https://www1.garaget.org/archive/205/204971/373257/373257-3525870.jpg
https://www1.garaget.org/archive/205/204971/373257/373257-3525871.jpg
Senast redigerat av Cracksoup (4 februari 2015)


398 Inlägg
4 februari 2015
#54
Grattis! Kul med en annan färg än silver på ng9-3, den gör sig väldigt bra i röd smile

1 192 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
#55
AX3L skrev:
Grattis! Kul med en annan färg än silver på ng9-3, den gör sig väldigt bra i röd smile

Tackar! Tyckte det med. Alternativet var Aeron du skickade på blocket, men då hade jag förmodligen inte kunnat hämta den förrän mitten av nästa vecka och så länge ville jag inte vänta wink
Gillar röd bättre och trimningsmöjligheterna är som sagt rätt stora.


Random Hero
4 047 Inlägg
4 februari 2015
#56
caromania skrev:
DusanMandick skrev:
caromania skrev:

Jag har en Accord (men en tourer) och det är precis som du säger dåligt isolerat i hjulhus mot grus och sand. Däremot är det inget man drabbas av speciellt ofta även om man blir snudd på förbannad och chockad när man väl åker ut på en grusväg.

I övrigt så ska du leta efter en executivemodell med det stora ljudpaketet. Med manuell låda är den även hyfsat pigg. Den har en väldigt hög kvalitetskänsla i inredning och detaljarbete. Hondan håller dessutom otroligt hög kvalitet vad gäller att fortsätta fungera och inte gå sönder. Jag har haft min i 6-7 år, drygt 10k mil och ingenting har gått sönder förutom en kortslutning i bakre bromsljus orsakat av eftermonterad dragkrok på just kombimodellen.

tjejen har en accord sedan i executive utförande. tycker den är riktigt trött trots sin vtec! rätt hårda dämpare på den. men man åker fint, halvbilligt o de ser förjäkla bra ut!

Nä jag håller med, det finns snabbare bilar. Framförallt så händer inget om man bara trycker på gasen under 4k rpm. Man måste växla. Min gamla Rover är en raket i jämförelse vad gäller upplevelse, men när man piskar maxvarv så är skillnaden inte lika slående. Fast efter 150 så står Hondan iofs still jämfört med Rovern. Men det är en annan sak.

Förresten, är det en 2.4 hon har då?

haha precis så är det! japp!

Dog food lid. Backwards


Sök