Jag ska köpa nya Xenon-lampor till min BMW E46 M3 (D2S). Vill inte ha några Kina-lampor så det lutar mot Osram. Men det finns dem med 4300K med 4års garanti, eller dem med 5000K.
Så frågan är, vad är det som sitter original? 4300K?
https://www.lichtex.de/xenon-leuchtmittel-xenon-brenner-xenon-bulb-d1s-d2s-d3s-d4s-d1r-d2r-d3r-d4r-4300k-5000k-6000k/d2s-fassung/osram-d2s-66240-original-xenarc-xenon-brenner/a-662402/ Finns även Philips: https://www.lichtex.de/xenon-leuchtmitt … /a-851221/
Troligen 4300K, men oftast ett klarare ljus med 5000K
Aa jag har fått för mig det också. Det ska ju vara som original så lutar mot 4300K då
4300 K ska va original från fabrik. 22-D2S-66240 = 4150 K 696:- Sen med det gula förmånskortet ger det dig 10 % rabatt på alla tillbehör du handlar i en Mekonomenbutik. Så spar du några kr Sen har vi andra leverantörer också med D2s Men ska det va osram så har du en original där. Sen finns det också Night Breaker och Cool Blue från Osram.
Troligen 4300K, men oftast ett klarare ljus med 5000K
Aa jag har fått för mig det också. Det ska ju vara som original så lutar mot 4300K då
4300 K ska va original från fabrik. 22-D2S-66240 = 4150 K 696:- Sen med det gula förmånskortet ger det dig 10 % rabatt på alla tillbehör du handlar i en Mekonomenbutik. Så spar du några kr Sen har vi andra leverantörer också med D2s Men ska det va osram så har du en original där. Sen finns det också Night Breaker och Cool Blue från Osram.
Okej kanon! Tack för tipset, vet du om där är 4 års garanti på lamporna? Hittade dem på Xenonkungen och där stod nått om 4 års garanti. Men köper hellre på Mekonomen iom det är smidigare för min del
Aa jag har fått för mig det också. Det ska ju vara som original så lutar mot 4300K då
4300 K ska va original från fabrik. 22-D2S-66240 = 4150 K 696:- Sen med det gula förmånskortet ger det dig 10 % rabatt på alla tillbehör du handlar i en Mekonomenbutik. Så spar du några kr Sen har vi andra leverantörer också med D2s Men ska det va osram så har du en original där. Sen finns det också Night Breaker och Cool Blue från Osram.
Okej kanon! Tack för tipset, vet du om där är 4 års garanti på lamporna? Hittade dem på Xenonkungen och där stod nått om 4 års garanti. Men köper hellre på Mekonomen iom det är smidigare för min del
Lite info om garantier kommer nedan
Egentligen finns ingen garanti alls på lampor, av några olika anledningar. Den absolut största anledningen är att det i regel är bilen som inte levererar rätt spänning, vilket i sin tur leder till att lampan går sönder/livslängden minskar. Som jag har förstått det så är det främst franska bilar som ”äter” lampor, men det förekommer på alla olika bilmodeller. Det är ett ganska omfattande regelverk kring tillverkningen av lampor, bland annat att dem ska vara tillverkade för en specifik spänning (13,2 V) – samma regel gäller tyvärr inte för bilar, så på många bilar är spänningen betydligt högre. Nyare bilar med mycket elektronik kräver ofta mer spänning vilket är dåligt för alla glödlampor.
En annan anledning är att lampor går som förbrukningsvara – vilket inte har någon garanti.
Om inte något oförutsätt inträffar och att du har ett fordon som genererar en korrekt spänning så kan du förvänta dig att du har en lampa som håller. Men som sagt – detta ska inte tolkas som en garanti.”
4300 K ska va original från fabrik. 22-D2S-66240 = 4150 K 696:- Sen med det gula förmånskortet ger det dig 10 % rabatt på alla tillbehör du handlar i en Mekonomenbutik. Så spar du några kr Sen har vi andra leverantörer också med D2s Men ska det va osram så har du en original där. Sen finns det också Night Breaker och Cool Blue från Osram.
Okej kanon! Tack för tipset, vet du om där är 4 års garanti på lamporna? Hittade dem på Xenonkungen och där stod nått om 4 års garanti. Men köper hellre på Mekonomen iom det är smidigare för min del
Lite info om garantier kommer nedan
Egentligen finns ingen garanti alls på lampor, av några olika anledningar. Den absolut största anledningen är att det i regel är bilen som inte levererar rätt spänning, vilket i sin tur leder till att lampan går sönder/livslängden minskar. Som jag har förstått det så är det främst franska bilar som ”äter” lampor, men det förekommer på alla olika bilmodeller. Det är ett ganska omfattande regelverk kring tillverkningen av lampor, bland annat att dem ska vara tillverkade för en specifik spänning (13,2 V) – samma regel gäller tyvärr inte för bilar, så på många bilar är spänningen betydligt högre. Nyare bilar med mycket elektronik kräver ofta mer spänning vilket är dåligt för alla glödlampor.
