2963
Sök

Peugeot 206 gti 2003, 16500 mil. Svårt att få i växel.

8 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#1
Tja!
1 till 2an kan vara sjukt irriterande att få i, känns som det klickar till en gång och sedan får man dra ner ett jack till.
R kan man få försöka flera gånger med innan den kommer in i växeln.
Vad kan felet vara? Läst lite om att byta växelhävarm, kan det vara till nån förbättring? isf är det svårt eller lätt att byta själv med mindre kunskaper inom bil?
Senast redigerat av pleppy (25 februari 2015)

Forummoderator
18 056 Inlägg
25 februari 2015
#2
pleppy skrev:
Tja!
1 till 2an kan vara sjukt irriterande att få i, känns som det klickar till en gång och sedan får man dra ner ett jack till.
R kan man få försöka flera gånger med innan den kommer in i växeln.
Vad kan felet vara? Läst lite om att byta växelhävarm, kan det vara till nån förbättring? isf är det svårt eller lätt att byta själv med mindre kunskaper inom bil?

Jag vet inte hur gammal du är eller hur du kör bilen. Men GTi-kälkar brukar leva ett hårt liv och ha många ägare. Min gissning är att lådans synkringar har gett upp. Eller hela lådan, de är känsliga. Då är det inte lönt att laga bilen.

Är växelspaken "vispig"? Då är det armarna som styr den som behöver fixas. Är det så kan lådan ha tagit onödigt mycket stryck pga detta. Inte kul läsning men en rejäl koll på lådan behöver nog göras.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#3
Hur menar du med vispig? Stillastående funkar alla växlar perfekt förutom R då den inte lägger i sig som den ska. Växlarna känns inte raka, man får liksom gå igenom en lätt labyrint ibland. Jag är 24 och har fått bilen gratis för ett halvår sen, den har väl alltid varit lite svår växlad men blivit mer och mer. Kan måla en fin bild på hur jag upplever ettan till tvåan.

Vet även att mina motorkuddar är slut om det är till nån hjälp.

Edit bilden ; http://s9.postimg.org/s0b72ykq7/v_xel.jpg
Dom vågräta sträcken är bara för att visa A och B inte hur lådan för sig.
A : "Labyrinten" i fart.
B : Den bara tar stop, har ej kollat om den är så varm då det kan vara oljan.
Senast redigerat av pleppy (25 februari 2015)

Forummoderator
18 056 Inlägg
26 februari 2015
#4
pleppy skrev:
Hur menar du med vispig? Stillastående funkar alla växlar perfekt förutom R då den inte lägger i sig som den ska. Växlarna känns inte raka, man får liksom gå igenom en lätt labyrint ibland. Jag är 24 och har fått bilen gratis för ett halvår sen, den har väl alltid varit lite svår växlad men blivit mer och mer. Kan måla en fin bild på hur jag upplever ettan till tvåan.

Vet även att mina motorkuddar är slut om det är till nån hjälp.

Edit bilden ; http://s9.postimg.org/s0b72ykq7/v_xel.jpg
Dom vågräta sträcken är bara för att visa A och B inte hur lådan för sig.
A : "Labyrinten" i fart.
B : Den bara tar stop, har ej kollat om den är så varm då det kan vara oljan.

Jaa..? Det kan nog påverka. Hela paketet rör sig mer då och det kanske inte länkaget gillar. Hm. Bättre kuddar än lådan gissar jag på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök