christAfer skrev:
it_mutt skrev:
christAfer skrev:
Låg bakom en bil i somras, tror det var en Kia Sportage, när det var skymmning och spöregn. Inget bakljus, upptäckte bilen typ två billängder bakom. Att inte ha krav på lysande baklampor hela tiden är som bäddat för fler olyckor. Dessutom ser jag ingen fördel med det heller, förutom att man sparar på dioderna. Men samtidigt kan vi räkna på att en diod har en livslängd på 30000h, och kör man i snitt 1 timme om dagen ger ljusen upp efter 82 år, så det känns inte som ett befogat argument heller. Så vad fan ska det vara bra för?
Det spännande där är ju att det inte finns någon statistik som stödjer en ökning av olyckor (med förklaringen "jag såg honom inte" eller liknande).
Du missar dock hela "grejen", Sverige ligger före, här har det funnits en halvljuslag sen ~30 år (eller något), detta har inte kommit till för Sveriges del, utan för att få till en gemensam lag om belysning under dagtid, i hela Europa, på nya kärror.
Men, som påpekat, äldre kärror får köra med varselljus utan att ha bakljusen tända, så, det är inget nytt detta heller.
Källa på det första du skrev? Förs det ens statistik över det?
Det spelar ingen roll, det är fortfarande idioti att inte ha krav på tänt bakljus, oavsett om det gäller i hela Europa eller bara i Sverige. Varför inte ha med det i föreskrifterna på samma gång som DRL fram blev "standard"? Det finns inga nackdelar med det. Att det glömdes bort köper jag inte.
Har du någon källa på att det faktiskt inträffar fler olyckor som ett resultat av det?
- - - - - - Edit - - - - - -
Statistik förs över de mest märkliga saker. Statistik över olyckstyper förs absolut, men som nedan angivet, handlar det mycket om hur lättillgänglig statistiken är.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Problemet är att Trafikanalys ändrat statistiken de lämnar ut, detta i sin tur då Vägverket och senare Transportstyrelsen tagit över det hela. Det finns alltså ett problem i dels vad som klassas som vad och vem som ger ut informationen. Man har alltså efter detta gått över till ett annat rapportsystem. Numer anges "helst" och "gärna" bara de fall där det varit personskador och/eller dödlig utgång, i det som publiceras brett. Mot tidigare där, från Trafikanalys sida, man angav specifik olyckstyp.
Med detta inte sagt att det inte går att få fram, jag sitter dock inte med den statistiken tillgänglig (som pekar på antal totala olyckor av specifik olyckstyp) "här och nu", och har inte heller några planer på att börja rota efter den "här och nu". Det finns som sagt inga indikationer på att dessa olyckor skulle ha ökat som följd av den "nya" lagen. OM så varit fallet, dvs en lavinartad ökning av upphinnandeolyckor, så hade vi garanterat hört något om detta.
Det som däremot går att säga med den statistik som finns, är att det från mitten på 90-talet fram till mitten på 2000-talet ökade ordentligt. Och att det på många ställen i landet står för över 30% av olyckorna (detta sett till statistik som finns tillgänglig från Trafikanalys). Värt att tillägga är dock att majoriteten av olyckorna involverar stillastående fordon.
Vad du köper eller inte, är ju ganska ointressant i den mån att det har helt enkelt inte skrivits in, anledningen kan i förlängningen helt och totalt kvitta. Med det -inte- menat att din åsikt skulle vara oviktig, utan snarare att det egentligen inte spelar någon roll om det är av lathet, glömska, något (som gärna framhävs av någon anledning) knepigt miljöskäl eller liknande. Nu var det ju inte DRL i sig som blev standard, utan varselljus
Som sagt, äldre bilar får ha det så, så det är inte på något vis nytt, ens i Sverige, att köra med varselljus tända, utan bakljus.
Sett till hela EU, har du då åtminstone en beräkning;
Nyttan av varselljus har utretts av EU och man hoppas på 3-5 procent färre olyckor när alla kör med varselljus. Över 35.000 dödsolyckor rapporterades inom EU under 2009 och det skulle i så fall betyda 1.050-1.750 färre döda per år.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … och-med-nuDetta är då givetvis, och som påpekat, bara en beräkning.
Vill man argumentera för det så kunde man möjligen argumentera för att styrsystemet skulle behöva uppdateras; på vissa bilar fungerar det ypperligt och "slår över" som "det ska", medan det på andra bilar fungerar ungefär inte alls och lite sämre. Att det då skulle finnas en hårdare kontroll av just det. Hur bra/dåligt det är på de "dagsfärska" bilarna har jag dock ingen aning alls om.