3926
Sök

Luftning kylet bmw e36 316

60 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
hejsan, har en bmw e36 316 som jag tömt kylet på en gång men vet inte riktigt trodde jag tömt ur de på luft men hur gör man egentligen för att få ur all luft ur kylarsystem får högt tryck i övre och undre kylarslangar? fick höra att man ska låta den stå på tomgång i 4-5 timmar ett par gånger i uppförsbacke så att luften kommer upp och hålla på så några gånger och fylla på sedan om de behövs när den är kall. tacksam för svar big_smile

4 468 Inlägg
10 mars 2015
tomgång 4-5 timmar,var har du hört det ,tror jag inte en sekund på..

60 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
en verkstad i närheten där jag bor.

311 Inlägg
12 mars 2015
Det var lång tid :-)
Normal luftning:
Fyll på vatten, sätt på full värme i kupen, låt locket till expansionskärlet vara borta, starta bilen.
Låt den vara på tomgång, fyll på vatten om det försvinner. Kolla på tempmätaren och när den kommit upp i temp, prova med fläkten att det kommer värme i kupen.
På vissa BMW modeller finns det en ( eller flera)  luftningsskuvar som man får öppna. Jag brukar öppna skruven ( givetvis med motorn på tomgång) och samtidigt blåsa i påfyllningshålet ( ja, smakar skit och inte bra o svälja vattnet).
OBS Kan inte garantera att det är rätt sätt, men funkar på mina bilar.
Och ja, innan jag börjar brukar jag ha BMW:n stående med fronten upplyft ( i en backe eller med domkraft)
Brukar ta lite tid innan man fått ur luften, ibland får man åka en sväng och göra om proceduren.
Men det handlar inte om timmar, brukar räcka med att motorn kommer upp i arbetstemp ( kolla tempmätaren)

60 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
visa sig att toppen har gått så får la pilla med de när jag har tid haha wink

Sök