Hej
Tanken men detta projekt är att ha en gatlegal bil som kan köra till och från (om inte skiten rasar) till trackdays och annat kul.
Hittade bilen på blocket och det stod inte så mycket information förutom att bilen hade lite go väghållning och bur. Så jag tog upp telefonen och började ringa telefonnumret och kontakten "taksänkt" kom fram. Det visa sig att det var samma kille som jag köpte min gamla taksänkte 240 från som sålde bilen (köpte den taksänkte 240in för 10 år sedan). Han blev lika förvånad som jag blev när jag ringde på bilen
(min andra projekttråd på 240
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689 )
Sagt och gjort tog jag min 1300kg biltransport och åkte ner till Skåne och köpte bilen. Det var november och snöigt och jävligt och överlasten på kärran var uppenbar, 1300 kg bil med ca 200 kg tillbehör (däck/fälg och bakaxel å grejer). Självklart var vågstationen i Halmstad öppen och polisen stod och vinkade in bilar, men som tur va så vinkade dom inte in oss så vi kom till slut hem till Göteborg.
Sedan påbörjades renovering av bakaxeln, nya bussningar och lite färg
Jag har inte lyckat hitta några diffbromsar till denna modell så det fick bli en AGADiff.
Kontaktade Myranes
http://www.myranesracing.com/ som hjälpte mig med fjädringen bak.
Berättade vad bilen vägde och fick ett par avstämda fjädrar till mitt ändamål.
Det är MK2 bakvagnen som har kompositfjäder från början. Den avvänds inte utan jag kör enbart med coilovers.
Bilen kändes rätt trött och ville inte varva ur så jag byggde nytt avgassystem. Original i dessa så är det dubbelväggiga rör mellan grenröret och katalysatorn. Kapade väck inneröret och original katalysatorn. Gjorde en ny kollektor monterade en SBF katt ca 1,5 meter längre bak än original positionen. Nu jävlar blev det skillnad. Motorn varvar ut ordentligt och det blev en mycket starkare.