3835
Sök

Bensinsnål bil.

356 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Tjena. Ska börja pendla ungefär 7mil varje dag och är ute efter en så bensinsnål bil som möjligt den ska endast gå landsväg helst inte över 0.5 per mil. Helst inte diesel om den inte är billig dvs 3000kr eller mindre per år helst. Och ska inte kosta mer än max 10k

Ge förslag! big_smile

Evildan
8 mars 2015
Förutom det tips du förmodligen fått om inte jag skrivit det, en halvgammal och sunkig BMW 318, det förefaller vara världens mest ekonomiska personbil någon kan äga. big_smile

Så föreslår jag riktiga billiga bilar att äga då enda kravet är förbrukning då du enligt din kravlista inte är intresserad av vare sig krocksäkerhet eller komfort.
FIAT Punto 60hk.
Nissan Micra K10 K11.
Suzuki Swift.
Suzuki Alto.
Hyundai Atos.
Dessa bensindrivna bilar förbrukar på landsväg under din önskade förbrukning om du kör på ett vettigt vis.

356 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Förutom det tips du förmodligen fått om inte jag skrivit det, en halvgammal och sunkig BMW 318, det förefaller vara världens mest ekonomiska personbil någon kan äga. big_smile

Så föreslår jag riktiga billiga bilar att äga då enda kravet är förbrukning då du enligt din kravlista inte är intresserad av vare sig krocksäkerhet eller komfort.
FIAT Punto 60hk.
Nissan Micra K10 K11.
Suzuki Swift.
Suzuki Alto.
Hyundai Atos.
Dessa bensindrivna bilar förbrukar på landsväg under din önskade förbrukning om du kör på ett vettigt vis.

Ska kolla dessa bilar smile Kommer köra ungefär 90kmh jämn fart jag bor alldeles bredvid landsvägen och jobbet ligger 200meter ifrån landsvägen så de blir minimalt med någon stadskörning smile

6 655 Inlägg
8 mars 2015
Ford Fiesta.

De/Dem

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 mars 2015
Nu är jag lite nyfiken bara.

Ska denna pendlarbil köpas in extra och samtidigt behålla din/dina andra bilar?

Eller ska den/dom avyttras?

Är det som alternativ 1 så får du köra väldigt mycket för att spara in den nya bilen. Bara en tanke. SAABen måste väl gå att köra på 0.7 under de förhållandena du beskriver?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Yawn...
3 151 Inlägg
8 mars 2015
DiwraZ skrev:

Är det som alternativ 1 så får du köra väldigt mycket för att spara in den nya bilen. Bara en tanke. SAABen måste väl gå att köra på 0.7 under de förhållandena du beskriver?

Ja, lite snabbt räknat så måste han köra med nya bilen i 2,5 år för att gå plus minus noll i bara bensinkostnad. Sedan tillkommer ju kostnader som skatt, försäkring och service på båda bilarna vilket gör vinsten mindre.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 mars 2015
Mervolic skrev:
DiwraZ skrev:

Ja, lite snabbt räknat så måste han köra med nya bilen i 2,5 år för att gå plus minus noll i bara bensinkostnad. Sedan tillkommer ju kostnader som skatt, försäkring och service på båda bilarna vilket gör vinsten mindre.

Att stirra sig blind på förbrukningen blir oftast helt tokigt. Ville bara ventilera mina tankegångar. Ts får gärna svara på hur det ligger till

Yawn...
3 151 Inlägg
8 mars 2015
DiwraZ skrev:
Att stirra sig blind på förbrukningen blir oftast helt tokigt. Ville bara ventilera mina tankegångar. Ts får gärna svara på hur det ligger till

Givetvis, det är helheten man får kolla på, men att ha två bilar blir ju allt som oftast dyrare än att ha en bil.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 mars 2015
Mervolic skrev:
DiwraZ skrev:

Givetvis, det är helheten man får kolla på, men att ha två bilar blir ju allt som oftast dyrare än att ha en bil.

Min tes ang bilägande är att det blir ungefär lika dyrt att äga en bil oavsett modell. En ny fin bil kostar inte mycket i reparationer men är dyr i inköp medans rn Opel Kadett från 87 är det precis tvärt om med.

Min andra tes är att grejjar man själv så är en Volvo 945 det mest ekonomiska valet om man ser på totalkostnad. Många håller inte med mig men det kräver jag inte heller.

Yawn...
3 151 Inlägg
8 mars 2015
DiwraZ skrev:
Min tes ang bilägande är att det blir ungefär lika dyrt att äga en bil oavsett modell. En ny fin bil kostar inte mycket i reparationer men är dyr i inköp medans rn Opel Kadett från 87 är det precis tvärt om med.

Min andra tes är att grejjar man själv så är en Volvo 945 det mest ekonomiska valet om man ser på totalkostnad. Många håller inte med mig men det kräver jag inte heller.

Absolut, så är det.

356 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:

Saaben ska behållas som familjebil och en bensinsnålare bil är det tänkt ska fungera som pendlarbil 7mil varje dag. Visst går saaben att köra på 0.7 men det blir mycket slitage och mil på saaben.

Mervolic skrev:
DiwraZ skrev:

Har aldrig tänkt på det på det sättet kanske inte är värt att köpa en till bil då man åker ju fasen så mycket skönare och trevligare i saaben än en sketen nissan micra tongue

1 436 Inlägg
8 mars 2015
Har du en familj kanske du vill ha en bil där du har en chans att ta dig hem från sjukan efter en krock också...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 mars 2015
Caffe skrev:
Har du en familj kanske du vill ha en bil där du har en chans att ta dig hem från sjukan efter en krock också...

Helt rätt. Det är ett argument som inte kan nonchaleras

356 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Caffe skrev:

En saab 9000 kan ni ju inte påstå är osäker? tongue Pendlarbilen skulle ju isåfall endast jag åka i och då ska de bara va billigt skulle lika gärna kunna åka gokart xD

4 166 Inlägg
8 mars 2015
Småbilar i prisklassen runt 10.000:- är väldigt knepigt om man vill slippa reparationer och samtidigt ha en i bra skick, kravet är att man kan göra åtminstånde en del av dess reparationer själv och köpa delarna hos
ebay, bildelaronline24, mister-auto, autotelmemann, teiledirekt mfl.
delar behöver köpas garanterat för minst några 1000-tals kronor

kan till och med kosta mer än att köpa en begagnad för runt 20-30.000:-

billiga småbilar är hårdvaluta

har själv haft ford fiesta 1,4i-88 och har dragit runt 0,7 på snäll landsväg

de ända riktigt snåla bilar jag ägt är VW Golf med direktinsprutningsmotor
den nuvarnade 09:an jag har, har jag lyckats pressa under 0,5 liter milen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

356 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
spillolja skrev:
Småbilar i prisklassen runt 10.000:- är väldigt knepigt om man vill slippa reparationer och samtidigt ha en i bra skick, kravet är att man kan göra åtminstånde en del av dess reparationer själv och köpa delarna hos
ebay, bildelaronline24, mister-auto, autotelmemann, teiledirekt mfl.
delar behöver köpas garanterat för minst några 1000-tals kronor

kan till och med kosta mer än att köpa en begagnad för runt 20-30.000:-

billiga småbilar är hårdvaluta

har själv haft ford fiesta 1,4i-88 och har dragit runt 0,7 på snäll landsväg

de ända riktigt snåla bilar jag ägt är VW Golf med direktinsprutningsmotor
den nuvarnade 09:an jag har, har jag lyckats pressa under 0,5 liter milen

Va?! drar verkligen forden så mycket? Så mycket drar ju min saab med 2.3liters turbo motor yikes Ne fyfan då åker ja nog hellre saaben och njuter av att åka go bil big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 mars 2015
moopith skrev:
DiwraZ skrev:
Caffe skrev:

En saab 9000 kan ni ju inte påstå är osäker? tongue Pendlarbilen skulle ju isåfall endast jag åka i och då ska de bara va billigt skulle lika gärna kunna åka gokart xD

Så du åker gärna direkt till bårhuset utan att passera gå sålänge det bara gäller dig själv? Att ligga och pölja mil dag ut och dag in vill man göra säkert och bekvämt. Givetvis inte i något som drar 1.5liter milen. Men att åka skokartong så mycket går fetbort i min värld. Korta svängar inom stan kan man tänka sig att åka småbil, möjligen. En -15 årsm småbil är säkert lika krocksäker som tex din 9000 men inte en 90tals småbil... Never

356 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
moopith skrev:
DiwraZ skrev:

Så du åker gärna direkt till bårhuset utan att passera gå sålänge det bara gäller dig själv? Att ligga och pölja mil dag ut och dag in vill man göra säkert och bekvämt. Givetvis inte i något som drar 1.5liter milen. Men att åka skokartong så mycket går fetbort i min värld. Korta svängar inom stan kan man tänka sig att åka småbil, möjligen. En -15 årsm småbil är säkert lika krocksäker som tex din 9000 men inte en 90tals småbil... Never

Jo lite så tänker jag inte lika rädd om mig som om min familj ähum låter kanske knäppt men jaja tongue Blir nog helt enkelt att pendla med saaben iaf till en början så får man se sen smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 mars 2015
moopith skrev:
DiwraZ skrev:
moopith skrev:

Jo lite så tänker jag inte lika rädd om mig som om min familj ähum låter kanske knäppt men jaja tongue Blir nog helt enkelt att pendla med saaben iaf till en början så får man se sen smile

Din familj kommer säkert ha full förståelse för din bortgång pga de insparade 100lapparna per månad i soppa. Börja du åka i SAABen så blir det nog alla tiders. Ta det lugnt i trafiken

796 Inlägg
9 mars 2015
Saaben kör du aldrig på 0, 7.. 2,3an med turbo drar snarare 0, 9,  1,0 vid normal körning.. För vem faan orkar eco-köra konstant..

Men dom har rätt i det dom säger.. Det blir inte billigare om saaben står hemma på gården och är påställd också.

Sen finns det ju lite modernare bilar som drar lite också.. En opel astra ecotech tex.. 10000- 15000 tusen för en 99-03 typ. Airbags och en inte allt förliten bil. En sån kör du på 0,6 - 0,65 utan vidare ansträngning.. Billigare i skatt o försäkring osv än saaben..

Kanske skulle tjäna lite på de om du ställer av saaben vintertid osv..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Sök