3145
Sök

Lådförslag till 2 st Zachry T12R 12" till Opel Astra enjoy 2004

6 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
Hej!
Jag håller på att fundera ut en ritning och bygge till två st Zachry 12" från ljudia, eftersom de har satt ner den från 1200kr (i fjol) till 599:-
Jag har redan byggt låda till en bas, som jag andvänt ca 3 månader och den presterar enligt mig vansinnigt bra.
Nu vill jag ha lite mera ös i bilen (jag är basnarkoman, men vill även att det ska låta rent och att man hör musiken).
Jag har ett Gas Monoblock Gas S1 Silver som levererar 600 watt/4ohm, 1000 watt 2 ohm, och 1600 watt i 1 ohm.
Jag har 50mm strömkabel draget från motorrummet, och satt en 200A säkring brevid batteriet. Bak i skuffen finns 2 extra batterier som underhåll-laddas genom motorvärmarkabeln. Samt 2 kondensatorer en på 1,2 F andra på 3,8 F.

Och visst, man kunde ju ha bättre grejjer men detta är vad jag har, och hittills har det dugit. Bak sitter flera säkringsblock/strömfördelare från BRL och DLS. Kablarna till steget är på 21mm från säkringsblocken (får ej plats med större på steget.

Jag har sett förslag på bandpass här någonstans, men då ej hur långa och breda portarna/slitsarna ska vara. Eller så funderar jag på om man ska köra vanligt basreflex, som jag har kört den ena med nu.

Och ska basarna riktas uppåt eller bakåt? Ska portarna vara bakåt eller på samma sida som basarna?
Hoppas någon kan hjälpa mig (har sett att det finns många som ger goda tips och råd här :-))

Ursäkta om jag skriver luddigt, jag har ej varit inne här så mycket. PS: Basarna har en RMS effekt på 700 watt och dubbla 4ohms talspolar. Har som det är nu skickat 1000 watt utan problem. Tänkte endera köra )och plåga generatorn) på ett ohm, eller om det skiter sig, kopplar jag om till 4. Alternativt köper ett till steg.

MVH: Dawid i norrland

Sök