En annan anledning är att lampor går som förbrukningsvara – vilket inte har någon garanti.
Om inte något oförutsätt inträffar och att du har ett fordon som genererar en korrekt spänning så kan du förvänta dig att du har en lampa som håller. Men som sagt – detta ska inte tolkas som en garanti.”
Är främst halogen som direkt påverkas av spänningen. Xenon har ballasten som ger rätt spänning och ström till lampan.
Okej kanon! Tack för tipset, vet du om där är 4 års garanti på lamporna? Hittade dem på Xenonkungen och där stod nått om 4 års garanti. Men köper hellre på Mekonomen iom det är smidigare för min del
Lite info om garantier kommer nedan
Egentligen finns ingen garanti alls på lampor, av några olika anledningar. Den absolut största anledningen är att det i regel är bilen som inte levererar rätt spänning, vilket i sin tur leder till att lampan går sönder/livslängden minskar. Som jag har förstått det så är det främst franska bilar som ”äter” lampor, men det förekommer på alla olika bilmodeller. Det är ett ganska omfattande regelverk kring tillverkningen av lampor, bland annat att dem ska vara tillverkade för en specifik spänning (13,2 V) – samma regel gäller tyvärr inte för bilar, så på många bilar är spänningen betydligt högre. Nyare bilar med mycket elektronik kräver ofta mer spänning vilket är dåligt för alla glödlampor.
En annan anledning är att lampor går som förbrukningsvara – vilket inte har någon garanti.
Om inte något oförutsätt inträffar och att du har ett fordon som genererar en korrekt spänning så kan du förvänta dig att du har en lampa som håller. Men som sagt – detta ska inte tolkas som en garanti.”
Är främst halogen som direkt påverkas av spänningen. Xenon har ballasten som ger rätt spänning och ström till lampan.
Ja, precis. Utvecklar ditt svar lite...
Så länge ballasten får tillräckligt hög spänning för att kunna dra tillräckligt med ström (ampere) så är det lugnt. Ju lägre spänning man har desto mer ström drar dom för att kompensera, så ju lägre spänningen är desto mer påfrestning blir det på kablar, relän, osv...
Egentligen finns ingen garanti alls på lampor, av några olika anledningar. Den absolut största anledningen är att det i regel är bilen som inte levererar rätt spänning, vilket i sin tur leder till att lampan går sönder/livslängden minskar. Som jag har förstått det så är det främst franska bilar som ”äter” lampor, men det förekommer på alla olika bilmodeller. Det är ett ganska omfattande regelverk kring tillverkningen av lampor, bland annat att dem ska vara tillverkade för en specifik spänning (13,2 V) – samma regel gäller tyvärr inte för bilar, så på många bilar är spänningen betydligt högre. Nyare bilar med mycket elektronik kräver ofta mer spänning vilket är dåligt för alla glödlampor.
En annan anledning är att lampor går som förbrukningsvara – vilket inte har någon garanti.
Om inte något oförutsätt inträffar och att du har ett fordon som genererar en korrekt spänning så kan du förvänta dig att du har en lampa som håller. Men som sagt – detta ska inte tolkas som en garanti.”
Är främst halogen som direkt påverkas av spänningen. Xenon har ballasten som ger rätt spänning och ström till lampan.
Ja, precis. Utvecklar ditt svar lite...
Så länge ballasten får tillräckligt hög spänning för att kunna dra tillräckligt med ström (ampere) så är det lugnt. Ju lägre spänning man har desto mer ström drar dom för att kompensera, så ju lägre spänningen är desto mer påfrestning blir det på kablar, relän, osv...
Som du skrev så påverkas inte mängden ljus direkt av spänningsfall när det gäller xenon, för desto lägre spänning desto högre ström drar de för att kunna ge samma uteffekt till lampan. Och blir spänningen för låg så slår ballasten av och kommer inte igång igen före spänningen till ballasten bryts.
När man väljer kablar och relä så måste man välja dem enligt strömmen som förbrukaren/förbrukarna drar. Går även enkelt att räkna ut exempelvis spänningsfallet med en viss kabelarea på diverse sidor på nätet om man inte klarar av det själv för att vara mer säker på att man väljer rätt.