MrTurbo skrev:
Sedan går det att förhandla med bolagen om att mot ersättning montera annat är det som sitter original, men de betalar INTE extra för det, det får din far göra.
Därför kommer man överens med bolaget om att de betalar kontant för att man skall fixa skadorna själv. Sedan köper man det man vill.
Och det är helt riktigt att bilen borde stå på den som brukar den.
Men systemet är upplagt för att folk skall fuska.
Det bästa vore ifall man höjde premierna för de som krockar, eller för de som får sina bilar stulna ofta. En 18 åring med nybakad lapp har ju inte råd att ha en bil på sig. Systemet är helt sjukt. 18 åringen har inte tagit ut en enda krona på någon försäkring, men han skall betala sjuka premier..?
Varför har vi inte en grund premie, med acceptabel nivå..?
Sedan om man krockar så går premien upp, för då har man ju bevisat att man inte kan hantera alla situationer. (Det kan väl ingen, men ni fattar vad jag är ute efter?)
Jag vet att många invänder när man tar upp USA som exempel. Men min syster bor där och det hon berättat om försäkringar på bilar låter vettigt.
Man börjar längst ner = Billigast. Krockar man X-ggr så går premien upp, kör man fläckfrit i några år, så sjunker den igen.
Samma sak om man åker för fortkörning, eller andra traffik förseelser som bedöms som vårdslöshet, så går premien upp. Där är det mao de som ställer till det som får dra kostnaderna.
Här hemma får en 18 åring i stor stad betala 115'000kr i helförsäkring på sin ny köpta M3a som han köpte för 60'000kr.
Han har aldrig krockat, aldrig fått inbrott i bilen..?
En 60 åring kan få inbrott i bilen 5-6ggr per år och anmäla att han blivit av med massor med prylar, Så länge han inte använder sin traffikförsäkring, så går premien inte upp. Men det är han som kostar pengar!!!!
Jag kan svara på frågan själv.
Försäkringsbolagen tjänar SKIT MYCKET PENGAR!!!
Åter till USA... Där kan folk välja att köra oförsäkrat. (Jag vet.. Inte bra!) det innebär att bolagen inte kan höjja traffik delen till vansinnes belopp, för då säger folk upp försäkringen. Det är ett konkurans medel. Här har staten lagstiftat om att alla skall ha traffikförsäkring (I sig själv en bra grej.) viket gör att de flesta med gamla bilar betalar hälften av bilens värde i traffikförs, varje år! SJUKT!
myrando skrev:
om alla skulle försäkra sinna bilar ärligt så skulle premerna sjunka ganska rejält.
Med systemet vi har idag, skulle premierna inte sjunka ett dugg. Många unga i storstäder skulle bara bli tvungna att avstå bilköp.
Premierna har redan nått abnorma nivåer, och nu snackar aliansen om att dubbla traffikförsäkringen.