2900
Sök

Hur mycket ström behöver jag egentligen??

53 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
Hej! Jag har tänkt att skaffa lite ljud till min bruksbil och har kommit till punkten med ström till slutstegen. Jag har 2st steg avsäkrade till 2x20 vardera och ett avsäkrat till 1x250a.
Jag är ny inom detta och undrar vad ni hade köpt för batteri och generator(er).
tack på förhand smile

214 Inlägg
7 februari 2015
AGM batteri, typ gult optima. Standard generator duger gott. Alternativt så köper du en stor kondensator och kan köra med vilket batteri du vill.

Slutstegen suger ström i takt med basdunkarna. Så vill du ha mycket smäll i grejjerna så måste du ha bra batteri eller kondensator så den får den ström den behöver, annars får du tam bas

88 Inlägg
7 februari 2015
vad är det för skick på ditt nuvarande batteri? ålder? storlek?

vad är det för bil? hur stor generator har du nu?

vad är det för steg?

steg 1.  https://www.youtube.com/watch?v=7tCagWhK178

1 426 Inlägg
7 februari 2015
KY skrev:
Hej! Jag har tänkt att skaffa lite ljud till min bruksbil och har kommit till punkten med ström till slutstegen. Jag har 2st steg avsäkrade till 2x20 vardera och ett avsäkrat till 1x250a.
Jag är ny inom detta och undrar vad ni hade köpt för batteri och generator(er).
tack på förhand smile

vad för generator har du?
om du ska uppgradera ström så skulle jag satsat på 2 fräscha likadana agm batterier (biltema/Gz/optima osv)
+ uppgraderat "the big three" finns massa youtubevideos som visar vad du ska göra.

kondensator är skräp om man inte har tillräckligt med ström för att fylla den

1 523 Inlägg
7 februari 2015
1 batteri per 1000 w rms.

53 Inlägg
7 februari 2015
Trådstartare
Jag har 2st jbl gx a604 och ett soundstream Rubicon rub1.2500d. För tillfället sitter det ett optima 65ah skit batteri man köper på mekonomen och en 55a generator. Jag hade tänkt skaffa ett biltema agm 70 ah att ha framme i motorutrymmet och ha 2st biltema 95ah bak till soundstream steget smile soundstream steget ger väl gissningsvis 2000 ärliga watt och jbl stegen 600 tillsammans. Jag har även 3 extraljus. Tanken var att köra 2st generatorer en som går till 70ah batteriet vilket i sin tur levererar till extraljusen och jbl stegen, denna ska ara på 90ah. Den andra hade jag tänkt köpt en ebay cheva generator på 140a som levererat ström separat till 95ah batterien som i sin tur levererar till soundstream steget. Om ni undrar hur jag löst det med dubbla generatorer är det en d24 motor som har dubbla remmar till generator, den tidigare modellen har generator där nere och de senare gar generator med adapterpla yta där uppe, så jag brukar bara 1 rem per generator. Och ja jag ska göra big 3 och köra med 50mm streetwires annars.
Bör jag uppgradera mer i batteri? Räcker generatorerna?

1 426 Inlägg
8 februari 2015
KY skrev:
Jag har 2st jbl gx a604 och ett soundstream Rubicon rub1.2500d. För tillfället sitter det ett optima 65ah skit batteri man köper på mekonomen och en 55a generator. Jag hade tänkt skaffa ett biltema agm 70 ah att ha framme i motorutrymmet och ha 2st biltema 95ah bak till soundstream steget smile soundstream steget ger väl gissningsvis 2000 ärliga watt och jbl stegen 600 tillsammans. Jag har även 3 extraljus. Tanken var att köra 2st generatorer en som går till 70ah batteriet vilket i sin tur levererar till extraljusen och jbl stegen, denna ska ara på 90ah. Den andra hade jag tänkt köpt en ebay cheva generator på 140a som levererat ström separat till 95ah batterien som i sin tur levererar till soundstream steget. Om ni undrar hur jag löst det med dubbla generatorer är det en d24 motor som har dubbla remmar till generator, den tidigare modellen har generator där nere och de senare gar generator med adapterpla yta där uppe, så jag brukar bara 1 rem per generator. Och ja jag ska göra big 3 och köra med 50mm streetwires annars.
Bör jag uppgradera mer i batteri? Räcker generatorerna?

knalla in på skroten och hämta två 160+ generatorer och om båda laddar lika mycket så koppla ihop hela systemet
så du drar båda + till främre batteriet därifrån dra till bakre.
om dom inte laddar lika så kör seperata men som sagt 90 och 140A är inget mot vad man kan hitta i dieselbilarna på skroten tongue
annars har ju bildelsbasen en uppsjö med generatorer.
ska du spela med bilen avslagen så kanske uppgradering på batterier vore något.
har du bilen igång så kör på någorlunde vettiga batterier och satsa mycket på generatorerna ist

Sök