Gick ner till garaget vid 23 i går kväll med planen att köra nåt av alternativ 1, 2 eller 3. Kom upp ur garaget 03:15 på morgonen och hade utfört det dittils okända alternativ 4...
Jag började med att plocka loss trumman på passagerarsidan, där är ju allt ny-repat så det gick lätt och smidigt. "Tyvärr" såg anlägningsytan väldigt jämn och fin ut det har tagit ganska jämnt över mer eller mindre hela banden. Lite överraskande. Nåja, jag slipade av de punkter där det tagit lite mer, ruggade ytan och sprejade brejkleen, eller vad det nu heter, för att göra rent.
Just då tyckte jag det verkade helt obegripligt att bromsen på förarsidan skulle gå på så mycket hårdare än den på passagerarsidan som var nyrepad och i gott skick.
Så, jag kände mig tvungen att plocka loss trumman även på förarsidan trots att den bromsen tog så himla "bra". Döm om min förvåning när det ser ut som skit därinne. Främre bromscylinder är 100% fastrostad och det bandet verkar aldrig ens tagit i trumman. Dessutom har någon lyckats sätta fjädrarna som skall hålla backarna på fel sida, så ena backen är typ helt lös medan den andra (som fungerar) hänger och slänger på ett dåligt sätt... Så, det var den sidan som tog "för bra".
Det enda jag kan tänka mig är att med bom stopp i övre cylindern så tvingas den nedre ut extra mycket och nyper då åt snabbare. Jätteroligt att upptäcka mitt i natten. Även den cylinder som inte var fastrostad såg ut som skräp i cylinderloppet, rost så det stog härliga till. På sikt måste jag göra något åt det såklart men nu ska jag fan besiktiga bilen snart.
Anledningen till att cylindrarna fram rostat så himla illa verkar vara att gummitätningarna dels är helt sladdriga och av sopig kvalitet så att de inte kunnat täta ens under de bästa förhållanden, och dels att någon tomte antagligen satt fjädrarna som skall hålla backarna i position på fel sida backen. Det var i alla fall definitivt så på förarsidan, och om jag inte missminner mig så trillade backarna loss när jag öppnade passagerarsidan så det var nog samma där utan att jag noterade det. Får ta och kolla mina bilder från demonteringen.
Som sagt det var något eftermidnatt när jag insåg detta. Gött att stå där mitt i natten med båda sidor demonterade och fundera på vad man skall ta sig till. Jag beslutatde mig för att gå loss på den fastrostade cylindern i alla fall. Rostlösare, fil, sandpapper, ingen nåd mot rosten. Tid tog det och trots detta fick jag verkligen bromsa hårt som satan för att få loss den till slut. Tyvärr är jag lat och dum och tror ibland att det går fortare att ta genvägar än att göra något seriöst... Rätt sätt (enligt mig i alla fall) att lossa en sån här stenhårt fastrostad cylinder som fastnat längst in är att ta bort den rost man kommer åt i loppet och sen sätta dit backarna och på med trumman och sen bara bromsa hårt som satan. Tyvärr är jag ju lat och dum då tror man att det bästa är att sätta in en hysa i den cylinder som är lös och sen hålla fast den med polygrip och tving. Det går att göra så men det är fan inte bra. Sköt ut den nedre kolven ett antal gånger innan jag fick mitt rappliga tång/tving skräp att hålla emot tillräckligt bra... Nåväl till slut kom även den övre kolven loss. Så nu har jag avrostat och "honat" loppen på både övre och nedre cylinder. Som tur var hade jag beställt extra repsatser från Opus (två tummar upp för Opus motor här). Något förskräckt inser jag dock att de inte passar. Efter att ha försåkt vålda in dem ett tag så inser jag att någon styrt in nån slags tunn plåt "mantel" ytterst i cylindern, jag drog ut dessa och sen passade de nya gummi grunkorna perfekt.
Vid tretiden på morgonen var så allt ihopmonterat igen. Nu är det bara att lufta och se om det tar jämnt när båda kolvarna rör sig på båda sidorna. Någon gån ikväll/natt kommer antingen ett glatt eller argt inlägg från mig om resultatet. Jag hoppas på ett glatt